Bankafstemnings udfordringer med Aiia, samt løsninger og vejledninger.

Brugerne skal altid logge på via en computer og ikke mobil, iPad eller tablet.

Skriv altid til brugerne, at der kan være længere behandlingstid, på disse sager, men vi følger dem nøje.

Når en ticket oprettes, skal i altid skrive følgende oplysninger:

  1. Kontakt mailadresse.
  2. Firma-ID.
  3. Consent ID
    (Det findes i CRM ved at slå firma-ID op, og scrolle ned til bankforbindelsen). 
  4. Hvilken fejl oplever brugeren. Det kan fx. være at de ikke kan logge ind (hvad får de af fejlbesked), mangler transaktioner, der er dobbelte transaktioner eller hvad det nu kan være de oplever af problemer.
  5. Bankens navn + konto- og reg.nr. på den konto som driller. 
  6. Status på kontoen i CRM.
  7. Der er i Intercom oprettet en makro, der hedder “Aiia – Genvej” – Brug den meget gerne og sæt det som en intern kommentar på sagen – Husk sagen skal være åben og tildeles mappen “Bankafstemning”.

Se nedenfor alle kendte udfordringer, samt løsninger og vejledninger.

  1. Bed brugeren om at “Synkroniser/Log på igen”, afhængig af hvilken mulighed de har.
    De skal logge på med det samme MitID, som de bruger til at logge på deres erhvervsaftale med i deres Netbank. Såfremt de benytter større erhvervsaftale kan de have et seperat login her.
    Bemærk at dette tidligere har været mobil-adgang, dette er nu ændret for ALLE og mobiladgang bruges ikke mere!

  2. Hvis kontoen er fejlet i CRM eller den ikke kan opdateres direkte i bankafstemningen, så bed dem forsøge, at opdatere banken manuelt efter Aiia’s vejledningen her:
    https://aiia.zendesk.com/hc/en-us/articles/360018444457-How-do-I-update-my-bank-account-through-the-Aiia-hub-

  3. Bliver MitID login slet ikke vist, kan det skyldes de er på en mobil enhed, som f.eks. iPad eller en mobil. Her skal de forsøge via en computer.
  1. Tjek om der er forbindelse til banken ellers bede brugerne om, at trykke på “Log ind igen” eller “synkroniser” afhængig af muligheden de har her.

  2. I skal altid forsøge at “Synkroniser” i CRM ved manglende posteringer.
    NYT: Den henter nu data fra tidligere, som evt. ikke er opdateret i vores ende, men er opdateret hos Aiia, også selvom den giver nedenstående fejl:

  3. Sidste mulighed er, at brugeren opdatere sin bank via Aiia linket, som i alle efterhånden skulle kende til og det findes som en genvej i chatten der hedder “Aiia – opdatering af konto.

Hvis der fortsat mangler posteringer og kontoen er opdateret, så må i meget gerne få bekræftet hvilke posteringer, som der mangler og få et kontoudtog fra banken (gerne i PDF eller skærmbillede). Opret sag i Zendesk som beskrevet i starten af vejledningen her.

Alm. brand er blevet solgt til Sydbank, og de kan nu ikke login/opdatere mere.
Det samme gælder for “Den jyske sparekasse” den er solgt til “Vestjysk bank”. Det samme gælder for alle andre banker, som fusioneret.

  1. Der findes kun en løsning på denne udfordring. Forbindelsen med f.eks. Alm. Brand skal slettes i Dinero under “Mine bankforbindelser” og derefter logger man ind på ny i Sydbank. Så sætter man den gamle beholdning i Dinero op, med den nye konto i Sydbank, såfremt posteringerne er overført til den nye bank.
  1. Synkronisere i CRM, hjælper dog som oftest ikke, men forsøg meget gerne.

  2. Hvis kontoen er opdateret, så må i meget gerne få bekræftet hvilke posteringer, som der er dobbelte og få et kontoudtog fra banken (gerne i PDF eller skærmbillede).

  3. Opret sag i Intercom som beskrevet i starten af vejledningen her, hvis løsning 1 ikke virker. 
  • Brugere, der får vist en kaffekop og kan ikke komme videre direkte i Dinero. Det kan være en browser extension der driller, bed dem om at forsøge via inkognito eller slå alle browser extension fra. Denne kaffekop er på Nordeas side og ser ud som vist herunder:
  • MitID login bruges til privat og Netbank Erhverv. Business Online har et andet login.
  • Det er vigtig de vælger den aftale de har i banken. Der findes nedenstående 3 forskellige aftaletyper hos Danske Bank:

  • De er logget ind via vores gamle bankintegration, derfor skal du fjerne deres bankintegration under “Mine bankforbindelser” og tilføje den helt på ny via login hos Aiia. Fejlbeskeden kan ses herunder:

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram