Dinero opruster på kunstig intelligens

Der skal endnu mere fart på automatikken i Dinero. Til det formål har it-virksomheden ansat Kasper Junge som ny chef for AI-afdelingen. Han skal stå i spidsen for et team på seks medarbejdere, som arbejder på at automatisere og skabe fremtidens virtuelle regnskabschef bygget på kunstig intelligens

Kasper Junge er en kendt personlighed i det danske AI-miljø. Han er medstifter af Danish Data Science Community og vært på podcasten Verbos, der handler om AI og softwareudvikling.

Han kommer til Dinero fra en stilling som machine learning engineer i SEO.ai.

Lars Nikolajsen, CTO i Dinero, siger:

– Med Kasper får vi en profil, der kan sætte mere strøm til vores ambitioner indenfor AI. Vi har allerede en ret høj grad af automatisering, og AI spiller en afgørende rolle i vores arbejde med at gøre bogføring fuldautomatisk. Jeg er glad for, at Kaspers evner og hjerne skal være med til at definere retningen mod det mål.

Kasper Junge siger:

– Dinero er spændende, fordi vi laver et stykke software, som bliver brugt af enormt mange mennesker, men som de færreste egentlig har lyst til at bruge. Så vi skal bruge AI til at fjerne kompleksitet, så virksomhedsejerne skal bruge så lidt tid hos os som muligt.

– Vi skal hæve antallet af automatisk bogførte transaktioner, og så skal vi udvikle fremtidens digitale regnskabschef, som både overvåger og analyserer regnskabet. Den skal være en hjælper, som reagerer proaktivt, hvis noget utilsigtet sker, og som kan give dyb indsigt i regnskabet.

Kasper Junge - Ny chef for AI-teamet i Dinero

Skal med det teknologiske lyntog

Strategien er, at Dinero skal udvikle sig til mere end blot et regnskabsprogram, der holder styr på økonomien.

Kasper Junge siger:

– Vi skal arbejde med de fællesnævnere, der er på tværs af vores brugere. Det kunne fx være ønsket om at spare tid og penge. Jeg kan sagtens forestille mig en virtuel regnskabschef, der holder øje med, hvor meget virksomheden betaler for forsikring, telefonabonnement og andre faste udgifter. Og viser det sig, at man betaler mere end lignende virksomheder, så indhenter den selv nye tilbud.

– Med den teknologiske lyntog, der er kørt ind på AI-perronen, er mulighederne lige nu uendelige. Vi skal på opdagelsesrejse, hvor vi undersøger, hvilke muligheder der rent faktisk er i krydsfeltet mellem AI og de selvstændiges økonomi, siger Kasper Junge.

Til maj starter endnu en medarbejder i Dineros AI-team. Det bringer teamet op på syv personer.

I-lead, Dinero

2022-i dag
Co-founder og formand, Danish Data Science Community

2022-i dag
Vært og founder, Verbos Podcast

Machine Learning Engineer, SEO.ai

2020-2023
Data Scientist, Ekstra Bladet

Research intern, Oticon

2018-2019
Teaching Assistent, DTU

Dinero er et regnskabsprogram, der gør det nemt og tilgængeligt for små og mellemstore virksomheder at håndtere deres regnskab. Virksomheden har mere end 90.000 brugere og omsatte i 2022 for 130 millioner kroner. Dinero er stiftet af blandt andre Martin Buch Thorborg, som i dag er adm. direktør.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram