Fra idé og opstart til vækst

Vores store virksomhedsguide guider dig til alle de ting, du bør have styr på ifm. opstart, igangsættelse og vækst af virksomhed.

Før start

  1. Har du svært ved at finde på den helt rette idé til en ny virksomhed? Så kig med her, og få et par idéer til nogle nemme virksomheder, du kan starte, så du kan springe ud som iværksætter.

  2. Hvis du endnu ikke har besluttet dig for, hvad dit firmanavn skal være, kan du her få inspiration og idéer samt gode eksempler til dit kommende virksomhedsnavn.

  3. Det kan være svært at finde rundt i alle de forskellige love og regler – derfor har vi samlet alle de relevante love til dig her.

    Er du i tvivl om, hvilken virksomhed du skal oprette? Vi har kigget på de forskellige virksomhedsformer og identificeret fordele og ulemper, så du får det komplette overblik:
  4. Et etableringsbudget viser, hvor meget kapital du skal bruge for at starte din nye virksomhed – derfor er det en rigtig god idé at overveje og lave et etableringsbudget, inden du starter en ny virksomhed.

  5. I nogle tilfælde kan det være relevant at gå sammen med andre om en virksomhed. Måske har du brug for en partner for at få flere kompetencer ind? Eller måske har du brug for ekstra kapital?

    Uanset hvad din grund måtte være,  kan du finde hjælp i vores guide til, hvordan man bliver medejer af en virksomhed.

    Leder du efter en investor? Så har vi lavet en guide til dig, hvor du kan læse, hvordan du finder den rette investor.
  6. Det er ikke altid en nem beslutning, når der skal vælges virksomhedstype. Du skal gøre dig selv en række overvejelser om din nuværende situation samt om dine muligheder i fremtiden.

    Derfor har vi skrevet en række indlæg om fordele og ulemper ved de enkelte virksomhedstyper, så du kan blive klogere på, hvilken der passer bedst til dig. Vi kommer blandt andet ind på hæftelse, risiko, skattekrav, startkapital m.m.
    Indlæggene inkluderer virksomhedstyperne enkeltmandsvirksomhed, ApS og interessentskab.

    Vi har også lavet et blogindlæg, hvor vi samler alle vores bedste tips og viden om valg af virksomhedstype, så du kan blive klædt godt på til dit valg!

  7. Når du skal have registreret din virksomhed, kan du gøre det gennem Erhvervsstyrelsen på Virk.dk.

    Det er nemt og billigt, og du slipper samtidig for besværet med vores guide – og for at fare vild i junglen af regler og procedurer.

    Ønsker du selv at stå for oprettelsen, kan du bruge nedenstående guides til at stifte din virksomhed. Vi har guides til, hvordan du stifter enkeltmandsvirksomhed, ApS og forening.

    Med Dinero kan du få oprettet de fleste virksomhedstyper, og det tæller blandt andet enkeltmandsvirksomhed, PMV og ApS.

  8. Alt efter din virksomhedstype og bank kan der blive stillet krav om at anskaffe en decideret erhvervskonto til din virksomhed. Det kan ofte være en tidskrævende proces, og du bør derfor hurtigt undersøge, om det kræves, at du skal have en erhvervskonto.

  9. Har du fået en god idé, som du gerne vil søge patent på? Så har vi lavet en guide til patentansøgning, hvor vi kommer omkring alle gældende regler, samt hvordan du beskytter en idé, opfindelse, varemærke, software, app og meget andet.

  10. Er du i tvivl om, hvad dine varer eller ydelser skal koste? Så kan du her finde metoder til prisfastsættelse og prisstrategier, så du giver dine varer eller ydelser den rigtige pris, så du kan tjene mest muligt.

  11. Med den rette salgsstrategi og -teknikker giver du dig selv og din virksomhed de bedste betingelser for at lykkes.

  12. Det er en rigtig god idé at lave en forretningsplan for din kommende virksomhed. På den måde giver du dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes og skabe en rentabel og solid virksomhed, da du starter ud fra en gennemarbejdet forretningsplan.

    Vi har lavet en hjemmeside, hvor du kan oprette din helt egen forretningsplan – det er både nemt og gratis.

I gang

Du har oprettet din virksomhed – fedt! Lad os få styr på dit forretningsfundament, så du er klar til at tage skridtet mod videre vækst. Alt efter om du er en enmandshær eller en mindre startup, har vi samlet en række guides til de halv-kedelige ting ved at være ejer af en virksomhed.

  1. Du bør altid lave en markedsanalyse, inden du starter en virksomhed eller lancerer nye produkter. I vores guide kan du blive klogere på, hvad en markedsanalyse er, og hvordan du laver en selv.

  2. Når du er kommet godt i gang med din virksomhed, er det en god idé at begynde og kigge lidt på dine budgetter.

    Du kan blive klogere på blandt andet resultatbudget og driftsbudget i vores ordbogsartikler om de to budgetter.

    Netop disse to er meget relevante, når du er kommet i gang med virksomheden, da de kan være med til at give dig et overblik over alle de udgifter og indtægter, du forventer, at din virksomhed vil få i løbet af en given periode.

    Hvis du har behov for lidt hjælp til at komme i gang, har vi lavet en skabelon til et driftsbudget, du kan hente helt gratis.

  3. Hvis du føler, at du er nået til et sted, hvor du har behov for finansiering til at komme i gang med din virksomhed, vil den første tanke for mange være at gå til banken og få et erhvervslån.

    Hos Dinero har vi lavet et samarbejde med Qred, hvor du som Dinero-bruger kan søge om et erhvervslån. Der er ingen skjulte gebyrer eller binding – og du kan indfri gratis før tid:

  4. Hvis det af den ene eller anden årsag ikke gav pote at forsøge at skaffe finansiering/kapital via banken, så findes der heldigvis andre muligheder for at skaffe penge til din nye virksomhed:

  5. Et af de knapt så spændende, men ikke desto mindre vigtige, områder er at få de administrative ting på plads.

    Derfor har vi skrevet artikler om både NemKonto, NemID og Digital Post, så du kan blive klædt godt på til at få sat disse op.

  6. Med Dinero kan du få et regnskabsprogram, som dækker dine behov, uanset hvor langt du er på din nye virksomheds rejse. Du behøver ikke have et kendskab til alle regnskabsregler.

    Med Dinero Starter har du ingen begrænsninger på fx fakturaer, posteringer og kontakter. Derudover kan du nemt få dit økonomiske overblik og du kan helt gratis sende alle de fakturaer, du vil, samt bogføre moms med ét klik og meget andet.

    Hvis du når til et punkt, hvor du vil spare endnu mere tid på dit regnskab, kan du med fordel vælge Dinero Pro, som giver dig adgang til endnu flere tidssparende funktioner. Du vil med andre ord slippe for en masse manuelt arbejde, når du skal have dit regnskab til at stemme.

    Ønsker du at se en sammenligning af Dinero og andre kendte regnskabsprogrammer, såsom Billy og E-conomic, kan du se disse herunder.

  7. Såfremt at du har behov for det får du med Dinero Pro adgang til Dineros Lønsystem, hvor du kan lave én gratis lønseddel hver måned – og vi bogfører det hele automatisk.

    Hvis du i forvejen har et lønsystem, er der i langt de fleste tilfælde også mulighed for at integrere dette med dit Dinero regnskabsprogram. Integrationer får du ligeledes adgang til med Dinero Pro, og du kan se alle dine muligheder herunder.

  8. Erhvervsforsikringer er ikke særlig spændende, men de er noget af det første, du skal tage stilling til, når du har startet en virksomhed. Vi giver dig et komplet overblik over, hvilke du skal have, samt hvilke du bør overveje som virksomhedsejer.

  9. Selvom du udlever din drøm som selvstændig og er din egen chef, er der stadig en risiko for, at du en dag mister dit job – og potentielt din virksomhed. Derfor kan det være vigtigt for dig at tage stilling til, om du skal være medlem af en a-kasse, så du er sikret dagpenge.

    Bedste og billigste a-kasse for selvstændige

  10. Som selvstændig er det vigtigt, du husker pension, så du har en god opsparing, når livet som selvstændig er ovre. Med vores guide til pensionsopsparing kommer du omkring alt det vigtige.

  11. Skal du igang med at sætte din hjemmeside op, men er du i tvivl om, hvilken webshop-løsning du skal vælge? Så har vi sammenlignet de bedste webshop-løsninger, så du kan finde den helt rigtige løsning.

    Hører der en hjemmeside eller webshop til din nye virksomhed,  kan du, ligesom med vores lønsystemer, integrere din webshop til Dinero.

    Har du Dinero Pro, kan du blandt andet automatisk få dagens salg ind i dit regnskab og spare endnu mere tid på din bogføring.

  12. Overvejer du at tage din virksomhed til næste niveau og begynde at eksportere til udlandet? Det kan være skræmmende og en stor opgave, da reglerne kan være meget forskellige. Vi har lavet en guide til dig sammen med Dansk Industri, så du kommer godt i gang.

  13. Alt efter virksomhedstype og regnskabsklasse er der forskellige krav fra Skattestyrelsen til fx virksomhedens skattearbejde og årsafslutning.

    Har du en enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S, skal du udfylde et oplysningsskema (tidligere udvidede selvangivelse). Oplysningsskemaet er det dokument, Skattestyrelsen bruger til at lave din årsopgørelse ud fra.

    Har du i stedet et selskab (ApS eller IVS), er det i stedet et årsregnskab der skal udarbejdes. Årsregnskabet skal udarbejdes én gang om året. Det beskriver en virksomheds økonomiske situation ved at gøre status over et regnskabsår.

    Det er under alle omstændigheder en god idé at have styr på så meget ved årsafslutningen – så en eventuel revisor/bogholder skal lave mindre, og det dermed bliver billigere for dig.

    Netop derfor har vi lavet nedenstående tjekliste, som kan hjælpe dig med din bogføring ved årsafslutningen.

Vækst

Der er kommet styr på basen for din virksomhed, og du er klar til at tage kunder ind – og gerne mange af dem. Hvor skal man starte sin markedsføring? Hvordan ansætter man sin første medarbejder? Og er det måske på tide at komme ud af hjemmet og få et rigtigt kontor?

  1. Markedsføringsplan og -strategi er to vigtige elementer at have styr på, hvis du vil mestre din markedsføring og tiltrække endnu flere kunder.

    En markedsføringsplan beskriver, hvordan du planlægger at markedsføre din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Du kan derfor se din markedsføringsplan som samlingspunktet for al din markedsføring.

    En markedsføringsstrategi er en strategi for hvilke konkrete elementer, som din markedsføringsplan skal bestå af.

    Markedsføringsplan og -strategi – modeller, kanaler og eksempler 

  2. Oplever du med din virksomhed en sådan vækst, at du har behov for og ansætte en medarbejder, eller føler du, at det er nødvendigt for at sikre en vækst?

    Så kan du læse vores guide om, hvad det vil koste at ansætte en medarbejder nedenfor.

    Skal du til at ansætte din første medarbejder? Så kan du med vores guide omkring jobsamtaler blive klædt godt på til at holde en god ansættelsessamtale og stille de rigtige spørgsmål.

  3. Kommer snart

  4. Kommer snart

  5. Netværk og netværksgrupper er en oplagt mulighed for at udbygge og forbedre dit professionelle netværk. Vi har samlet tips til at finde relevante erhvervsnetværk, samt hvordan du bliver bedre til at netværke.

  6. Hvis du har en fysisk butik, hører der oftest et kasseapparat eller POS med, så du kan tage nemt imod betalinger fra dine kunder.

    Der findes mange muligheder, når det kommer til dit valg af kasseapparat/POS, og du skal derfor gøre dig nogle overvejelser om dine krav til salg, ordrer, varelager m.m. så du får de bedste chancer for vækst.

    Uanset dit valg kan du i langt de fleste tilfælde integrere din kasse med vores regnskabsprogram. Så kan du bl.a. få automatisk bogføring og spare endnu mere tid på dit regnskab.

    Du kan se alle vores integrationer til kasseapparat herunder.

  7. Hvad er egentlig den perfekte kontorløsning for din virksomhed? Det har vi heldigvis skrevet en omfattende guide om, så du nemt og hurtig kan få overblik over, hvad du egentlig skal kigge efter, så du finder helt helt rigtige lokaler.

  8. Uanset din forretningstype er det vigtigt med en effektiv lagerstyring, såfremt at du har et lager. Det kan få afgørende betydning for din virksomhed og dens vækst samt generelle konkurrencedygtighed.

    Ligesom med mange dele af en virksomheds forretninger findes der mange muligheder for at vælge et system til lagerstyring.

    Når det kommer til integrationer af lagerstyringssystemer til Dinero, har du også her mange muligheder for at gøre dit arbejde med regnskabet lettere. Dem kan du se nedenfor.

  9. Når du står i en forhandlingssituation, er det vigtigt at have styr på teknikkerne, så du har de bedste forudsætninger for at opnå det, du ønsker. Her får du tips og hjælp til, hvordan du finder den helt rigtige forhandlingsteknik, så du skaber succes med dine forhandlinger.

  10. Hvis du mangler timer i døgnet, og ikke altid når det, du har planlagt, så er der en løsning. Der findes flere redskaber, du kan gøre brug af til at effektivisere din hverdag. Du kan læse mere om, hvordan du bliver mere effektiv i din hverdag lige her.

  11. Hvis din virksomhed mangler likviditet, er der flere måder, hvorpå den kan forbedres. Du kan her læse mere om, hvordan du kan forbedre din likviditet og dermed forbedre virksomhedens betalingsevne.

  12. Lige så fantastisk friheden som selvstændig kan føles, lige så svær kan friheden være at styre nogle gange. Vi har derfor samlet en række tips, som du kan bruge til at forbedre din work-life balance.

    Få tips til at forbedre din work-life balance

  13. Kommer snart

  14. Hvis du som ny virksomhed har brug for lidt ekstra kapital til at vækste, kan du ansøge om Dineros Iværksætterlegat på 10.000 kroner. Det uddeles én gang om året i oktober.

    Du kan læse om de tidligere vindere fra 2019 og 2020 samt få mere information om legatet via nedenstående link.

  15. Leder du efter en investor til din virksomhed, eller vil du gerne blive forretningspartner i en andens virksomhed? Det kræver omhyggelighed og tid at finde det helt perfekte match mellem forretningspartner og virksomhed.

  16. Kommer snart

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram