Spring til indholdet

Læsetid: 2 minutter

Google Consent Mode

Mål konverteringer, imens du respekterer forbrugernes valg af samtykke. Indlæg på vegne af Cookiebot.

Morningtrain om Google Consent Mode

Artiklen her er et gæsteindlæg leveret af det digitale marketingbureau på vegne af virksomheden Cookiebot.

Google Consent Mode er en win-win-situation for både din online
forretning og forbrugernes datasikkerhed.

3. september 2020 er der sket en betydelig forandring, som gør, at du som
online forretningsdrivende kan samle mere data på dit website – uden at bryde GDPR-
reglerne ifølge Google og Cookiebot.

Desværre er det fulde potentiale ikke blevet forløst, men de har taget et skridt i den
rigtige retning. Der er nemlig tale om et værktøj, som er med til at definere, hvordan
data, cookies og persondata skal håndteres og registreres – hvis det virkede korrekt i
praksis.

En kombination af juridiske og teknologiske udfordringer gør, at Googles nye værktøj ikke virker helt, som de gerne vil have det til, og det er en skam, for den teoretiske idé bag værktøjet er faktisk ret
banebrydende.

Google Consent Mode er et API, som gør det muligt for dit website at bruge forskellige Google-værktøjer som fx Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads og lignende tjenester. Alt sammen baseret på de
besøgendes samtykke i cookie-pop-op-vinduet, som du nok kender fra andre hjemmesider.

Hvis en bruger ikke har accepteret cookies, har Google førhen ikke kunnet registrere
data på den besøgende på websitet, fordi den besøgende ikke får placeret en cookie i browseren, og det er derfor ikke muligt at få værdifuld information på vedkommende. Selvom informationen ikke er personlig, er det, hvad man på fagsprog kalder en ”hård blokering”.

Undgå hårde blokeringer
Med Google Consent Mode er det nu muligt at undgå hårde blokeringer af data, og
det gør det til et vigtigt værktøj at få ind på din hjemmeside – for der er værdifulde data at
indhente, selv hvis du ikke får hele pakken lige nu.

Værktøjet kan spore brugerne, før de godkender Google Analytics-cookierne, men de kan ikke spore sessionsdata; dvs. at brugeren går fra side 1 til side 2, før der er afgivet samtykke. Derfor slettes alle sessioner, hvor brugeren ikke har godkendt, at dataen må bruges til statistiske formål i cookie-pop-op-vinduet.

Men: Google Consent Mode lader dine Google-værktøjer få information, som ikke er
personlige for brugeren – fx tidspunkt for besøg, browser, hvilken hjemmeside brugeren kommer fra, URL-parametre i form af tracking-ID’er fra Google, Facebook og lignende.

Sådan virker Google Consent Mode
Er du i tvivl om, hvordan Google Consent Mode virker, eller er du forvirret over, hvordan det konkret skal integreres med din hjemmeside? Så er du heldig – her er nemlig en video, der viser netop det.

Det er et skridt i den rigtige retning hen mod at beskytte forbrugeres fortrolighedspolitik uden at ødelægge
internetøkonomien for dig, der driver en virksomhed.

Flere konverteringer – styr på GDPR
Google Consent Mode bygger bro mellem digitalt privatliv og online markedsføring ved at sørge for, at din hjemmesides analyse- og marketingsystemer kan køre baseret på hver individuel brugers valg af samtykke.

De prøver i hvert fald på det – de er, som tidligere nævnt, ikke helt lykkedes med selve implementeringen. Men det skal ikke ødelægge, at det er starten på en rejse hen mod at beskytte forbrugeres persondata samtidigt med, at online virksomheder kan bruge data til at levere præcis, hvad kunden har behov for i lige præcis det aktuelle øjeblik.

Der er nemlig ikke nogen tvivl om, at hjemmesider af alle typer og størrelser har
brug for indkomst for at overleve og tilbyde alt det gratis indhold og den information, som de fleste brugere forventer af internettet i dag.

For dig, som er virksomhedsejer eller onlineansvarlig, betyder det, at du kan få mere data, bedre konverteringer og samtidig være i fuld overensstemmelse med GDPR. Altså, at du kan få mere ud af dine markedsføringskroner og derved skabe en højere ROAS og større værdi for din betalte markedsføring.

Nicolai Fohlmann – Morningtrain
Nicolai Fohlmann
Nicolai er Digital Marketing Specialist ved det digitale bureau Morningtrain og arbejder med en bred vifte af opgaver indenfor online marketing, herunder SEO, tekstforfatning, SEM, SoMe og outreach. Han har en stor viden indenfor især Google, men har altid fingeren på pulsen, når det kommer til digitale tendenser.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?