Mens hele Danmark gør sig klar til årets største rabatdag, så stempler mange erhvervsdrivende ud af tilbudsræset. De siger nej til at give ekstraordinær rabat i anledning af Black Friday
Køtilbud, slagtilbud og knaldtilbud!
Der er dømt slaraffenland for danske forbrugere, når startskuddet til Black Friday lyder.
Men selvom både postkassen og nettet er fyldt med reklamer, der fortæller om vilde tilbud, så giver kun hver fjerde butiksindehaver rabat i anledning af Black Friday.
Det viser en undersøgelse foretaget blandt 576 butiks- og webshopsejere.
– Black Friday er årets største e-handelsdag, hvor man som forbruger nærmest oversvømmes af vilde tilbud fra alle sider. Så det er overraskende, at så mange mindre virksomheder melder sig ud af tilbudsræset. Og jeg synes også, at det vidner også om en stærk tro på sin virksomhed og sit produkt, siger Theis Jørgensen, Chief Revenue Officer i Dinero, som står bag undersøgelsen.
Esben droppede Black Friday
En af de virksomhedsejere, der har tidligere har givet Black Friday-rabat, men har droppet det i år, er Esben Funk Johannessen.
Han har tidligere brugt lang tid på at lave tilbud og nyhedsbreve om Black Friday i sin webshop netcreme.dk, men uden ønsket effekt. Samtidig har han ikke følt, at konceptet passede til hans måde at drive webshop.
– Mine priser er ofte blandt de laveste på markedet. Det betyder, at jeg ikke har mulighed for at give de store besparelser, som mange forbinder med Black Friday. Besparelsen får mine kunder året rundt i kraft af lave priser, og det ser jeg som en mere ærlig og transparent måde at handle på, siger Esben Funk Johannessen.
Flere virksomhedsejere gør sig samme overvejelser. Faktisk svarer to ud af fem, at de primært fravælger Black Friday-rabat, fordi de ønsker at holde en fast prispolitik, eller fordi de vil give kunderne værdi hele året – ikke kun på specifikke kampagnedage.
For Esben Funk Johannessen ligger der også en etisk overvejelse bag fravalget.
– Jeg mener, at Black Friday-konceptet fratager kunderne en del af deres naturlige beslutningsproces. Det kan føre til forkerte beslutninger og impulskøb, som de måske senere fortryder, og det er ikke en oplevelse, jeg ønsker at give mine kunder.
Black Friday-rabat skal skaffe hurtige penge
Det er stadig hver fjerde butiks- og webshopejer, der svarer, at de deltager i forbrugsfesten den sidste fredag i november, hvor danskerne kan købe julegaver til spotpris.
Hver tredje svarer, at øget salg og omsætning er den primære begrundelse for at give Black Friday-rabat, og mere end hver fjerde giver primært rabat for at tiltrække nye kunder og skabe opmærksomhed omkring virksomhedens brand.
– Nogen mærker også konkurrenternes ånde i nakken og vælger at give rabat, fordi de gør det. Det er jo en interessant dynamik, hvor konkurrenter ender med at kannibalisere på hinanden og på profitten, siger Theis Jørgensen.
– Der findes næppe et universelt svar på, om Black Friday rabat er en god idé eller ej. Man må bare håbe, at virksomhedsejerne nøje analyserer, om rabat rent faktisk har nok indvirkning på både salg og omsætning. For når man giver rabat, skal salget som minimum forøges tilsvarende.