Personen bag
- Benjamin Brandt – medstifter af CompanyHealth
- Uddannet indenfor ernæring og sundhed
- Har tidligere arbejdet i næsten alle danske fitnesskæder
- Bor i København
Benjamin Brandt har stiftet virksomheden, CompanyHealth, sammen med sin partner, Camilla Frydenberg. Virksomheden havde sin spæde start i corona-årene, mens Benjamin jonglerede bachelor og kandidat ved siden af sin nyopstartede virksomhed.
Hvad handler CompanyHealth om?
For at simplificere det en lille smule, går det egentlig ud på, at vi sætter sundhedskonsulenter ud i andre danske virksomheder, hvor man så som ansat i den virksomhed kan gå ned til diætist, træner, fysioterapeut, massør, eller hvad det nu måtte være.
Sagt med andre ord, handler det for CompanyHealth om at fremme sundheden i de danske virksomheder. Filosofien er, at sunde medarbejdere giver glade medarbejdere, som gør dem mere effektive og engagerede.
Hvordan startede CompanyHealth?
CompanyHealth startede på Benjamins initiativ, da han var i gang med at tage sin bachelor i ernæring. Han lærte en masse om forskning og fandt det enormt spændende. Der var bare lige ét problem. Forskning tager tid. Lang tid.
Benjamin havde svært ved at forene sig med tanken om at bruge fem års hårdt arbejde på måske at komme frem til noget. Tværtimod får Benjamin et kæmpe kick ud af at skabe resultater og se fremgang hos sine klienter, når han arbejder hands-on med rigtige mennesker.
Men, inden det blev til dét CompanyHealth, vi kender i dag, forsøgte Benjamin at stifte virksomheden med en kammerat fra studiet. Det fik dog hurtigt en ende, da de ikke var helt enige om, hvilket format de skulle køre.
Tiden gik, og Benjamin blev færdig med sin bachelor. Inden han startede på sin kandidat, havde han noget tid mellem hænderne, som gjorde, at han ikke kunne sidde helt stille.
Benjamin startede i praktik hos en diætist. Diætisten hed Camilla Frydenberg – og for at gøre en lang historie kort, endte det med at være hende, han stiftede virksomheden sammen med. De kører stadigvæk virksomheden sammen.
Gratis arbejde var ikke populært
Efter at konceptet var opfundet, var det direkte videre til næste opgave; at få den første kunde. Og hvordan gør man så det?
Det er ikke nemt, når der er tale om et helt nyt koncept, som hverken er udbredt eller anerkendt. Så hvordan overtaler man en potentiel kunde til at købe et koncept, som ikke er blevet afprøvet?
For Benjamin og Camilla, betød det, at den stod på gratis arbejde hele den første måned. Fuldtid, vel at mærke.
– Kunne du ikke tænke dig, at din pædagogløn bare nappede det hele derhjemme, lød det fra Benjamin, som følger op med:
– Det er der ikke særlig mange, der synes er superfedt, siger Benjamin.
Men det lykkedes!
Blot en måned efter at de havde stået til rådighed gratis i en hel måned, blev de hyret til at fortsætte samarbejdet, og landede altså deres første kunde på den måde. Kæmpe succes!
De er i dag kommet så langt, at de har flere ansatte, rundet to millioner i omsætning, og har som næste mål at opnå en gazelle.
Tips til kommende iværksættere
Benjamin har ét konkret tip til andre, som ønsker at starte virksomhed; keep it simple!
Det betyder i praksis, at man er nødt til at holde det simpelt. Hvis det ikke lykkedes at sælge ens produkt, så kan det godt være, at man skal foretage ændringer og justeringer – men ikke til at starte med. Det er vigtigt at holde fokus.
Hvad er Gnist?
GNIST er en YouTube-kanal om dansk iværksætteri (lavet af Visma Dinero). Kanalens videoer skal give dig inspiration til, hvordan man egentlig kan stifte og drive sin egen virksomhed. Du kan også selv tippe ind, hvis du kender den næste virksomhed, vi bør lave en historie om.