Google Analytics

Google Analytics er et værktøj, der udbydes af Google. Værktøjet er gratis, og dets funktion er at give dig et overblik over den online aktivitet, som din virksomhed har på sit website.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 21/11/2019


Hvad er Google Analytics?

Når du driver en virksomhed, er det afgørende for dig at vide, hvordan dine online platforme performer. En stor del af den handel, der finder sted i dag, foregår online, og hvad enten du driver en webshop eller en hvilken som helst anden form for virksomhed, som bruger en hjemmeside til at promovere produkter, kan Google Analytics give dig værdifuld viden.

Google Analytics er et webanalyse-værktøj, som giver dig nyttig information om den trafik, som din hjemmeside genererer. Og ud fra de data kan du forbedre dit website, så det performer endnu bedre.

Hvad kan du bruge Google Analytics til?

I korte træk kan du bruge det til at gøre dit site endnu bedre. Du behøver ikke længere gætte dig frem til, hvordan trafikken er på dit site. Du får facts, som du kan arbejde ud fra, og det øger din chance for succes.

Med Google Analytics kan du blandt andet få information om:

  •      Hvor meget trafik har du på dit website?
  •      Hvor lang tid er de besøgende på dit site, inden de klikker sig videre?
  •      Hvilken side lander de besøgende primært på?
  •      Hvilke sider er de mest besøgte?
  •      Hvor klikkede de besøgende sig ind fra?
  •      Hvad søger de besøgende efter på dit site?

Ovenstående er alene et udpluk af den viden, som du kan tilgå ved hjælp af Google Analytics, og du kan altså bruge værktøjet til at undersøge, om dine besøgende gør det på dit site, som du gerne vil have dem til. Og hvis ikke, så får du værdifuld viden til at ændre ting på dit site, så du kan nå derhen, hvor du gerne vil være.

Hvordan tilgår du det?

Alle kan tage Google Analytics i brug. Den måde, som værktøjet fungerer på, er, at du inde i værktøjet opretter dit website. Din hjemmeside får så tildelt en unik trackingkode, som du efterfølgende skal taste ind på dit website. Hver enkelt website får herefter tildelt sin egen unikke trackingkode.

Har du flere hjemmesider, som du gerne vil overvåge, skal du oprette dem alle inde i Google Analytics, så de kan få hver deres unikke trackingkode. Når du har tastet din trackingkode ind på dit website, er du klar til at modtage de værdifulde rapporter.

Der findes et hav af forskellige rapporter, som du kan analysere på. Kunsten er at finde ud af, hvilke rapporter der er brugbare for din virksomhed og så bruge krudt på dem.

Test dit site med Google Analytics

Google Analytics giver dig også mulighed for at teste de ændringer, som du laver på dit site, så du kan se, hvad der virker bedst. Du har altså mulighed for at eksperimentere med forskellige ting, så du kan få syn for sagen og se, hvad der virker bedst.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram