Spring til indholdet

Har du råd til ekstra hænder?

En ekstra medarbejder i biksen kan være fristende. Se her, hvilke udgifter du skal forvente.

Det koster at ansætte en medarbejder. Bliv klogere på, hvilke omkostninger du skal have råd til.

Ordrerne i indbakken hober sig op, din gode idé har for alvor fået luft under vingerne, og lige så fedt som det føles, lige så svært kan det måske være at følge med.

Dér, lige i dét øjeblik begynder dit blik måske at se sig om efter et ekstra sæt hænder, der kan hjælpe til i din virksomhed.

Det kan være fristende at ansætte en medarbejder – måske sågar din første af slagsen, når det går godt med din forretning.

Ikke mindst i disse tider, hvor det går godt for økonomien, og hvor Danmark oplever en fortsat vækst i BNP. Ja, og hvor beskæftigelsen trods et længerevarende skyhøjt niveau oplevede en stigning på 0,2 i andet kvartal af 2019, så den med 3 millioner mennesker er på sit højeste niveau – nogensinde.

Og det kan være en god idé at sætte en ekstra kvinde eller mand på lønningslisten, fordi det kan være med til at få din forretning længere ud over stepperne.

Gratis guide: Så meget koster det at ansætte

Men – for der er jo ofte et lille men. Sørg altid for at skabe dig et overblik over de udgifter, der følger med de forskellige omkostninger. Der kan være flere, end du tror.

Mere end en lønseddel

Foruden selve lønnen, der skal få mad på bordet hos din nytilkomne kollega, skal du nemlig også kunne ligge en række andre udgifter på bordet.

Det drejer sig både om de omkostninger, vi kalder de “primære”; herunder løn og forsikring, de såkaldte “sekundære” omkostninger, som går til IT-udstyr, frokostordning, oplæring og andre tilbud, der gør jobbet attraktivt – og de omkostninger, du ikke sådan lige kan forudsige. Barsel og sygdom er eksempel på den slags poster.

Og så er der hele spørgsmålet om typen af medarbejder – for ønsker du en god kollega på fuldtid eller deltid? Og hvordan er det lige, de forskellige valg påvirker din økonomi?

Gratis mini-guide og beregner

Det kan være svært at danne sig et overblik over, og derfor har vi lavet en mini-guide over de forskellige udgiftsposter ved ansættelse af en medarbejder, du skal skrive dig bag øret.

Læs med, tast dine tale og bliv klogere på, hvad en ansættelse koster – så du kan træffe det helt rigtige valg for netop din virksomhed 🙂

Gå til guiden: Hvad koster det at ansætte en medarbejder?

Louisa Henchel Vinther
Louisa
Louisa er skribent og kommunikationsmedarbejder hos Dinero. Her hjælper hun med at skrive flotte regnskabsvendinger om til forståeligt dansk og udtænke indhold, der gør regnskabslivet som iværksætter bare en tand lettere.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?