Skatteopgørelsen
Klar det meste selv – med lidt hjælp på vejen til færdigindberetning
1
Du besvarer op til fire spørgsmål2
Vi beregner dit skattemæssige resultat3
Du indsætter nemt tallene på skat.dk
Revisor
Lad en revisor klare alt fra beregning til indberetning
1
Revisorerne får adgang til dit regnskab2
De gennemgår regnskab og beregner skattetal3
Revisorerne hjælper dig med at indberette
Hvem kan bestille?
Du kan bruge Skatteopgørelsen og vores Revisorpakke, hvis du kan sige “ja” til følgende:
- Du har en enkeltmandsvirksomhed eller PMV
- Du har bogført op til regnskabsårets slutdato
- Din bank stemmer ved regnskabsårets slutdato
Hvis du har et interessentskab (I/S), har du lige nu kun mulighed for at få hjælp til oplysningsskemaet med Skatteopgørelsen.
Alene i 2020 udskrev Skattestyrelsen små 17.000 bøder for ca. 32 mio. kroner til folk, der indberettede for sent – højst sandsynligt fordi, fradragsreglerne er enormt bøvlede (se selv eksemplet nederst på siden). Det skal være slut.
To valgmuligheder – dit valg
Som Dinero-bruger har du to unikke muligheder for at få beregnet og indberettet alle tal til oplysningsskemaet. Du kan vælge vores Revisorpakke eller Skatteopgørelsen.
Revisorpakke
Lad en revisor klare alt fra beregning til indberetning.
Med denne løsning klarer erfarne revisorer fra vores partner, Årsregnskabet, det hele for dig. Du skal blot give dem adgang til dit regnskab. Så gennemgår revisorerne regnskabet og beregner dine skattetal. Herefter hjælper de dig med at indberette tallene korrekt, så du undgår bøder og fejl.
3.295 kr.
ekskl. moms
Prisen gælder for Revisorpakken for det år, du køber.
Skatteopgørelsen
Vil du gerne klare det meste selv – men have lidt hjælp på vejen til færdigindberetning?
Med Skatteopgørelsen beregner vi alle dine skattetal for dig, så de er lige til at sætte ind i oplysningsskemaet. Skatteeksperterne gennemgår ikke dit regnskab. Skatteeksperterne beregner alle dine fradrag og skattetal, så de er lige til at kopiere ind og indberette.
Fra 1.497 kr.
ekskl. moms
* Vær opmærksom på, at der gælder visse forbehold og forudsætninger, når du vælger Skatteopgørelsen, og det er dit ansvar, at du og din virksomhed lever op til disse.
Det skal være på plads for at bruge Skatteopgørelsen
Hvis du gerne vil gøre det meste selv og bruge Skatteopgørelsen, er der visse ting, der skal være på plads inden:
- Alle bilag er bogført, og banken er afstemt for det pågældende år
- Virksomheden ejer ikke en ejendom
- Din ægtefælle arbejder ikke i virksomheden
- Du har ikke lavet ombygning i et lejet lokale for mere end 30.700 kr. ekskl. moms
- Du har ikke solgt aktiver, fx en firmabil
- Du ejer ikke immaterielle aktiver, fx køb af anden virksomhed, patent eller goodwill
- Alle bilag er bogført, og banken er afstemt for det pågældende år
- Virksomheden ejer ikke en ejendom
- Din ægtefælle arbejder ikke i virksomheden
- Du har ikke lavet ombygning i et lejet lokale for mere end 30.700 kr. ekskl. moms
- Du har ikke solgt aktiver, fx en firmabil
- Du ejer ikke immaterielle aktiver, fx køb af anden virksomhed, patent eller goodwill
- Du bruger den almindelige skattemodel – ikke VSO eller kapitalafkastordningen
Vores løsninger giver dig
-
Alle tal til oplysningsskemaet
-
Beregninger lavet af skatteeksperter
-
En genvej til tryghed og mindre skattebøvl
Blomster er ikke bare blomster!
-
Til en forretningsforbindelse
0% momsfradrag
25% skattefradrag -
Til kontoret
100% momsfradrag
100% skattefradrag -
Til en ansat
0% momsfradrag
100% skattefradrag
Når flere indberetter for sent eller forkert skyldes det ofte udfordringen i at forstå forskellen på det såkaldt regnskabsmæssige resultat og det skattemæssige resultat. Det er nemlig ikke det samme, og mellemregningerne indebærer kendskab til en masse fradrag.
Har du fx givet blomster for 500 kroner i gave til en kunde, er der intet momsfradrag at hente. Det skyldes, at det er en forretningsforbindelse. Den regel betyder, at du skal regne hele udgiften, de 500 kroner, med i dit årsregnskab. Når du så skal udregne, hvor meget du skal betale i skat, må du til gengæld ikke få fradrag for den fulde udgift. I skatteregnskabet må du kun fratrække 25 procent af udgiften svarende til 125 kroner.
Du står altså i en situation, hvor den helt samme regning for blomster skal medregnes forskelligt afhængigt af, om vi snakker årsregnskab eller skatteregnskab. Og regulerer du ikke beløbene, tager du for meget fradrag, hvilket er – ja, ulovligt. Det samme gælder i øvrigt for alle mulige andre klassiske udgifter som bespisning og afskrivning af aktiver. Du kan læse lidt mere lige her.
Det er super nemt
Tro det eller lad vær’: Dit skattearbejde kan faktisk klares nemt og bekvemt.
Hør vores forretningsudvikler Theis forklare hvorfor – og se med, når Dinero-brugeren Christina fortæller, hvordan Dineros Skatteopgørelse sparede hende “20 kilo i mental tyngdebyrde”.’
Enkeltmandsvirksomhed eller PMV? se guide
Har du et interessentskab (I/S)? Så klik her og bliv klogere.
Hvad siger vores brugere?
-
Med Revisorpakken er der en ekstern revisor, som gennemgår din bogføring og tjekker, om hele regnskabet stemmer. Du får altså en sikkerhed med Revisorpakken, du ikke får, hvis du står for det hele selv. Revisorerne hjælper dig helt i mål med at få indberettet alle de beregnede skattetal i oplysningsskemaet.
-
Skatteopgørelsen består af:
- Alle tal du skal indberette – du skal bare kopiere og sætte ind på skat.dk
- 50 automatiske kontroller, der sikrer dig mod fejl
- En fradragsguide med 12 skattefradrag, der helt lovligt vil spare dig penge i skat
- Landets billigste løsning
- En løsning, der er lavet af eksperter i skat, og som har beregnet mere end 15.000 skatteopgørelser
- Den eneste løsning på markedet, der giver dig dine tal og oplysninger straks efter køb
-
Med Skatteopgørelsen får du en gør det selv-løsning, forstået på den måde at vi vi giver dig alle de skattemæssige tal, som skal udfyldes inde på skat.dk. Det eneste, du skal gøre, er at kopiere tallene fra Dinero over til skat.dk
Med revisorpakken får du hjælp af en revisor, som får adgang til dit regnskab og tjekker din bogføring igennem for fejl og mangler. Derudover beregner revisoren dine skattetal og hjælper dig med at få dem indberettet.
Kort sagt anbefaler vi Dineros gør det selv-løsning, hvis du har styr på din bogføring og gerne vil have dine tal serveret med det samme. Hvis du har brug for, at der er en ekstern revisor, som tjekker bogføringen, er det Revisorpakken, du skal gå med.
-
- Du skal have en enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S
- Du bruger den mest anvendte skattemodel
Altså den, hvor din indkomst blive beskattet som personlig indkomst – ikke virksomhedsskatteordning (VSO) eller kapitalafkastordning. - Du har bogført alle bilag, og banken stemmer
- Virksomheden har ikke solgt aktiver
Fx en bil eller en anden dyr ting, som er brugt i virksomheden - Virksomheden har ikke delte aktiver
Fx en bil, som bruges 50 procent i virksomheden og 50 procent privat - Der er ikke bogført immaterielle rettigheder i virksomheden
Fx købt en anden virksomhed, et patent etc. - Der er ikke lavet større ombygninger i et lejet lokale
Fx ombygget det for mere end 31.000 kroner (småanskaffelsesgrænsen i 2022) - Virksomheden ejer ikke en ejendom
- Ingen ægtefælle arbejder ikke i virksomheden
-
Skatteopgørelsen koster dig kun 1.497 kr. ekskl. moms/år, hvis du er Dinero Pro-bruger og 1.997 kr. ekskl. moms/år, hvis du er Dinero Starter.
-
Vi laver mere end 50 automatiske kontroller på dit regnskab, der sikrer dig mod fejl.
Vi kontrollerer blandt andet om du har bogført aktiver (og tilhørende afskrivninger), pension, kørsel, småanskaffelser mv. korrekt. Men også om der skulle være posteringer, der er lavet med forkert fortegn (fx bogført som en indtægt, som burde være en udgift), og som dermed giver dig et forkert skattefradrag.Løsningen er lavet af eksperter i skat, og har efterhånden beregnet mere end 15.000 skatteopgørelser.
Derudover er Skatteopgørelsen det eneste produkt på markedet, der giver dig alle dine tal og oplysninger straks efter køb.
-
Ja – afskrivningerne kan håndteres, så længe det er materielle anlægsaktiver. Se denne guide, hvis du er i tvivl om, hvordan du bogfører afskrivninger.
-
Skatteopgørelsen kan kun håndtere kørsel i privat bil. Dette gælder kun, hvis du bogfører din kørsel som beskrevet i denne guide.
-
Din bank stemmer, hvis saldobalancen (banken i Dinero) stemmer overens med saldoen på din netbank den 31. december.
Se denne guide, hvis du har brug for hjælp til bankafstemningen:
-
Nej – men vi har en anden løsning til dig!
Selve værktøjet Skatteopgørelsen er kun for enkeltmandsvirksomheder, interessentskaber (I/S) og PMV’er (personligt ejede mindre virksomheder), men har du et IVS eller ApS, kan du få hjælp af Dineros to revisorpartnere, der hjælper dig til at klare årsregnskabet selv – eller gør alt arbejdet for dig 🙂
Få hjælp til dit årsregnskab som ApS eller IVS lige her.
-
Ja. Et PMV er ikke momsregistreret, og derfor skal der indberettes et rundt 0 i rubrik 638, der handler om tilgodehavende/skyldig moms. Ellers skal du indberette på samme måde som momsregistrerede enkeltmandsvirksomheder.
-
Ja, det kan du tro.
Den eneste forskel fra momsregistrerede virksomheder er, at du som lønsumspligtig ikke betaler moms. Du skal derfor bare indberette et 0 i rubrik 638.
-
Nej – skatteopgørelsen virker hverken med virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen. Den er til den mest almindelige beskatningsform (PSL).
-
Ja, du kan benytte dig af Revisorpakken, hvis du bruger virksomhedsskatteordningen (VSO).
-
Niks – du køber adgang for et regnskabsår, fx 2022, og kan så løbende følge med i dine tal.
Så funktionen gør intet bogføringsmæssigt i dit regnskab – den udregner på baggrund af det, du har bogført, hvad du skal indberette på skat.dk. Det er ligesom du kender det fra moms-funktionen i Dinero.
-
Du logger ind på Skat.dk (log ind som borger) -> Klik på “Årsopgørelse” -> Klik ”Selvangiv nu” (trods det er året 2022) -> tryk på 2021 i toppen.
Herefter skal du finde overskriften ”Valg af kapitalafkastordningen eller virksomhedsskatteordningen”.
”Beskatning efter de almindelige regler” skal være market med “Ja”. -
Følg guiden her, hvis du er i tvivl om, hvordan du regulerer dit varelager: https://dinero.dk/support/varelager/
-
Fristen for indsendelse af Skatteopgørelsen (oplysningsskemaet) for regnskabsår 2021, er som udgangspunkt 1. juli 2022 (sidste år blev fristen udskudt grundet Corona).
-
Ja – det kan du godt. Prisen for Skatteopgørelsen er 1.497 kr. ekskl. moms/år, hvis du er Dinero Pro-bruger og 1.997 kr. ekskl. moms/år, hvis du er Dinero Starter.
-
Immaterielle anlægsaktiver er aktiver, som ikke er fysisk tilstede – eller finansielle.
Eksempler på immaterielle anlægsaktiver kan være køb af en virksomhed, goodwill, patenter mv.
-
Indretning af lejede lokaler indebærer, at du bruger penge på at indrette et lokale, som er lejet – fx en ombygning.
-
Supporten kan hjælpe delvist.
Du kan spørge supporten om helt konkrete spørgsmål, som eksempelvis om dine renter er bogført korrekt (gælder kun for Pro-brugere).
Du kan dog ikke få et servicetjek af dit regnskab i supporten – det skal du selv sørge for.
-
Denne del er til dig, der umiddelbart ikke kan få lov at indberette din skatteopgørelsen (oplysningsskema), når du er logget ind på Skat.dk.
I nogle tilfælde kan din virksomhed være så ny, at Skattestyrelsen ikke har nået at registrere, at du har haft personlig virksomhed i det pågældende indkomstår. Derfor skal du trykke på en ekstra knap på din udvidede selvangivelse.
Frygt ej – hvis du ser nedenstående billede, skal du nok få lov at indberette dine oplysninger:
For at indberette skal du blot klikke “JA” til “Har du, eller har du haft egen virksomhed i 2021? Eller har du forældreudlejet?”.
Ved at klikke “JA” får du nedenstående skærmbillede. Klik på “Fortsæt”, og så er du klar til at indberette.
Gør som 0 virksomheder
Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram