Fra idé og opstart til vækst

Vores store virksomhedsguide guider dig til alle de ting, du bør have styr på ifm. opstart, igangsættelse og vækst af virksomhed.

Før start

Idégenerering
Virksomhedsnavn
Juridisk & lovgivning
Etableringsbudget
Find en partner
Virksomhedsform
Registrering af virksomhed
Erhvervskonto
Immaterielle rettigheder / Patent
Prissætning
Salgskanaler / Salgsplan
Forretningsplan

I gang

Budget
Markedsanalyse
Finansiering
Erhvervslån
NemKonto / NemID / Digital Post
Regnskabsprogram
Lønsystem
Forsikringer
A-kasse
Pension
Hjemmeside / Webshop
Eksport
Årsafslutning – Udvidet selvangivelse / Årsregnskab

Vækst

Markedsføringsplan
Ansættelse / Rekruttering
Opsigelse
Lederskab
Netværk
POS
Lokaler
Lagerstyring
Forhandlingsteknik
Effektivisering
Likviditet
Work / Life Balance
Bliv succesfuld
Iværksætterlegat
Få en investor
Due diligence

Før start

  1. Har du svært ved at finde på den helt rette idé til en ny virksomhed? Så kig med her, og få et par idéer til nogle nemme virksomheder, du kan starte, så du kan springe ud som iværksætter.

  2. Hvis du endnu ikke har besluttet dig for, hvad dit firmanavn skal være, kan du her få inspiration og idéer samt gode eksempler til dit kommende virksomhedsnavn.

  3. Det kan være svært at finde rundt i alle de forskellige love og regler – derfor har vi samlet alle de relevante love til dig her.

    Vi har også skrevet et indlæg om regnskabsregler, pligt og krav for dig som enkeltmandsvirksomhed.

  4. Et etableringsbudget viser, hvor meget kapital du skal bruge for at starte din nye virksomhed – derfor er det en rigtig god idé at overveje og lave et etableringsbudget, inden du starter en ny virksomhed.

  5. I nogle tilfælde kan det være relevant at gå sammen med andre om en virksomhed. Måske har du brug for en partner for at få flere kompetencer ind? Eller måske har du brug for ekstra kapital?

    Uanset hvad din grund måtte være,  kan du finde hjælp i vores guide til, hvordan man bliver medejer af en virksomhed.

  6. Det er ikke altid en nem beslutning, når der skal vælges virksomhedstype. Du skal gøre dig selv en række overvejelser om din nuværende situation samt om dine muligheder i fremtiden.

    Derfor har vi skrevet en række indlæg om fordele og ulemper ved de enkelte virksomhedstyper, så du kan blive klogere på, hvilken der passer bedst til dig. Vi kommer blandt andet ind på hæftelse, risiko, skattekrav, startkapital m.m.
    Indlæggene inkluderer virksomhedstyperne enkeltmandsvirksomhed, ApS og interessentskab.

    Vi har også lavet et blogindlæg, hvor vi samler alle vores bedste tips og viden om valg af virksomhedstype, så du kan blive klædt godt på til dit valg!

  7. Når du skal have registreret din virksomhed, kan du vælge at gøre det gennem Erhvervsstyrelsen på Virk.dk, eller få Dinero til at oprette den for dig.
    Det er nemt og billigt, og du slipper samtidig for besværet – og for at fare vild i junglen af regler og procedurer.

    Ønsker du selv at stå for oprettelsen, kan du bruge nedenstående guides til at stifte din virksomhed. Vi har guides til, hvordan du stifter enkeltmandsvirksomhed, ApS og forening.

    Med Dinero kan du få oprettet de fleste virksomhedstyper, og det tæller blandt andet enkeltmandsvirksomhed, PMV og ApS.

  8. Alt efter din virksomhedstype og bank kan der blive stillet krav om at anskaffe en decideret erhvervskonto til din virksomhed. Det kan ofte være en tidskrævende proces, og du bør derfor hurtigt undersøge, om det kræves, at du skal have en erhvervskonto.

  9. Kommer snart

  10. Kommer snart

  11. Kommer snart

  12. Det er en rigtig god idé at lave en forretningsplan for din kommende virksomhed. På den måde giver du dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes og skabe en rentabel og solid virksomhed, da du starter ud fra en gennemarbejdet forretningsplan.

    Vi har lavet en hjemmeside, hvor du kan oprette din helt egen forretningsplan – det er både nemt og gratis.

I gang

Du har oprettet din virksomhed – fedt! Lad os få styr på dit forretningsfundament, så du er klar til at tage skridtet mod videre vækst. Alt efter om du er en enmandshær eller en mindre startup, har vi samlet en række guides til de halv-kedelige ting ved at være ejer af en virksomhed.

  1. Kommer snart

  2. Når du er kommet godt i gang med din virksomhed, er det en god idé at begynde og kigge lidt på dine budgetter.

    Du kan blive klogere på blandt andet resultatbudget og driftsbudget i vores ordbogsartikler om de to budgetter.

    Netop disse to er meget relevante, når du er kommet i gang med virksomheden, da de kan være med til at give dig et overblik over alle de udgifter og indtægter, du forventer, at din virksomhed vil få i løbet af en given periode.

    Hvis du har behov for lidt hjælp til at komme i gang, har vi lavet en skabelon til et driftsbudget, du kan hente helt gratis.

  3. Hvis du føler, at du er nået til et sted, hvor du har behov for finansiering til at komme i gang med din virksomhed, vil den første tanke for mange være at gå til banken og få et erhvervslån.

    Hos Dinero har vi lavet et samarbejde med Qred, hvor du som Dinero-bruger kan søge om et erhvervslån. Der er ingen skjulte gebyrer eller binding – og du kan indfri gratis før tid:

  4. Hvis det af den ene eller anden årsag ikke gav pote at forsøge at skaffe finansiering/kapital via banken, så findes der heldigvis andre muligheder for at skaffe penge til din nye virksomhed:

  5. Et af de knapt så spændende, men ikke desto mindre vigtige, områder er at få de administrative ting på plads.

    Derfor har vi skrevet artikler om både Nemkonto, NemID og Digital Post, så du kan blive klædt godt på til at få sat disse op.

  6. Med Dinero kan du få et regnskabsprogram, som dækker dine behov, uanset hvor langt du er på din nye virksomheds rejse. Du behøver ikke have et kendskab til alle regnskabsregler.

    Med Dinero Starter har du ingen begrænsninger på fx fakturaer, posteringer og kontakter. Derudover kan du nemt få dit økonomiske overblik og du kan helt gratis sende alle de fakturaer, du vil, samt bogføre moms med ét klik og meget andet.

    Hvis du når til et punkt, hvor du vil spare endnu mere tid på dit regnskab, kan du med fordel vælge Dinero Pro, som giver dig adgang til endnu flere tidssparende funktioner. Du vil med andre ord slippe for en masse manuelt arbejde, når du skal have dit regnskab til at stemme.

    Sidst, men ikke mindst, kan du vælge vores nyeste skud på stammen: Dinero Total. Som Dinero Total-bruger får du lavet hele dit regnskab og slipper for selv at stå for dine bogføringsopgaver.

    Ønsker du at se en sammenligning af Dinero og andre kendte regnskabsprogrammer, såsom Billy og E-conomic, kan du se disse herunder.

  7. Såfremt at du har behov for det får du med Dinero Pro adgang til Dineros Lønsystem, hvor du kan lave én gratis lønseddel hver måned – og vi bogfører det hele automatisk.

    Hvis du i forvejen har et lønsystem, er der i langt de fleste tilfælde også mulighed for at integrere dette med dit Dinero regnskabsprogram. Integrationer får du ligeledes adgang til med Dinero Pro, og du kan se alle dine muligheder herunder.

  8. Kommer snart

  9. Kommer snart

  10. Kommer snart

  11. Hører der en hjemmeside eller webshop til din nye virksomhed,  kan du, ligesom med vores lønsystemer, integrere din webshop til Dinero.

    Har du Dinero Pro, kan du blandt andet automatisk få dagens salg ind i dit regnskab og spare endnu mere tid på din bogføring.

  12. Kommer snart

  13. Alt efter virksomhedstype og regnskabsklasse er der forskellige krav fra Skattestyrelsen til fx virksomhedens skattearbejde og årsafslutning.

    Har du en enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S, skal du udfylde et oplysningsskema (tidligere udvidede selvangivelse). Oplysningsskemaet er det dokument, Skattestyrelsen bruger til at lave din årsopgørelse ud fra.

    Har du i stedet et selskab (ApS eller IVS), er det i stedet et årsregnskab der skal udarbejdes. Årsregnskabet skal udarbejdes én gang om året. Det beskriver en virksomheds økonomiske situation ved at gøre status over et regnskabsår.

    Det er under alle omstændigheder en god idé at have styr på så meget ved årsafslutningen – så en eventuel revisor/bogholder skal lave mindre, og det dermed bliver billigere for dig.

    Netop derfor har vi lavet nedenstående tjekliste, som kan hjælpe dig med din bogføring ved årsafslutningen.

Vækst

Der er kommet styr på basen for din virksomhed, og du er klar til at tage kunder ind – og gerne mange af dem. Hvor skal man starte sin markedsføring? Hvordan ansætter man sin første medarbejder? Og er det måske på tide at komme ud af hjemmet og få et rigtigt kontor?

  1. Kommer snart

  2. Oplever du med din virksomhed en sådan vækst, at du har behov for og ansætte en medarbejder, eller føler du, at det er nødvendigt for at sikre en vækst?

    Så kan du læse vores guide om, hvad det vil koste at ansætte en medarbejder nedenfor.

  3. Kommer snart

  4. Kommer snart

  5. Kommer snart

  6. Hvis du har en fysisk butik, hører der oftest et kasseapparat eller POS med, så du kan tage nemt imod betalinger fra dine kunder.

    Der findes mange muligheder, når det kommer til dit valg af kasseapparat/POS, og du skal derfor gøre dig nogle overvejelser om dine krav til salg, ordrer, varelager m.m. så du får de bedste chancer for vækst.

    Uanset dit valg kan du i langt de fleste tilfælde integrere din kasse med vores regnskabsprogram. Så kan du bl.a. få automatisk bogføring og spare endnu mere tid på dit regnskab.

    Du kan se alle vores integrationer til kasseapparat herunder.

  7. Kommer snart

  8. Uanset din forretningstype er det vigtigt med en effektiv lagerstyring, såfremt at du har et lager. Det kan få afgørende betydning for din virksomhed og dens vækst samt generelle konkurrencedygtighed.

    Ligesom med mange dele af en virksomheds forretninger findes der mange muligheder for at vælge et system til lagerstyring.

    Når det kommer til integrationer af lagerstyringssystemer til Dinero, har du også her mange muligheder for at gøre dit arbejde med regnskabet lettere. Dem kan du se nedenfor.

  9. Kommer snart

  10. Kommer snart

  11. Kommer snart

  12. Kommer snart

  13. Kommer snart

  14. Hvis du som ny virksomhed har brug for lidt ekstra kapital til at vækste, kan du ansøge om Dineros Iværksætterlegat på 10.000 kroner. Det uddeles én gang om året i oktober.

    Du kan læse om de tidligere vindere fra 2019 og 2020 samt få mere information om legatet via nedenstående link.

  15. Kommer snart

  16. Kommer snart

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram