EAN fejlsøgning

Først og fremmest skal det undersøges om det er en af de mest typiske fejl vi ser. Under punkt 3 i guiden her, skriver vi lidt om de typiske fejl, når en EAN faktura melder fejl ved udsendelse.

Er det ikke en af de typiske fejl, skal vi have undersøgt det lidt grundigere, inden der oprettes en github til udviklerne. Her er hvad vi skal tjekke op på først:

Dette gøres i nemhandelsregisteret. Her kan søges på både EAN nummer og CVR nummer.

Ser det alt sammen godt ud, så hop til punkt 2.

Nu skal der kigges på EAN-fakturaen. Det gør vi ved at downloade den. Klik ind på fakturaen   Mere → Download E-faktura.

  1. Upload filen på OIOUBL-valideringen
  2. Klik på Validate, når du har vedhæftet filen.

Sådan ser det ud, når en EAN-faktura skal valideres

Forklaring af de forskellige bokse

Den første boks
Teksten i denne er irrelvant, så den skal blot ignoreres.

Den anden boks
I den anden boks, bør der stå: “The structure of the XmlDocument of type Invoice is valid”. Det betyder, at Dinero har lavet fakturaen i en korrekt struktur. Står der i stedet en fejlbesked (altså i boks 2), så opret en Github sag.

Den tredje boks
Er alt udfyldt korrekt burde den sige “Document is valid”. Siger den ikke det, er en af følgende ting oftest problemet:

  • Bankoplysninger er ikke korrekte. Reg. nr. skal være 4 cifre og kontonummer skal være 10 cifre.
  • Kontakten mangler et EAN nr., validt CVR-nummer eller att. person
  • Der mangler en mail-adresse på Dinero brugeren (tjek firmaoplysninger) og/eller kontakten (tjek kundens oplysninger)

Er fakturaen valid, så er det højst sandsynligt modtagerens server der har drifts problemer. Bed kunden prøve igen – eller vent og se til i morgen.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram