Iværksætterne siger nej: Tre ud af fire butikker dropper Black Friday

Mens hele Danmark gør sig klar til årets største rabatdag, så stempler mange erhvervsdrivende ud af tilbudsræset. De siger nej til at give ekstraordinær rabat i anledning af Black Friday

Køtilbud, slagtilbud og knaldtilbud!

Der er dømt slaraffenland for danske forbrugere, når startskuddet til Black Friday lyder.

Men selvom både postkassen og nettet er fyldt med reklamer, der fortæller om vilde tilbud, så giver kun hver fjerde butiksindehaver rabat i anledning af Black Friday.

Det viser en undersøgelse foretaget blandt 576 butiks- og webshopsejere.

– Black Friday er årets største e-handelsdag, hvor man som forbruger nærmest oversvømmes af vilde tilbud fra alle sider. Så det er overraskende, at så mange mindre virksomheder melder sig ud af tilbudsræset. Og jeg synes også, at det vidner også om en stærk tro på sin virksomhed og sit produkt, siger Theis Jørgensen, Chief Revenue Officer i Dinero, som står bag undersøgelsen.

Esben droppede Black Friday

En af de virksomhedsejere, der har tidligere har givet Black Friday-rabat, men har droppet det i år, er Esben Funk Johannessen.

Han har tidligere brugt lang tid på at lave tilbud og nyhedsbreve om Black Friday i sin webshop netcreme.dk, men uden ønsket effekt. Samtidig har han ikke følt, at konceptet passede til hans måde at drive webshop.

– Mine priser er ofte blandt de laveste på markedet. Det betyder, at jeg ikke har mulighed for at give de store besparelser, som mange forbinder med Black Friday. Besparelsen får mine kunder året rundt i kraft af lave priser, og det ser jeg som en mere ærlig og transparent måde at handle på, siger Esben Funk Johannessen.

Esben Funk Johannessen, ejer af webshoppen netcreme.dk, har tidligere givet Black Friday-rabat, men har droppet det.
Esben Funk Johannessen, ejer af webshoppen netcreme.dk, har tidligere givet Black Friday-rabat, men har droppet det.

Flere virksomhedsejere gør sig samme overvejelser. Faktisk svarer to ud af fem, at de primært fravælger Black Friday-rabat, fordi de ønsker at holde en fast prispolitik, eller fordi de vil give kunderne værdi hele året – ikke kun på specifikke kampagnedage.

For Esben Funk Johannessen ligger der også en etisk overvejelse bag fravalget.

– Jeg mener, at Black Friday-konceptet fratager kunderne en del af deres naturlige beslutningsproces. Det kan føre til forkerte beslutninger og impulskøb, som de måske senere fortryder, og det er ikke en oplevelse, jeg ønsker at give mine kunder.

Black Friday-rabat skal skaffe hurtige penge

Det er stadig hver fjerde butiks- og webshopejer, der svarer, at de deltager i forbrugsfesten den sidste fredag i november, hvor danskerne kan købe julegaver til spotpris.

Hver tredje svarer, at øget salg og omsætning er den primære begrundelse for at give Black Friday-rabat, og mere end hver fjerde giver primært rabat for at tiltrække nye kunder og skabe opmærksomhed omkring virksomhedens brand.

– Nogen mærker også konkurrenternes ånde i nakken og vælger at give rabat, fordi de gør det. Det er jo en interessant dynamik, hvor konkurrenter ender med at kannibalisere på hinanden og på profitten, siger Theis Jørgensen.

– Der findes næppe et universelt svar på, om Black Friday rabat er en god idé eller ej. Man må bare håbe, at virksomhedsejerne nøje analyserer, om rabat rent faktisk har nok indvirkning på både salg og omsætning. For når man giver rabat, skal salget som minimum forøges tilsvarende.

Theis Jørgensen, Chief Revenue Officer i Dinero
Theis Jørgensen, Chief Revenue Officer i Dinero

Giver du særlig rabat i forbindelse med Black Friday? Procent Antal
Nej 74% 428
Ja 26% 148

 

Hvad er den primære årsag til, at du giver Black Friday-rabat? Procent Antal
For at tiltrække nye kunder 18% 27
For at øge salget og omsætningen på kort sigt 32% 48
For at skabe opmærksomhed om brandet 10% 15
For at reducere lagerbeholdningen 9% 14
Fordi det forventes af kunderne 14% 20
Fordi mine konkurrenter gør det 14% 21
Andet 2% 3

 

 

Hvad er den primære årsag til, at du ikke giver Black Friday-rabat? Procent Antal
For at undgå at bidrage til overforbrug og støtte en mere bæredygtig tilgang 14% 59
For at beskytte vores brandværdi og undgå prisudvanding 12% 50
For at holde fast i vores langsigtede forretningsstrategi, som ikke inkluderer rabatkampagner 7% 30
For at give vores kunder værdi hele året rundt, ikke kun på specifikke kampagnedage 19% 80
For at undgå den ekstra belastning på ressourcer og logistik, som Black Friday ofte kræver 3% 11
For at fastholde en fast prispolitik, da vores produkter ikke er egnet til store rabatter 21% 91
For at leve op til vores kunders forventning om faste priser, da de ikke forventer rabatter 8% 35
Andet 17% 72

 

Har du tidligere givet Black Friday-rabat? Procent Antal
Ja 27% 152
Nej 63% 351
Min virksomhed fandtes ikke til seneste Black Friday 9% 50

 

Uddybning af svarene på spørgsmålet “Har du tidligere givet Black Friday-rabat?”:

Virksomheder, der svarer: Ja
Antal virksomheder, der giver Black Friday-rabat i år: 68% 104
Antal virksomheder, der ikke giver Black Friday-rabat i år: 32% 48

 

Virksomheder, der svarer: Nej
Antal virksomheder, der giver Black Friday-rabat i år: 5% 16
Antal virksomheder, der ikke giver Black Friday-rabat i år: 95% 335

 

Virksomheder, der svarer: Min virksomhed fandtes ikke til seneste Black Friday
Antal virksomheder, der giver Black Friday-rabat i år: 50% 25
Antal virksomheder, der ikke giver Black Friday-rabat i år: 50% 25

Undersøgelsen af webshops og detailhandlens tilgang til Black Friday er lavet fra den 11.-14. november blandt virksomheder med branchekode 47 (detailhandel), som bruger Dinero som regnskabsprogram.

I alt 1.852 virksomhedsejere har været eksponeret for undersøgelsen. Heraf har 576 besvaret første spørgsmål, mens 553 har besvaret alle undersøgelsens tre spørgsmål.

Pressefotos af Theis Jørgensen har downloades her.

Dinero er et regnskabsprogram til iværksættere og små danske virksomheder. Dinero har 93.000 kunder og omsatte i 2023 for 164 millioner kroner. Virksomheden er stiftet af blandt andre Martin Buch Thorborg, som i dag er adm. direktør.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram