Manuel oprettelse af Github!

Introduktion til Github

Når du logger ind på github.com kommer du ind på nedenstående startside. Oppe i venstre hjørne kan du enten se github via din egen ‘organisation’ eller skifte til DineroRegnskab som du er blevet en del af. Du kan se mange flere ting hvis du skifter til DineroRegnskab, men for at holde det simpelt og relevant for supporten, er det mest overskueligt blot at se dashboardet fra din egen organisation.

I den røde boks til venstre er der to mapper, som er de allervigtigste for supporten. Det er inde i disse to mapper at alle sager skal oprettes. Det giver næsten sig selv, men alle fejl der vedrører appen skal oprettes under DineroRegnskab/mobile-app og alle andre tekniske fejl der vedrører app.dinero.dk skal oprettes under DineroRegnskab/Support.

Hvis du klikker ind på en af de to mapper, kommer du ind på nedenstående billede. Her har udviklerne givet et bud på Problemløsning. Det må du meget gerne læse igennem, så du er klar over hvordan du skal forholde til ift. oprettelse af sager til udviklerne.

For at se alle de oprettede sager, samt oprette nye sager skal du klikke på fanen Issues. Her kan man søge og filtrere på de forskellige sager, for at se om den sag man er ved at oprette allerede findes. F.eks. hvis det er en generel fejl som flere af brugerne oplever. Hvis du ikke kan finde sagen, skal du oprette en ny sag ved at klikke på New issue. Se nærmere vejledning længere nede.

Når man opretter en sag, er der automatisk forudfyldt nogle linjer med de informationer man skal oplyse – dvs. man skal ikke slette noget af det der står, men blot tilføje oplysninger om sagen. Som du kan se, hvis du trykker på Preview, så er det pænt opstillet med afsnit.

Nedenstående er et eksempel på en fejlrapport oprettet i Github, hvor alle de nødvendige informationer er oplyst, samt tilhørende skærmbilleder. Husk altid at få så meget information som overhoved muligt fra brugeren, da det gør det nemmere for udviklerne at finde frem til en løsning.

Hvilke oplysninger du skal have fra brugeren kan du læse i næste afsnit, hvor vi gennemgår hvordan man opretter den perfekte github.

Oprettelse af Github sag

På computeren

Når en bruger skriver ind angående en fejl, skal du først undersøge om det er en lokal fejl eller en generel fejl.

Hvis du kan genskabe fejlen på din egen computer, så er der tale om en generel fejl. Hvis fejlen kun opstår hos brugeren er der tale om en lokal fejl på brugerens computer.

Typiske lokale fejl inkluderer ældre browsere og extensions som blokerer dele af interfacet.

  1. For at udelukke at det er en extension der driller kan man forsøge at åbne browseren i inkognito og se om det virker her.
  2. Hjælp brugeren med at tjekke browserversionen og få dem til at tjekke om der er opdateringer.
  3. Prøv i en anden browser og tjek om det virker der.

Hvis det virker i inkognito eller i en anden browser, så er løsningen på problemet enten at opdatere browseren eller at fjerne de extensions der blokerer. Det kan være at de har slået AdBlock til, som blokerer – Vi har skrevet en side med tips her, som forklarer hvordan man fjerner AdBlock, så Dinero kan fungere optimalt.

Derudover er det også fint at få brugeren til at rydde deres browserdata (cookies og cache), da det også kan medføre at browseren ikke altid viser det nyeste data. Vi har en guide her, som forklarer hvordan de rydder deres browserdata.

Hvis det stadigvæk ikke virker for brugeren, så skal der oprettes en sag på det. Her skal vi bruge nogle skærmbilleder fra brugeren (fordi vi ikke kan genskabe det fra vores side af) – Se hvilke skærmbilleder det drejer sig om, samt hvordan man finder dem under punkt 2.

På appen

Her skal det også tjekkes om det er en lokal eller generel fejl ved selv at teste det af på din egen telefon. Hvis du ikke kan genskabe fejlen, så skal vi have brugeren til at sende skærmbilleder og/eller skærmoptagelse af fejlen, så udviklerne har en chance for at vide hvad det er.

Hvis du kan genskabe fejlen, kan du spare brugeren for besværet, og selv sørge for skærmbilleder og/eller skærmoptagelse af fejlen.

Derudover skal vi også have information om telefonen, softwareversionen osv., men det kan du læse mere om under punkt 3.

 

Udviklerne skal bruge to screenshots under udviklerværktøjer. Udviklerværktøjer åbnes i chrome med CMD + alt/option + J på mac og F12 på windows. Det kan også tilgås ved blot at højreklikke på siden og herefter klikke på Undersøg.

Screenshot af konsollen

  1. Klik på fanen Console
  2. Refresh siden eller handlingen der ikke fungerer.
  3. Klik på Default levels og sørg for at der kun er sat flueben ved Errors.
  4. Lav et screenshot af consollen og vedhæft det til Github sagen.

Screenshot af fejlbeskeden

  1. Klik på fanen Network
  2. Vælg XHR (filtrerer så der kun vises netværkskald)
  3. Klik på det fejlende kald (den med rød skrift)
  4. Vælg fanen Response
  5. Lav et screenshot af indholdet i Response og vedhæft det til din Github sag.

Når der sker fejl på appen skal de oprettes i mappen DineroRegnskab/mobile-app. Inde i mappen finder du en “ReadMe”-fil. Det er en beskrivelse af indholdet og formålet med denne mappe. Når du er indforstået med det, kan du gå videre til at oprette en sag.

For at oprette en sag, skal vi ind på Issues, som du finder øverst i venstre hjørne.

 Opret sag 

  1. Når du skal til at oprette en sag, er det vigtigt at udelukke, at sagen ikke allerede er oprettet. Du kan her se alle de sager, der er “open”, det vil sige aktuelle i github.
  2. Du kan ligeledes anvende “filters” og søge på sager, der er lukkede. Her kan man eventuelt finde svaret fra tidligere sager eller vælge at søge for at udelukke, at din fejl allerede er oprettet.
  3. Når alt ovenstående er udelukket, kan du oprette en sag.

Tryk på New issue i øverste højre hjørne.

Her skal du vælge om fejlen er sket på en Iphone eller en android. Klik på Get started.

Start med at skriv en titel på sagen – En kort beskrivelse af fejlen, så udviklerne hurtigt kan danne sig et overblik. Herefter skal følgende informationer udfyldes:

  1. Organizations id (firma ID)
  2. Link til ZenDesk
  3. Beskriv fejlen
  4. Hvad skal man klikke på for at genskabe fejlen (f.eks. Klik ind på salg -> klik ind på en faktura og tryk registrer betaling -> fejlmeddelse kommer herefter)
  5. Forventet opførsel (Her skrives hvad funktionen normalt skulle gøre, hvis ikke der er fejl).
  6. Screenshots / video
  7. Yderligere information

Når ovenstående er udfyldt klikker du på Submit new issue, og så vil sagen se sådan ud 👇🏼 (sagen får nu et sagsnummer i Github)

Håndtering af sagen i Zendesk 

1. Husk at kopier sagsnummeret, som er #1244 i dette tilfælde, med i overskriften i Zendesk. Se nedenstående billede.

2. I den interne note skriver du “Github:” og indsætter link.

3.  Ude i venstre side af zendesk skal du under Ansvarlig tildele din ticket til Udvikler-mappen. Herefter klikker du på Indsend som Åben nede i højre hjørne.

Når der sker fejl på app.dinero.dk skal de oprettes i mappen DineroRegnskab/Support.

Inde i mappen finder du en “ReadMe”-fil. Det er en beskrivelse af indholdet og formålet med denne mappe. Når du er indforstået med det, kan du gå videre til at oprette en sag.

For at oprette en sag, skal vi ind på Issues, som du finder øverst i venstre hjørne. Som altid, er det vigtigt at tjekke om der allerede er oprettet en sag med netop denne fejl.

Opret sag 

  1. Når du skal til at oprette en sag, er det vigtigt at udelukke, sagen endnu ikke er oprettet endnu. Du kan her se alle de sager, der er “open”, det vil sige aktuelle i github.
  2. Du kan ligeledes anvende “filters” og søge på sager, der er lukkede. Her kan man eventuelt finde svaret fra tidligere sager eller vælge at søge for at udelukke, at din fejl allerede er oprettet.
  3. Når alt ovenstående er udelukket, kan du oprette en sag.

Tryk på New issue i øverste højre hjørne.

Klik herefter på Get started ud for Fejlrapport.

Start med at skriv en titel på sagen – En kort beskrivelse af fejlen, så udviklerne hurtigt kan danne sig et overblik. Herefter skal følgende informationer udfyldes:

  1. Link til firma
  2. Link til ZenDesk
  3. Kort beskrivelse af fejlen
  4. Hvordan reproducerer vi fejlen
    (Her skal udviklerne vide hvordan fejlen genskabes. F.eks. klik på Bogføring -> Bilagsoversigt -> Klik ind på et bilag -> Mere -> Ret bilag -> Fejlbesked fremkommer herefter)
  5. Screenshots og fejllogs (se under punkt 2. hvordan du tager disse skærmbilleder)

Når ovenstående er udfyldt klikker du på Submit new issue, og så er sagen oprettet (sagen får nu et sagsnummer i Github).

Håndtering af sagen i Zendesk 

1. Husk at kopier sagsnummeret, som er #1244 i dette tilfælde, med i overskriften i Zendesk. Se nedenstående billede.

2. I den interne note skriver du “Github:” og indsætter link.

3.  Ude i venstre side af zendesk skal du under Ansvarlig tildele din ticket til Udvikler-mappen. Herefter klikker du på Indsend som Åben nede i højre hjørne.

 

I nogle tilfælde kan der være en fejl i Dinero, som skaber problemer for flere brugere – i de situationer skal der ikke oprettes flere githubsager, netop fordi det omhandler samme problem/fejl.

Hvis brugeren ønsker at få svar, når fejlen er løst, skal du gøre følgende:

I Intercom: Her skal du blot for at tilføje sagen ved at trykke på “Tilføj til eksisterende Github”.

 

 

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram