Derfor har et regnskabsprogram brug for bedsteforældre

I Visma Dinero har vi tre bedsteforældre, som passer godt på os. Lyder det mærkeligt? Så læs mere her


For nogle år siden fik vi en idé i Visma Dinero: Vi ville ansætte nogle fleksjobbere, efterlønnere eller mennesker, som var på vej mod pensionsalderen, men som slet ikke var klar til at trække stikket fra arbejdsmarkedet og kalde sig fuldtidspensionister.

Vi havde brug for nogle kolleger, som kunne komme nogle timer om dagen og gøre alt det, som vi selv glemte i en travl hverdag – og så skulle de samtidig være med til at skabe god stemning på arbejdspladsen. Kort sagt: Vi ville ansætte bedsteforældre!

Den idé har vist sig at være en af vores allerbedste. Og nu skal du høre hvorfor:

Bedsteforældre gør livet lettere

Lad os først skrue tiden lidt tilbage:

For en lille håndfuld år siden havde vi ungarbejdere, som kom og gik til hånde, når deres skoledag var forbi. De sørgede for at gøre kontoret tyve procent mere lækkert, så vi andre kunne fokusere fuldstændig på vores arbejde:

De fyldte køleskabet op med drikkevarer. De sørgede for slik i de små skåle til sukkerhungrende medarbejdere og frisk frugt i de store skåle. De bar pap ned i kælderen. Og alt muligt andet. Med andre ord sørgede de for, at vi kunne fokusere et hundrede procent på det, vi var ansat til.

Det var en luksus, som alle satte enormt pris på.

Men udfordringen var, at ungarbejderne altid mødte ind, når vi andre var klar til at tage hjem. Det betød (og ja, nu kommer vi til at lyde som en forkælet flok), at køleskabet blev tømt i løbet af dagen, at vi selv skulle arrangere morgenmad, og at vi selv skulle bære pap ned, når vi ikke gad glo på indpakning fra fire-fem nye computerskærme. Løsningen var luksus, men ikke fuldstændig optimal.

Derfor blev vi enige om, at det ville være smart, hvis der kom en ungarbejder om morgenen. Men så kolliderede arbejdstidspunktet med skoledagen, og netop derfor blev bedsteforældre løsningen.

Mød Line, Jette og Nils

Og her er de så. Dem, som får vores arbejdsdag til at glide som smurt, og som behandler os om konger og dronninger. Til venstre er det Line, i midten Jette og til højre Nils – verdens bedste arbejdsplads-bedsteforældre.

Og hvad laver de så?

Kort fortalt gør de livet lettere for os alle sammen. De sørger for, at der er serveret morgenmad på vores fællesbord hver eneste dag, når vi møder ind, og så sørger de for at rydde af igen, når vi har fået det, vi kan have.

Og så sørger de for, at der altid er fyldt op med lækre sager. Så uanset, om man er sukkertrængende og higer efter en skål slik eller en sodavand fra køleskabet, eller om man hungrer mere efter en banan, et æble eller en skål jordbær, så har de arrangeret det for os. De står for indkøb, og så er de søde til også at spørge os, om vi har lyst til noget specifikt.

De sørger for, at kontoret spiller fuldstændig. De fylder opvaskemaskinen og tømmer den igen, og når vi har fået nye computere, skærme og andet tech-gejl, så kaster det desværre en masse pap af sig. Det skal smides ud, og det er de så søde at klare for os.

Og så hygger de om os. Alene deres tilstedeværelse er med til at gøre vores dag bedre. De har mere livserfaring end os andre, så de har oplevet lidt af hvert, har som regel et godt råd og altid et lyttende øre, og så kommer de med deres forrygende humør og er med til at sprede glæde – både til hverdag og fest.

Vi ved godt, at vi er drønhamrende forkælede med vores bonus-bedsteforældre. Efter at du har læst dette blogindlæg, er du næppe uenig. Vi kan love for, at vi sætter pris på vores bedsteforældre hver eneste dag – for de gør det lettere for os at passe det arbejde, vi er ansat til – og så er de skønne mennesker, som vi elsker at sige godmorgen til.

Mød vores bedsteforældre

TV 2 Nyhederne lavede i maj 2021 en historie om to af vores tre bedste forældre. Se den her:
https://livsstil.tv2.dk/2021-05-17-ivaerksaetter-ansaetter-bedsteforaeldre-til-at-rydde-op

Henrik Alexandersen
Henrik Alexandersen Dinero
Henrik er kommunikationsmedarbejder hos Dinero. Fra sit skrivebord knokler han hver dag for at fortælle de gode historier til såvel Dinero-brugere som verden udenfor på en måde, så vi alle kan læse med.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Henrik, Jeg har med stor interesse læst artiklen “Derfor har et regnskabsprogram brug for bedsteforældre”. Jeg synes, at det lyder som et fantastisk job at være ansat som “bedsteforældre” i jeres organisation. Jeg har været ansat i en skandinavisk virksomhed i rigtig mange år og stoppede i mit job for 5 måneder siden. Men jeg kan godt mærke at jeg stadig har en interesse for, at kunne være noget for nogle gode kolleger i en spændende virksomhed, så derfor denne mail. Mit spørgsmål lyder – hvem kan jeg skrive til i virksomheden for at høre om I har brug en ekstra “bedsteforældre” i nær fremtid? Med venlig hilsen Linda Falkvist

    1. Hej Linda

      Tusind tak for din henvendelse først og fremmest og jeg tror vores egne bedsteforældre er enige med dig i, at det er et fantastisk job. Du skal have fat i stender@dinero.dk – han er chef for bedsteforældrene her i biksen. 👍

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram