CRM

CRM er et udtryk, der anvendes som forkortelse for Customer Relationship Management. Det er et system, der indeholder en række data om en virksomheds kunder og er derfor et slags system til at styre og håndtere kunderelationer.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 11/01/2022


Hvad er CRM?

Der er heftig kamp om kundernes opmærksomhed, og derfor er kunderne og relationen til dem blevet en vigtig aktør for enhver virksomhed, der ønsker at generere salg. CRM handler om at sætte kunderne først. Det gælder derfor ikke i samme grad om at anskaffe nye kunder, men tankegangen bag CRM er i højere grad at pleje de nuværende kunder.

CRM er altså en forretningsstrategi, som har til formål at øge kundeloyalitet og dermed indtægter, mens omkostningerne reduceres. Systemet indsamler data om kunderne, og hver eneste transaktion betragtes ud fra kundens perspektiv.

Ved at sætte dig i kundens sted er det langt lettere at skabe den gode købsoplevelse for kunden. Som betaler tilbage med flere køb og en høj grad af loyalitet. Og ved at have et indgående kendskab til kunden kan du bedre målrette kommunikation og salg til dem.

Hvordan fungerer CRM?

I en digitaliseret verden får forbrugerne hele tiden mere og mere magt. De kan hurtigt og let sammenligne priser og anmeldelser af produkter på nettet. Netop derfor er det også sværere for virksomheder at opbygge en loyal kundeskare. For at pleje og opretholde de loyale kunder kræver det altså god omtale blandt kunder og høj kundetilfredshed.

Et CRM-system er et IT-værktøj, som kan bruges til at skabe en kundeprofil. For det ideelle system samler nemlig informationer om kunderne gennem alle afdelinger i virksomheden for at tegne et retvisende billede af kunden.

CRM-systemet giver på den måde din virksomhed indblik i kundernes adfærd. Hvordan er deres behov og vaner? Og hvordan interagerer de med din virksomhed? Alt sammen værdifuld viden.

Hvordan kan du bruge et CRM-system?

Når CRM-systemet indsamler data om kundens adfærd, kan virksomheden bruge det i analyser, som danner grobund for en bedre forståelse for kunden og dermed også en bedre relation.

En bedre forståelse for dine kunder hjælper dig også med at målrette tilbud og kampagner specifikt til dem. Samtidig kan medarbejdere bedre udføre god kundeservice og mersalg på baggrund af den viden, de har om kunden.

Det giver din virksomhed bedre muligheder for at skabe forskellige relationer til forskellige kunder – for alle kunder skal ikke behandles ens. En kunde skal måske tilgås på en anden måde end en anden.

Gennem indsamling af informationer får virksomheden brugbar viden, som kan omsættes til øget salg og kundeloyalitet, fordi kunderne føler sig imødegået på den helt rigtige måde.

Du kan derfor bruge et CRM-system til at øge din virksomheds konkurrencedygtighed, fordi du kommer tættere på dine kunder og derved opbygger en relation og en målrettet kundeoplevelse. Det giver høj tilfredshed – og når kunder har haft en god oplevelse, er de også mere tilbøjelige til at købe mere og tale godt om din virksomhed.

Har du brug for systemet i din virksomhed?

Før du begynder at integrere CRM i din virksomheds- og marketingstrategi, er det vigtigt at indstille sig på, at det kræver mere end en simpel softwareinstallation.

Alle led i virksomhedens skal implementere CRM – og forretningsstrategi og teknologien bag CRM-systemet skal arbejde tæt sammen for at få et succesfuldt udbytte af anstrengelserne.

CRM skal altså integreres som en fast del af hele virksomhedens bevidsthed og mentalitet. Sker det, vil fordelene også vise sig.

Se alle CRM-integrationer til Dinero

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram