Sidst opdateret 09/12/2024
Læsetid: 2 min.

Salg med omvendt betalingspligt

Salg med omvendt betalingspligt
Har du en af de virksomheder, som skal fakturere med omvendt betalingspligt? Denne guide vil tage dig gennem de skridt, der er nødvendige for at kunne fakturere korrekt efter de nye regler.

Omvendt betalingspligt er et tiltag, hvor virksomheder, der sælger specifikke it-produkter B2B, skal være opmærksomme. Det betyder meget kort, at du ikke skal opkræve moms på de fakturaer, du sender til din kunde.

Sådan håndterer du salg med omvendt betalingspligt

Først skal der laves en konto, og herefter skal der oprettes et eller flere produkter.

Opret en konto:

For at oprette en konto vil vi skulle ind i vores kontoplan. Denne finder vi ved at klikke “Regnskab” (Mappen i toppen) → “Kontoplan

Derefter klikker vi ovre til venstre på “Opret ny” → “Konto“.

Kontoen skal udfyldes med nedenstående:

Kontonummer: 1051 
Navn: Salg med omvendt betalingspligt

Moms: OBPS – Dansk salg med omvendt betalingspligt

Når kontoen er oprettet korrekt, vil den se ud som vist herunder:

 

Først skal du oprette fakturaen → Salg → Ny faktura.

Herefter skal du oprette og tilknytte produktet. Det gør du ved at trykke på “Opret produkt” efter at have trykket i beskrivelsesfeltet på linjen:

Herefter opretter du produktet med det pågældende navn og vælger den nye konto:

Fx:

Navn: “Mobil”

Konto 1051: Salg med omvendt betalingspligt

Husk at skrive “Købet er sket med omvendt betalingspligt” i kommentarfeltet på produktet.

Var denne artikel nyttig?

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram