Din resultatopgørelse i regnskabet giver et overblik over dine indtægter og udgifter indenfor en bestemt periode. Du finder din resultatopgørelse ved at klikke på Regnskab → Rapporter → Resultatopgørelse.
I resultatopgørelsen står din omsætning i minus og udgifter i plus.
Når du køber noget til din virksomhed, fx værktøj, registreres det som udgift, hvorfor det vil stå i plus. Når du sælger en vare eller ydelse og fakturerer kunden, registreres det som indtægt, hvorfor det vil stå i minus.
Hvis du gerne vil blive klogere på debet og kredit, kan du læse mere om dette her.
Eksempel på en resultatopgørelse ses herunder:

Balancen i et bilag skal gå i 0.
Når du bogfører et bilag, skal balancen altid gå i 0.
Det betyder, at der skal være lige meget i plus og minus, før du kan godkende bilaget.
Eksempel ved salg:
Når du modtager penge for et salg:
Eksempel ved køb:
Når du køber noget, og pengene trækkes fra banken:
En god tommelfingerregel er at tænke på, hvad der sker på bankkontoen. Det gør det lettere at bogføre rigtigt.