Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Efterspørgselskurve

En efterspørgselskurve bliver brugt til at illustrere, hvordan efterspørgslen på en given vare udvikler sig i takt med, at varens pris enten stagnerer, stiger eller falder.

Hvad er en efterspørgselskurve?

Når du ser på efterspørgsel, vil pris i mange tilfælde være en afgørende faktor. Falder prisen på en vare, vil efterspørgslen i langt de fleste tilfælde stige, og stiger prisen på en vare, er sandsynligheden for, at efterspørgslen vil falde, stor.

Det kan fint illustreres med et helt klassisk hverdagseksempel. Når der er et godt tilbud på smør hos den lokale købmand, vil efterspørgslen – og dermed salget – af smør stige. Ofte stiger efterspørgslen så meget, når der er et godt tilbud på en vare, at der bliver udsolgt. I dette tilfælde vil efterspørgslen altså blive større end udbuddet. Og det er takket være prisen.

En efterspørgselskurve har til formål at gøre det synligt, hvordan efterspørgslen på en given vare har udviklet sig i forhold til, hvordan prisen på den pågældende vare har udviklet sig. Kurven kan både være opadgående, nedadgående eller stabil. Det afhænger helt og holdent af, hvordan udviklingen af prisen har været.

Hvad er udbud?

Enhver virksomhed tilbyder deres kunder en række af produkter eller ydelser. Det, som en virksomhed tilbyder sine kunder, er det, som bliver kaldt for udbud. Hvis en virksomhed eksempelvis forhandler smartphones og tilbehør, så er virksomhedens udbud alle de varer, der er til salg. Det vil altså sige, at det er alle de produkter eller ydelser, som virksomheden stiller til rådighed på det marked, som virksomheden opererer på.

Udbud er svært at skille fra termen efterspørgsel. Mens udbud er det, som en virksomhed tilbyder sine kunder af produkter eller ydelser, så er efterspørgsel det behov, som kunderne har for de pågældende produkter.

Udbud og efterspørgsel

Termen efterspørgsel hænger unægteligt sammen med termen udbud. De to begreber og deres indbyrdes forhold hører hjemme i mikroøkonomiens verden.

Forholdet mellem udbud og efterspørgsel går basalt set ud på, hvor mange varer der er til rådighed, i forhold til hvor mange forbrugere der efterspørger varen. Producenterne er naturligvis meget interesserede i at kende til efterspørgslen på et produkt, så de derved kan forudsige, hvor mange produkter de skal sende i udbud.

Typisk vil det være sådan, at prisen er høj, hvis der er et lavt udbud, i forhold til hvor stor en efterspørgsel der er. Og at prisen vil være lav, hvis der er et stort udbud, i forhold til

hvor stor en efterspørgsel der er.

Kunsten er at finde et passende udbud i forhold til den efterspørgsel, der er på et marked. Prisen er et af de parametre, der kan spilles på i forhold til at regulere efterspørgslen.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding