Adyen – Guide til betalingsystem

Denne interne guide viser de nødvendige funktioner for at anvende vores betalingssystem Ayden.

Login 

Side: https://www.adyen.com/

Username: vil altid være din Visma mail uden @visma.com  
Så f.eks. Frederik.Nielsen
Account: Company.VismaGroup 
password: Dit eget personlige password, du selv har lavet.

Der anvendes desuden Authenticator med 2-faktor login (Adyen Live)

Anvendelse af programmet

Vi anvender altid det som hedder “Payments” Payments er nemlig både hvor kortet er gået igennem eller er blevet afvist. Her vil vi kunne slå alt op.

Det som der ligger under “offers” er udelukkende ting som endnu ikke er gået igennem.

Find en betaling 


Søg på enten brugermail eller de 4 sidste cifre numre i kortet under “payments”
Der findes utallige ting man kan søge på, men disse to er formentlig de mest anvendte. 

Sådan finder du det anvendte kortnummer til fakturaen

Er man i tvivl om hvilket kort der er anvendt kan det faktisk ses direkte på fakturaen som kan hentes i CRM.


Så åbnes fakturaen op hvor man kan se hvilket kort der er betalt med

OBS: Står der ikke nogen betaling her, har vi altså endnu ikke modtaget penge for fakturaen.

Herfra kan man gå over i payments og i søgefeltet, søge på “2514” som er de sidste cifre i kortnummeret

Trykker man ind på PSP referencen får man ALLE oplysninger muligt om denne her kunde. Lige fra tidligere køb, kort, navn på personen, kort udbyder, land osv. 

Fejlmeddelelser ved betalinger status “refused”

Refused Betalingen er modtaget hos os men den er blevet afvist af banken.  

Refused er den absolut mest typiske årsag til at et kort ikke går igennem.
Der findes mange forskellige årsager til hvorfor den er refused.
Se den fulde liste over ting afvisning grunde HER

Når man rammer listen kan man altid trykke “cmd + f” og søge efter din nøjagtige fejlbesked som du finder og årsagen.

Bemærk: Når i klikker ind på linket til afvisning årsagerne, skal brugeren i langt de fleste tilfælde tage kontakt til deres bank. TILBYD ALTID AT VI OGSÅ GERNE VIL SKRIVE TIL DERES BANK OG CC DEM

Sådan finder du refuse/afvist årsagen

Adyen tilbyder meget specifikke og uddybende forklaringer på hvorfor vores brugeres betalinger er afviste. for at se nærmere detaljer, skal du klikke ind på de udvidet oplysninger i PSP referencen som på billedet her

Når vi kommer ind på de udvidet oplysninger, kan vi scrolle ned til “processing” for at se hvad afvisningen omhandler. I det her tilfælde er det CVC koden (de tre cifre på kortet) som er indtastet forkert. Klikker man videre ind på linket får man hele listen med alle fejlmeddelelser, og hvad der skal gøres i de forskellige tilfælde.

“CVC Declined”

Et andet eksempel kunne være under stående som ikke har nok penge på sit kort
Not enough balance”

RISK/FRAUD
Et andet eksempel er når RISK scoren bliver for høj eller kortudbyder tænker mistænkelig adfærd.

Fraud scoring stiger hver eneste gang, man enten indtaster nogle forkerte oplysninger. Når det rammer 100 er det ikke muligt længere at kunne bruge sit kort.

Der findes altså et hav af forskellige årsager, og klikker ind man på teksten, bliver man viderestillet til Adyens guide til hvad der skal foretages i de forskellige situationer. 


Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram