Kommuner betaler ikke regningerne til tiden – trods lovkrav

Når små og mellemstore virksomheder har udført arbejde for en kommune, kan de ikke forvente at modtage betaling indenfor 30 dage, som ellers er et lovkrav. Hver tiende faktura betales for sent. Tallene møder stor kritik fra iværksætter og SMVdanmark

Danske kommuner evner ofte ikke at betale deres regninger til tiden – og det går ud over de små og mellemstore virksomheder.

En ny analyse af 209.000 fakturaer, som små og mellemstore virksomheder har sendt til kommuner og kommunale institutioner, fra 2020 til andet kvartal 2025 viser, at hver tiende ikke betales indenfor 30 dage – selvom dette er et lovkrav.

Martin Buch Thorborg, iværksætter og adm. direktør i Dinero siger:

– For kommuner er det en gratis omgang ikke at betale til tiden. Som mindre virksomhed har man ikke lyst til at sende en rykker til en økonomisk velpolstret kunde, man gerne vil have et godt forhold til. Man vil ikke tage et slagsmål med overmagten, for så ringer de næppe med en ordre igen. Så hellere læne sig tilbage og pænt vente på, at de har tid og lyst til at betale fakturaen.

– Det er et ulige magtforhold. I en omvendt situation, hvor virksomhedsejeren ikke betaler rettidigt, så er der rykkere, og man risikerer at havne på et skrivebord hos Gældsstyrelsen. Der er noget voldsomt urimeligt i den skævvridning af magtforholdet, siger Martin Buch Thorborg.

Fører i værste fald til konkurs

I SMVdanmark er manglende rettidige betalinger en problematik, som fylder meget blandt deres medlemmer – de små og mellemstore virksomheder.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, siger:

– Resultaterne fra Dineros analyse er chokerende, men desværre ikke overraskende. Vi ved fra vores medlemmer, at mange kommuner hænger i bremsen med at betale deres regninger til tiden. Det presser SMV’ernes likviditet og fører i værste fald til konkurser. Der er behov for, at kommunerne strammer op og overholder lovgivningen.

Økonomisk udfordring for de mindre virksomheder

De sene betalinger ér en reel økonomisk udfordring, som særligt rammer de mindre virksomheder med stramme budgetter og begrænset økonomi.

Det kan have fatale konsekvenser i form af konkurs – men også betyde, at virksomheder tvinges til at bruge en dyr kassekredit, eller at de må udskyde investeringer, som kunne styrke forretningen.

– Det er paradoksalt, når offentlige myndigheder – som burde være bannerførere for at overholde regler og lovgivning – betaler for sent. Hvis de betalte til tiden, ville det være med til at styrke likviditeten hos de mindre virksomheder, siger Martin Buch Thorborg.

– Jeg håber inderligt, at de nye kommunalbestyrelser vil kigge på det her område. Det vil klæde dem, hvis man kunne få andelen af betalte fakturaer op. Og det vil være en helt rimelig og velfortjent hjælpende hånd til de lokale virksomheder.

Dinero er et regnskabsprogram, som bruges af 102.000 iværksættere samt små og mellemstore virksomheder.

SMVdanmark er en dansk erhvervsorganisation, der repræsenterer små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og arbejder for at forbedre deres vilkår.

Offentlige myndigheder kan ikke aftale betalingsfrist på mere end 30 dage – faktisk tilskyndes de til at overveje muligheden for en kortere betalingsfrist. Det fremgår af Økonomistyrelsens vejledning om betalingsfrister.

Med det udgangspunkt har vi undersøgt, hvordan denne frist er blevet overholdt på 209.113 fakturaer, som små og mellemstore virksomheder har sendt fra Dinero i perioden fra den 1. januar 2020 til 30. juni 2025 til kommuner og kommunale institutioner.

Således fordeler fakturaerne sig:

Metode

Da kravene er, at en betalingsfrist højst er 30 dage, kigger vi undersøgelsen på, om betalingen er gået ind på modtagerens konto på dag nummer 31.

Er dag nummer 31 ikke en bankdag (fx lørdag, søndag, helligdage), kigger vi på den førstkommende bankdag. Der tages altså i undersøgelsen hensyn til weekender og helligdage.

I undersøgelsen indgår kun fakturaer fra virksomheder, som har forbundet deres regnskab med virksomhedens bankkonto. Derfor kender vi betalingens nøjagtige modtagelsestidpunkt, og vi kan derfor med god sikkerhed sige, hvornår betalingen er afgivet.

I undersøgelsen fokuserer vi udelukkende på, om fakturaen er betalt inden for lovkravet på 30 dage. Det er dog værd at bemærke, at betalingsfristerne i undersøgelsen ofte er otte eller 14 dage.

Her er overblikket over andelen af rettidigt og for sent betalte fakturaer i perioden 1. januar 2024 til 30. juni 2025.

Kommune Fakturaer i alt i perioden Betalt rettidigt Betalt for sent
Odsherred Kommune 1586 62% 38%
Glostrup Kommune 603 68% 32%
Ballerup Kommune 1546 70% 30%
Gribskov Kommune 678 70% 30%
Halsnæs Kommune 694 79% 21%
Solrød Kommune 338 81% 19%
Samsø Kommune 74 82% 18%
Albertslund Kommune 476 84% 16%
Frederiksberg Kommune 1243 85% 15%
Herlev Kommune 351 86% 14%
Brøndby Kommune 675 86% 14%
Gentofte Kommune 1636 86% 14%
Favrskov Kommune 695 86% 14%
Aarhus Kommune 3211 87% 13%
Greve Kommune 976 87% 13%
Vejen Kommune 486 88% 12%
Køge Kommune 4467 88% 12%
Skanderborg kommune 855 89% 11%
Odder Kommune 209 89% 11%
Rødovre Kommune 931 89% 11%
Lyngby-Taarbæk Kommune 820 89% 11%
Ishøj Kommune 507 89% 11%
Syddjurs Kommune 505 90% 10%
Hillerød Kommune 671 90% 10%
Lejre Kommune 415 90% 10%
Fredensborg Kommune 522 90% 10%
Vesthimmerlands Kommune 634 90% 10%
Vallensbæk Kommune 215 90% 10%
Varde Kommune 662 90% 10%
Frederikssund Kommune 541 91% 9%
Egedal Kommune 839 91% 9%
Aabenraa Kommune 700 91% 9%
Furesø Kommune 704 91% 9%
Holstebro Kommune 807 91% 9%
Høje-Taastrup Kommune 1581 91% 9%
Holbæk Kommune 1127 91% 9%
Faaborg-Midtfyn Kommune 706 91% 9%
Silkeborg Kommune 945 91% 9%
Jammerbugt Kommune 533 91% 9%
Ringsted Kommune 628 92% 8%
Kolding Kommune 1414 92% 8%
Sønderborg Kommune 544 92% 8%
Tønder Kommune 364 92% 8%
Randers Kommune 1786 92% 8%
Fredericia Kommune 1178 92% 8%
Kalundborg Kommune 565 92% 8%
Frederikshavn Kommune 1135 93% 7%
Faxe Kommune 816 93% 7%
Norddjurs Kommune 526 93% 7%
Allerød Kommune 311 93% 7%
Nyborg Kommune 586 93% 7%
Lemvig Kommune 259 93% 7%
Nordfyns Kommune 409 93% 7%
Haderslev Kommune 682 93% 7%
Herning Kommune 810 93% 7%
Gladsaxe Kommune 1296 93% 7%
Københavns Kommune 5394 93% 7%
Esbjerg Kommune 755 93% 7%
Næstved Kommune 1329 93% 7%
Mariagerfjord Kommune 669 93% 7%
Skive Kommune 538 93% 7%
Svendborg Kommune 1359 94% 6%
Horsens Kommune 1085 94% 6%
Stevns Kommune 423 94% 6%
Hedensted Kommune 666 94% 6%
Vejle Kommune 2063 94% 6%
Rudersdal Kommune 640 94% 6%
Roskilde Kommune 1587 94% 6%
Billund Kommune 470 94% 6%
Odense Kommune 2579 94% 6%
Viborg Kommune 1208 94% 6%
Fanø Kommune 66 94% 6%
Hvidovre Kommune 1496 94% 6%
Slagelse Kommune 1652 94% 6%
Morsø Kommune 304 94% 6%
Hørsholm Kommune 362 94% 6%
Bornholms Regionskommune 685 94% 6%
Ikast-Brande Kommune 391 95% 5%
Tårnby Kommune 358 95% 5%
Struer Kommune 222 95% 5%
Hjørring Kommune 880 95% 5%
Helsingør Kommune 864 95% 5%
Ringkøbing-Skjern Kommune 809 95% 5%
Læsø Kommune 200 96% 5%
Middelfart Kommune 495 96% 4%
Brønderslev Kommune 707 96% 4%
Aalborg Kommune 3962 96% 4%
Dragør Kommune 210 96% 4%
Assens Kommune 561 96% 4%
Sorø Kommune 622 96% 4%
Ærø Kommune 325 97% 3%
Vordingborg Kommune 740 97% 3%
Lolland Kommune 1294 97% 3%
Guldborgsund Kommune 1427 97% 3%
Kerteminde Kommune 388 97% 3%
Thisted Kommune 1599 97% 3%
Langeland Kommune 413 97% 3%
Rebild Kommune 520 97% 3%