Sådan bogføres defekte- eller ødelagte varer

  • Læsetid: under 2 min.

  • Sidst opdateret 23/02/2024


Hvis du har defekte eller ødelagte varer (også kaldet ukurante varer) på varelageret, der dermed er værdiløse, skal det bogføres i dit regnskab.

Beløbet, der skal nedskrives, er kostprisen på dine varer – det vil sige den pris, du indkøbte varerne til ekskl. moms.

Der er to scenarier, når du skal bogføre en defekt vare. Eksemplerne gennemgås i det nedenstående.

  1. Hvis du har bogført værdien af dit varelager i Dinero. Det kan fx være, hvis varerne der nu er defekte, er indkøbt i sidste regnskabsår.
  2. Hvis dine defekte varer ikke er bogført på dit varelager, skal de i stedet blot flyttes til en anden konto.

Scenarierne forklares herunder.

Hvis du allerede har bogført værdien af dit varelager, og du har defekte varer, skal du nedskrive værdien af det. Det gør du som vist i nedenstående.

Tryk på Bogføring ude til venstre og vælg Skabeloner. Find nu Finansbilag og udfyld bilaget sådan her:
Konto: 52000 – Varebeholdning
Beløb (skal være i minus)
Modkonto: 2450 – Varelagerregulering

Til sidst trykker du Godkend

Hvis dine defekte varer ikke er bogført på dit varelager, skal du blot foretage en flytning af din omkostning. Flytningen skal foretages i kassekladden, fordi vi skal have undertrykt momsen på konto 2000: Vareforbrug. Undertrykker vi ikke momsen, bliver der fjernet en del af dit momsfradrag fra dit oprindelig køb af varer. Det kan vi ikke have 🙂

Du gør det som vist i nedenstående:

Tryk på Bogføring → Kassekladde → Vælg

-> Konto: 2450 – Varelagerregulering
-> Beløb: skal være i plus
-> Modkonto: 2000 – Vareforbrug
-> Godkend

Defekte varer

-> HUSK: Til højre for modkonto vælger du “ingen moms”

Er du i tvivl om, hvordan du undertrykker momsen i kassekladden i Dinero? Så kan du læse mere lige her.

God fornøjelse 😊

[/pro]

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram