Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Dinero er gået ind i kampen mod dårlige kundeoplevelser

Martin Thorborg Sidst opdateret: 19/09/2018
Den 6. oktober 2017

Vi er nu klar med en ny funktion, der tager os endnu længere i retning mod det, som har været vores mission siden starten i 2012. Missionen om at skabe et stærkt fællesskab blandt iværksættere, som hjælper hinanden.

Det første skridt har vi allerede taget med Dinero Crowd, som er med til at gøre regnskab nemt for dig – og det bliver bedre og bedre med din hjælp.

Nå, men nu til den nye funktion.

Giv dine kunder en dårlig (eller god) bedømmelse

Faktisk har vi allerede lanceret funktionen, og måske har du allerede set den: Nu kan du give dine kunder en bedømmelse. I første omgang kan du fortælle, om din oplevelse har været god (thumbs up) eller dårlig (thumbs down) – fuldstændig anonymt, naturligvis.

Hvis du har haft en dårlig oplevelse, skal du vælge, om din dårlige oplevelse skyldes, at kunden var en dårlig betaler eller ubehagelig at handle med.

I skrivende stund har Dinero-brugerne givet 10.365 bedømmelser.

Men hvorfor bedømme kunder?

Bedømmelserne er første skridt på en rejse, som vi vil have dig med på. I første omgang er vi i gang med dataindsamlingen – og til den skal vi bruge dine thumbs up’ere og thumbs down’ere.

På sigt – og vi taler her på den korte bane – skal du kunne se, om andre Dinero-brugere har haft positive oplevelser med en kunde. De kan altså give en slags blåstempling, som du kan se, inden du vælger at handle eller samarbejde med vedkommende.

Så jo mere du og andre Dinero-brugere trykker thumbs up eller thumbs down, desto mere hjælper I hinanden i fællesskabet.

Lad os lige tage et eksempel

En potentiel kunde har henvendt sig til dig med en opgave. En tidskrævende opgave, som vil betyde, at du skal prioritere andre opgaver fra. Opgaven er derfor afgørende for din likviditet i perioden. Det kan selvfølgelig godt skabe bekymringer at sende hele sin økonomi i hænderne på en fremmed.

Her kommer den nye funktion ind i billedet:

Du slår din kunde op i Dinero, hvor andre selvstændige har bedømt din potentielle kunde.

Her kan du se, at andre brugere har givet så positive anmeldelser af brugeren, at vedkommende er kommet på Flinke-Listen. Det giver dig (måske, forhåbentlig) lidt ro i maven 🙂

Et andet scenarie kunne være, at kunden rent faktisk var havnet i en uheldig situation og fx var under konkurs. Er dette tilfældet, får du en advarsel, når du slår kunden op i Dinero. Vi bruger altså de offentlige data fra CVR.

 

Hvad er målet for rejsen?

Missionen er, at vi skal hjælpe hinanden mod dårlige oplevelser med kunder.

Vi har planer om at udvikle funktionen, så den enkelte kundes bedømmelse bliver dannet på baggrund af flere forskellige ting. Hvad det præcist skal være, ved vi ikke endnu, vi er kun lige startet på rejsen. Men det kunne være antallet af gange, som kunden har været sendt til inkasso, kundens historik i CVR-registret (antal konkurser) eller andre væsentlige informationer.

Funktionen bliver selvfølgelig lavet sådan, at man ikke bare kan gøre livet surt for andre ved at oprette 50 Dinero-brugere og give den samme kunde 50 dårlige bedømmelser. Vi har med andre ord sørget for, at det hele foregår helt fair og reelt.

Jo flere passagerer, desto bedre rejse

Vi har allerede taget de første skridt på rejsen, og du kan nu bedømme dine kunder – blandt andet på forsiden af dinero.dk, når du logger ind. Vi håber, du vil bedømme dine kunder, for uden bedømmelser fra dig og andre Dinero-brugere, kan vi slet ikke lave denne funktion.

Alle bedømmelser er naturligvis anonyme.

Spørgsmål og kommentarer er velkomne i kommentarfeltet nedenfor.

Vi glæder os til at have dig med på vores fælles rejse 🙂

 

 

  • Bente Krampau
    14/10/2017

    Meget farlig funktion. Hvad hvis man bare ikke var enige om en ting og skilles i uenighed om dette – skal kunden (som jeg forstår ikke er anonym) så have en thumbs ned?
    I burde vente til næste version som den beskrives: at man kan fortælle hvad der er årsagen til at samarbejdet ikke gik godt – og måske kunne tildele stjerner.
    Med ord kan man beskrive hvad der er årsag til uenigheden, og så kan man forholde sig til det.

  • Rasmus - Dinero
    15/10/2017

    Hej Bente 🙂

    Systemet er ikke bygget til, at en dårlig sag skulle kunne udvande en masse gode. Der kommer til at ligge en algoritme bagved som har til formål at afværge netop en sådan situation.

    Inden dataen bliver frigivet vil vi naturligvis tage stilling til netop sådan et punkt som du opstiller her. Det er jo bestemt ikke meningen at en sag, som netop kan være kompliceret, skal reflektere meget dårligt tilbage på en selv.

    Jeg håber dette besvare dit spørgsmål, og har du yderligere er du velkommen til at hive fat i os på supporten.

    God dag og de bedste hilsner.

  • Jesper A Jensen
    15/10/2017

    Hej Rasmus
    Den holder vist ikke helt vand. En sådan algoritme klares ikke på kort tid og vil i øvrigt have meget svært ved at fungere medmindre der er mange bedømmelser på samme kunde, ergo vil systemet ført virke efter rigtig mange bedømmelser.
    Mener også at der er en rigtig farlig vej at gå. Stor Stor risiko for misbrug da det er alt for nemt bare at fare til tasterne og give en dårlig vurdering ved event. uoverensstemmelser.
    Hvad vil i egentlig gøre den dag i bliver stævnet af et større firma for uretmæssig bedømmelse af en anonym bruger.

    Mvh.
    J,A,

  • Theis - Dinero
    16/10/2017

    Hej Jesper

    Tak for din kommentar.

    Vi ved godt, at en sådan algoritme ikke bare bliver bygget på én dag. Men vi lover dig, at den algoritme vi laver tager højde for, at én dårlig anmeldelse ikke kan ødelægge det hele. Det kan 20 anmeldelser fra en “fake” bruger heller ikke.

    Pt. er vi i gang med at samle så meget data ind, som overhovedet muligt. Inden længe begynder vi at vise resultaterne, så I kan bruge dem til noget. Der er ikke noget værre en dårlige betalere og ubehagelig kunder, så det mener vi, at vi skal slå et slag for – så derfor har vi et bygget et værktøj, der kan bruges i kampen mod dem.

    Vi glæder os til, at vi i fremtiden kan bidrage positivt med denne funktion. Forhåbentlig det kan være med til at øge service-niveauet i Danmark.

    Ha’ en dejlig dag.

  • Claes Lagstrøm
    21/11/2017

    Helt enige i Bente og Jespers bekymringer og jeg jeg ser følgende andre aspekter:

    Juridisk- er det overhovedet lovligt at registrere disse oplysninger, dømme virksomheder og straffe i offentlig gabestok?
    Tidslinje – kan være at man har haft en dårlig oplevelse efterfulgt af 3 gode – som man aldrig har fået registreret af den ene eller anden grund.
    Økonomi – hvornår mon denne service kommer til at koste? Det er vel ikke gratis at vedligeholde sådan et system.
    Der findes jo allerede idag muligheder, såsom Ribers og bankoplyninger tilgængelige.

  • Theis Jørgensen
    21/11/2017

    Hej Claes

    Tak for din kommentar. Vi ved godt, at sådan noget her vil splitte vandende, og der vil være delte meninger. Vi har dog ikke lavet det her med nogen ond hensigt. Det er kun lavet til jeres nytte 🙂

    Lige nu hænger vi ikke nogle ud, det har vi ikke nok data til. Tro mig, når jeg siger, at vi har styr på det juridiske inden vi begynder at vise noget negativt om nogen.

    Det er muligt at ændre sin bedømmelse, så det skal man huske at få gjort. Desuden er der i algoritmen sørget for, at de nyeste anmeldelser tæller mest.

    Du skal ikke forvente det kommer til at koste noget ekstra, udover et Dinero Pro abonnement.

    Ha’ en god dag.

    De bedste hilsner
    Theis, Dinero

  • Det er for unyanceret. Måske skal en kunne have et minus for at være for længe om at betale, men det er da langt værre, end hvis det ender i INKASSO, hvor kunder så lyver og nægter alt muligt

  • Kenneth H. Christensen
    21/11/2017

    Firmarating – nyt koncept fra Norden familien – er vel tænkt lidt i samme retning… Der er virkelig nogle risici forbundet med det her.. 2 konkurrerende selskaber i samme branche, der begynder at gå løs på hinanden eller får 3 part til det som man også kan have for vane på andre platforme?

  • Rasmus
    21/11/2017

    Hej Kenneth.

    Vi overvåger naturligvis det her system og har også ting implementeret i vores algoritme der gerne skulle gøre det helt umuligt, det er naturligvis også noget af det vi arbejder med lige nu inden vi frigiver de her ratings, så alt er helt på plads inden da. 🙂

  • Flemming
    20/12/2017

    Det er et super tiltag. Jeg har et firma der er letpåvirkelig overfor evt dårlige betalere. Med ratings giver det en mulighed for at jeg kan genoverveje om det er bedst hvis kunden skal betale før levering. Det kan stoppe de få som gør det surt for de mange.
    Godt tænkt Dinero!
    Jeg takker for at i konstant er i udvikling og at i tør at sætte “nye både” i vandet.
    Tak.

  • Jannik - Dinero
    20/12/2017

    Hej Flemming,

    Tusind tak for din positive tilbagemelding.
    Vi håber som du på, at dette tiltag kan gøre en positiv forskel for virksomheder som din! 🙂

    Rigtig glædelig jul

    De bedste hilsner
    Jannik – Dinero

Skriv en kommentar

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

Tilmeld dig og få styr på dit regnskab

Kom i gang med det samme - det er helt gratis og uden binding