Rasmus’ webshop fylder de private kondomlagre op

Rasmus Jungersen er en iværksætter, der elsker udfordringer. Han har drevet webshop i mange år og gør det primært for den personlige udvikling. Der har været flere bump på vejen, men han tager dem alle som en mulighed for at blive lidt bedre. Han fortæller om livet som webshopejer, og deler ud af sine bedste tips til dig, der overvejer at starte en webshop.


Personen bag

  • Rasmus Jungersen ejer Kondomaten sammen med sin gode ven og samarbejdspartner, Nicolai. 
  • Han driver webshoppen ved siden af sit fuldtidsarbejde som marketingchef i Visma Dinero 
  • Bor i Søborg

Kondomer sælger – men det kunne være meget andet

Rasmus har en webshop, der sælger bl.a. kondomer og glidecreme. Kondomaten.dk, som webshoppen hedder, hører hjemme i Rasmus’ kælder, hvor han dagligt står og gør varerne klar til forsendelse. 

At valget faldt på kondomer er delvist tilfældigt. Hans kriterier, dengang han ville starte en webshop, var enkle: Varelageret måtte ikke være for dyrt at fylde op, og lagerets fysiske størrelse skulle være overkommeligt. 

Derfor var kondomer et oplagt valg. Men det kunne sådan set have været et hvilket som helst produkt, der harmonerede med de to kriterier. Valget af sortiment har dog vist sig at være fordelagtigt på flere måder: 

– Der findes ikke så mange webshops, der kun sælger kondomer. Rigtig mange sælger også alt muligt andet som sexlegetøj og sådan nogle ting, fortæller Rasmus, og peger på, at det har givet webshoppen et stort forspring. Han tilføjer:

Vi er dem, der har været på markedet i længst tid. Det er nok det, der skiller os allermest ud

Derfor har Kondomaten klaret sig rigtig godt i mange år, men Rasmus og hans partner er ikke kommet sovende til resultaterne. Det kræver nemlig konstant arbejde at holde den gode position.

Forholdet til Google er kompliceret

En anden årsag til Kondomatens gode salgstal er, at webshoppen har været godt placeret på Google i mange år. 

– Vi har ligget nr. 1 på ord som “kondomer” og “kondom”, så det har givet os et rigtig stort kundegrundlag, fortæller Rasmus. 

Tiderne har dog ændre sig, og nye opdateringer fra Google har skubbet salget af kondomer længere ned i søgeresultatet til fordel for sider som fx Netdoktor og apoteket.dk. Indhold, der bliver kategoriseret som sundhedsfremmende, får nemlig en forlomme i Googles systemer. 

Livet som webshopejer byder derfor på en del SEO-arbejde, og det er konstant arbejde at holde sig ajour med Googles luner. 

Heldigvis er det netop udfordringerne, der fodrer Rasmus med motivation og drivkraft, og derfor er det langt fra pengene, det handler om. Målet med det hele er nemlig ikke andet end at blive klogere og at styrke den personlige udvikling.

Selve produktet, altså kondomet, udvikler sig ikke, men alt det, der skal til for at få de rigtige placeringer, og hvordan jeg får solgt mest muligt, det ændrer sig løbende

Og det er netop dét, der gør livet som webshopejer evigt interessant for Rasmus Jungersen. Derfor tager han det hele, som det kommer, og lader sig ikke skræmme af lidt modgang.

Coronas kæp i hjulet

Lige nu ligger Kondomatens omsætning på omkring 40.000 – 50.000 kr. om måneden, før corona var beløbet 70.000 – 100.000 kr. Heldigvis er salget støt stigende, så situationen er ikke længere så hård at være i, som det var tidligere. 

Da corona i sin tid blev en realitet, vidste Rasmus ikke, hvor udviklingen var på vej hen. Han håbede, at kondomaten ville gå fri for økonomisk tab. Men som så mange andre virksomhedsejere måtte han erkende, at den nye verdenssituation var alt andet en gavnlig for økonomien. 

– Man gik og troede, at nu kommer corona, så skal folk være hjemme, og så bliver der knaldet mere. Det var ikke tilfældet. Alle festivaler lukker, alle swingerklubber lukker. Når byen lukker, er folk ikke ude sammen med andre, fortæller Rasmus.

På den måde ændrede corona den økonomiske situation fra den ene dag til den anden. Lige pludselig sagde det bare bum, og så var de nede med 50% ift. året før. Men igen, det er den personlige udvikling, der driver værket, så den økonomiske modvind har ikke taget modet fra iværksætteren. 

Tips til nye webshopejere

Rasmus har haft flere webshops, og han har efterhånden været i gamet i mange år. Når du spørger ham, om han har nogle tips til folk, der drømmer om at starte deres egen webshop, kommer svaret uden tøven:

Se at komme igang!

Lad være med at fedte rundt i en masse overvejelser, hvis det forhindrer dig i at få realiseret din drøm. Det er selvfølgelig godt at have det grundlæggende på plads, inden du fx køber varelager eller tager afgørende beslutninger. 

Men det vigtigste er, at du får grundidéen ud at leve, og så skal du bare tage det skridt for skridt. Ellers risikerer du, at en masse fede idéer aldrig ser dagens lys, for du bliver aldrig 100% klar, understreger han. Du kan sagtens tage det meste som det kommer, i takt med at du opnår mere viden og erfaring. 

Pernille Madelaire – Visma Dinero
Pernille Madelaire Dinero
Pernille er content writer hos Dinero. Sammen med sine dygtige kollegaer producerer hun artikler og indlæg til hjemmesiden. Hendes fornemmeste opgave er at formidle kompliceret regnskabsrelateret indhold, så du kan blive klogere på alle de vigtige begreber og regler, der er værd at kende til som selvstændig.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram