Personen bag
- Mads Kjer er 30 år gammel
- Startede TicketButler sammen med sin bror
- Har taget en bachelor i Design og Innovation på DTU, før iværksætteriet tog over
Det skal vi nok få løst!
Mads Kjer er medejer af virksomheden TicketButler. TicketButlers fornemmeste opgave er at hjælpe eventarrangører til en nemmere hverdag. Det gør de blandt andet ved at tilbyde et attraktivt billetsystem, og så har de opfundet en smart printer til navneskilte, der kort fortalt sparer arrangørerne for en masse bøvl.
I starten have Mads Kjer ikke meget erfaring med iværksætteri, alligevel kastede han sig ud i projektet med en urokkelig tro på succes:
– Hvis ikke jeg har prøvet det før, kan jeg sikkert godt finde ud af det, udbryder han med et glimt i øjet, og understreger, at lige netop den indstilling er vigtig, hvis du vil være iværksætter.
Du bliver kastet ud i den dybe ende med rigtig mange ting. Der er det vigtigt at have et mindset, der siger, at det skal vi nok få løst på den ene eller den anden måde. For det gør man jo!
Det er Mads Kjers historie et godt eksempel på. I starten tjente de ikke mange penge på projektet, men som tiden gik, voksede omsætningen, og i 2022 ramte de 5,3 mio. kroner. Mandskabet voksede også og tæller i dag 15 ansatte.
Introvert og badet i rampelys
Mads Kjer har været i eventbranchen, siden han var barn. Det hele startede i gymnastikgruppen, Flying Superkids, hvor han var i 12 år. Derefter var han event manager for gruppen.
Han stoppede dog ikke som udøvende gymnast, for i 2016 gik han hele vejen til finalen i TV-programmet, “Danmark har talent”, som den ene halvdel af gruppen Dynamic Duo.
– Så på den måde har jeg faktisk været i eventbranchen, lige siden jeg var ni år. Både på scenen, bagved scenen, som crew, bygget cirkustelte op, pakket det ned igen. Jeg planlagde turen, strategien og billetsalget, fortæller han. Men på trods af et liv fremme i skoene, betegner Mads sig selv som introvert.
Jeg kunne stå på en scene og optræde for tusindvis af mennesker om lørdagen, og om mandagen lave et oplæg for min klasse, og bare have hjertebanken og være meganervøs.
Måske er det en af grundene til, at han er nået langt. For udover et livslangt kendskab til branchen har hans introverte side givet ham en fordel. Han er nemlig rigtig god til at forstå mennesker. Han gør en dyd ud af at lytte, og den egenskab bruger han flittigt i livet som iværksætter.
En nyttig evne til at lytte
I starten var billetsystemet det primære produkt. Men Mads lyttede til eventarrangørerne, og opdagede en udbredt frustration. Engang var det nemlig meget bøvlet og kompliceret, når arrangørerne skulle uddele navneskilte til deres gæster.
Derfor fandt TicketButler på en løsning. De udviklede en brugervenlig navneskiltsprinter, som kan håndteres uden hjælp fra en tekniker. På den måde fik de udfyldt et hul i markedet.
Vi er en flok ingeniører, der elsker at udvikle og løse problemer for vores kunder. Og så har vi været sådan: Nå ja, hardware, det må vi da kunne finde ud af, hvorfor ik’?
Det var dog et stort spring at gå fra udvikling af software til produktion af hardware. Konkurrenterne ville ikke kaste sig ud i sådan en sortimentsudvidelse, og netop af den grund har både kunder og konkurrenter taget godt imod initiativet.
Konkurrenterne kan nemlig integrere deres billetsystem med TicketButlers hardware, og dermed give kunderne en endnu bedre oplevelse. Det har ført til flere samarbejdskontrakter, hvor udbydere af billetsystemer henviser kunder til TicketButler.
– Det er virkelig interessant, hvordan det her sammenspil mellem nogen man egentlig kalder konkurrenter, faktisk kan gå hen og være en samarbejdspartner, siger han og fortsætter:
– Og det er også meget min filosofi, at vi kan hjælpe hinanden på tværs i stedet for at modarbejde hinanden.
På den måde bliver TicketButlers produkter solgt i hele verden ved hjælp af de andre virksomheder i branchen.
Fra corona til krisemøde og nye koncepter
Virksomhedens sunde omsætning gik selvfølgelig ikke fri, da corona vendte markedet på hovedet. Fra den ene dag til den anden gik salget fuldstændigt i stå. Men for et team, der elsker udfordringer og kreative løsninger, var det en anledning til at finde på nye spændende tiltag.
Der blev kaldt til krisemøde, og hen mod midnat stod løsningen skrevet på en krøllet serviet. Otte dage efter lancerede de Events Online, hvor kunderne kunne live streame arrangementer hjemme fra sofaen.
De udviklede løbende på forretningsmodellen og klarede sig igennem krisen med et økonomisk overskud.
Det var mega intensivt og så sjovt!
For Mads Kjer og resten af teamet har den evige optimisme vist sig at være vejen frem. Der sker nemlig gode ting, når man lytter til kunderne, konkurrenterne og til sin egen indre stemme, der siger, at det hele nok skal gå.