---
title: "Betal skat af honorar – Sådan betaler og indberetter du skat af honorarer"
url: "https://dinero.dk/tips/skat-honorar/"
type: "post"
type_label: "Indlæg"
id: 57273
lang: "da-DK"
published: "2022-12-19T09:31:05+01:00"
modified: "2025-06-26T11:21:30+02:00"
description: "Modtager du et honorar, skal du betale B-skat og AM-bidrag af beløbet. Når du derimod udbetaler et honorar, skal du indberette det. Klik her."
category:
  - "Tips og råd"
post_tag:
  - "Skat og moms"
source: "dinero.dk"
markdown_url: "https://dinero.dk/tips/skat-honorar.md"
---

# Betal skat af honorar – Sådan betaler og indberetter du skat af honorarer

> Når du modtager et honorar, skal du betale B-skat og AM-bidrag. Læs mere om, hvad du skal være opmærksom på.

## Skal du betale skat af honorar?

Når du modtager [honorar](https://dinero.dk/ordbog/honorar/) for et stykke arbejde, du har udført, skal du betale skat af beløbet. 

Du kan som udgangspunkt blive betalt med et honorar, hvis du udfører enkeltstående opgaver som fx [freelancer](https://dinero.dk/ordbog/freelancer/), foredragsholder eller musiker. Der er altså typisk ikke tale om et honorar, hvis du modtager en fast månedlig løn for dit arbejde.  

Et honorar vil som udgangspunkt være [B-indkomst](https://www.dataloen.dk/loen/ordbog/b-indkomst/), og derfor skal du selv stå for at betale skat og arbejdsmarkedsbidrag. 

[B-indkomst beskattes](https://dinero.dk/ordbog/b-skat/) på samme måde som A-indkomst. Så den eneste forskel på de to indkomsttyper er, hvordan du har tjent pengene. Når du skal beregne, hvor meget du skal betale i skat af dit honorar, skal du derfor kigge på din trækprocent. 

Du kan se din trækprocent i din [forskudsopgørelse](https://dinero.dk/ordbog/forskudsopgoerelse/). Trækprocenten varierer alt efter, om du fx skal betale top- eller bundskat, og om du er medlem af Folkekirken og dermed betaler kirkeskat. 

## Hvordan betaler du skat af honorar?

Hvis du kun har modtaget et lille beløb i honorar, er det ofte lettest at [betale skat med det samme](https://skat.dk/borger/aarsopgoerelse-forskudsopgoerelse-og-indkomst/b-indkomst) med Dankort eller via netbank. Vælger du at betale din skat på den måde, skal du selv regne ud, hvor meget du skylder. 

Det gør du ved først at fratrække [AM-bidraget](https://dinero.dk/ordbog/am-bidrag/) på 8% og derefter trække B-skatten fra. Hvis du fx får udbetalt 10.000 kr. i honorar, vil regnestykke se sådan ud: 

|  |
| --- |
| Først skal du trække AM-bidraget på 8% fra (10.000 – 8%) = 800 kr. |
| Derefter trækker du B-skatten fra, som i dette eksempel udgør 38% (9.200 – 38%) = 3.496 kr.  |
|  |

Dit AM-bidrag udgør dermed 800 kr. og din B-skat udgør 3.496 kr. Det betyder, at du sammenlagt skal trække 4.296 kr. fra dit honorar og indbetale til Skattestyrelsen. 

### Skat af større beløb

Får du en fast B-indkomst i løbet af året, er det derimod nemmest at skrive dine honorarer ind i forskudsopgørelsen. Så regulerer Skattestyrelsen din trækprocent og/eller dit månedsfradrag, så det hele stemmer. 

På den måde skal du ikke selv regne ud, hvor meget du skal trække fra, når du skal betale skat af honorar, fordi Skattestyrelsen klarer det for dig. Du skal skrive dit honorar i felt 210 i forskudsopgørelsen. 

Det kan ske, at du skal indbetale din B-skat med et [girokort](https://dinero.dk/ordbog/girokort/) eller med en fast overførsel, hvis det ikke er muligt at indregne hele skatten. Du betaler skat af honorar fordelt ud på 10 rater årligt. Betalingen skal falde d. 20. hver måned – undtagen i juni og december, hvor du ikke skal betale. 

Du kan tjekke, hvad du skylder i B-skat ved at logge ind på [TastSelv](https://www.tastselv.skat.dk). Først skal du klikke på menuen “Betaling” og derefter “Betal B-skat”. 

Under “Betal B-skat” kan du se det beløb, du mangler at betale i B-skat af dit honorar, det er også her, du kan se dine betalingsfrister. 

**1.**

![Skattestyrelsens hjemmeside, "Betaling" er valgt.](https://dinero.dk/wp-content/uploads/2022/11/Skaermbillede-2022-11-21-kl.-10.14.06-2.png)

**2.**

![Skattestyrelsens hjemmeside, "Betal B-skat" er valgt.](https://dinero.dk/wp-content/uploads/2022/11/Skaermbillede-2022-11-21-kl.-10.18.04.png)

Det er en god idé løbende at tjekke, hvad du skylder i B-skat, så du undgår et skattesmæk. Hvis du ikke betaler skat af dine honorarer, kan du også ende med at få en stor bøde. Det er derfor vigtigt, at du altid sørger for at betale det, du skylder.

### Husk dine fradrag

Et fradrag er et beløb, du kan trække fra din indkomst, så du betaler mindre i skat. Du har altid ret til et [personfradrag](https://dinero.dk/ordbog/personfradrag/), også når du skal betale skat af honorar. Personfradraget afhænger af din alder: 

- Hvis du er 18 år eller ældre er dit fradrag på 54.100 kr. 
- Hvis du er under 18 år er dit fradrag på 54.100 kr.

Det betyder altså, at hvis du fx er over 18 år og tjener 300.000 kr. på et år, skal du trække 54.100 kr. fra de 300.000 kr. Derefter skal du betale skat af det resterende beløb. 

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du også modtager [A-indkomst](https://dinero.dk/ordbog/a-skat/) ved siden af dit honorar, skal du regne det beløb med, når du fratrækker dit personfradrag. 

Du kan også være berettiget til [andre fradrag](https://dinero.dk/tips/hvad-kan-jeg-traekke-fra-i-skat/), som skal med i regnestykket, når du skal betale skat af honorar. Du kan som udgangspunkt trække udgifter fra, som du har haft ved dit honorararbejde, så længe beløbet ikke overstiger honoraret. 

Det kan være udgifter til kørsel og specielt udstyr, som mikrofoner og lydanlæg, hvis du fx tjener dit honorar som musiker. Det er dog vigtigt, at du kan dokumentere dine udgifter. 

## Som arbejdsgiver skal du indberette honorar

Som virksomhed har du indberetningspligt, når du udbetaler honorarer. Som nævnt skal modtageren selv stå for at betale skat og AM-bidrag, så det skal du ikke tænke på. Derfor skal du bare udbetale [bruttobeløbet](https://dinero.dk/ordbog/bruttoindkomst/) og lade modtageren klare resten. 

Til gengæld skal du sørge for at indberette honoraret på Skattestyrelsens hjemmeside. For at kunne indberette honoraret, skal du først være arbejdsgiverregistreret på [virk.dk](https://virk.dk/).

Hvis du er i tvivl om, hvordan du indberetter honorarer, kan du følge [vores guide trin for trin](https://dinero.dk/support/saadan-bogfoerer-du-samt-indberetter-b-honorar/#h-sadan-indberetter-du-b-honorar-manuelt-uden-dinero-lon). Er du Dinero Pro-bruger, kan [Dinero Løn](https://dinero.dk/support/dinero-loen-saadan-fungerer-det/) også indberette honorarer for dig helt automatisk.

## Oftest stillede spørgsmål

### Skal man betale skat af honorar?

Ja, du skal betale skat af dit honorar. Du skal dog være opmærksom på, at et honorar som udgangspunkt er B-indkomst, og derfor skal du selv stå for at betale skat og AM-bidrag. Det bliver nemlig ikke trukket fra, inden du modtager beløbet, som det bliver for almindelige lønmodtagere.

### Hvordan betaler man skat af honorar?

Du kan betale skat af dit honorar på flere måder. Hvis du har modtaget et mindre beløb, er det nemmest at betale skat med det samme. Får du derimod en fast honorarindkomst, kan du skrive dine honorarer ind i din forskudsopgørelse. Så regulerer Skattestyrelsen din trækprocent og/eller dit månedsfradrag, så regnestykket går op. 

---

Kilde: https://dinero.dk/tips/skat-honorar/ (sidst ændret 2025-06-26). Denne Markdown-udgave er genereret automatisk fra siden på dinero.dk.
