Splittest – Hvad er det?

En splittest er en metode, du kan bruge til at optimere din hjemmeside eller online kampagner. Med en splittest kan du teste, hvad dine kunder foretrækker. Du kan eksempelvis sende to varianter af en online tilmeldingsblanket ud. Så kan du se, hvad der performer bedst.

  • Læsetid: 3 minutter

  • Sidst opdateret 15/03/2022


Hvad er en splittest?

En splittest er en effektiv metode, du med fordel kan bruge, når du arbejder med online markedsføring, eller når du skal optimere din hjemmeside.

Den hjælper dig med at finde ud af, hvad dine besøgende foretrækker. Så slipper du for at gætte løs og udelukkende basere dine valg på egen mavefornemmelse.

En splittest tester to varianter af en given ting og afgør så en vinder efterfølgende. Det foregår ved, at 50 % af målgruppen eksponeres for version 1, og 50 % af målgruppen eksponeres for version 2. Når der er nok data til at kåre en “vinder”, afsluttes testen. 

Med en splittest kan du teste alverdens forskellige ting. Du kan afprøve, hvilken farve der performer bedst på din annonce, hvilken ‘kontakt-knap’ der giver flest klik på din hjemmeside, eller hvilken emnelinje i dine nyhedsbreve der resulterer i flest åbninger. 

Blot for at nævne nogle få eksempler.

Hvad er forskellen på en a/b-test og en splittest?

Der er ikke nogen forskel på de to.

Som du sikkert allerede ved, har kært barn mange navne. Sådan er det også med splittesten.

Den bliver også kaldt for en a/b-splittest og A/B-test. Der er dog tale om præcis den samme metode – nemlig splittesten. 

Hvordan fungerer en a/b-splittest i praksis?

Kort fortalt fungerer splittesting på den måde, at du tester to forskellige varianter ude i den virkelige verden. Det kan være i online annoncer, i e-mails eller på din hjemmeside.

Vil du eksempelvis teste, om køb-knappen i din webshop skal være grøn eller blå, vil halvdelen af dine brugere blive mødt af den blå knap, mens den anden halvdel vil blive mødt af den grønne knap.

Når testperioden er ovre, vil du som regel kunne se, hvilken variant der performer bedst. Er det den grønne eller den blå knap, der har fået flest kunder til at trykke “køb” i din webshop? 

Testen slutter, når der er nok data til at gøre testens resultat valid.

Det skal du være obs på

Inden du begiver dig ud i den spændende verden af splittests, vil vi gerne klæde dig lidt bedre på til opgaven.

Her får du tre nyttige råd til, hvad du skal være opmærksom på.

1. Test én ting ad gangen

Først og fremmest skal du ikke tage munden for fuld, når du splittester.

Sørg for altid kun at teste én ting ad gangen. Vil du gerne teste flere ting, så gør brug af flere splittests. Ændrer du flere ting på én gang, bliver resultaterne af testen nemt misvisende. For hvilken ændring har ført til hvad?

2. Hold dig vågen, mens du tester

Når du har trykket på start-knappen, kan du ikke læne dig helt tilbage endnu.

Det er altid en god idé løbende at overvåge, om det hele fungerer, som det skal. Det gælder især, hvis du har planer om at teste over en længere periode.

Ser det helt galt ud med konverteringer? Overvej, om du skal stoppe din splittest før tid, så du ikke mister kunder, mens du er i gang med at teste.

3. Brug tid på at evaluere dine splittests

Du kan lære meget om din målgruppe, hvis du tager dig tid til at se nærmere på de resultater, du kommer frem til.

Husk på, at det ikke er en fiasko, hvis du ikke ender ud med det resultat, du havde forventet. Holder din idé eller hypotese ikke, er du blot blevet det klogere – og din splittest har sikret dig, at du ikke implementerer noget, der ikke vil performe bedre end det nuværende.

Oftest stillede spørgsmål

  1. Det er det samme som en splittest. En splittest kaldes også for a/b-splittest, A/B-test og splittesting.

  2. Det kan alle, der arbejder med online markedsføring, eller som har et website eller en webshop. Splittesting kan også bruges i forbindelse med e-mailmarketing.

  3. En splittest er en metode, du kan bruge, når du gerne vil teste, hvad der giver de bedste konverteringer på din hjemmeside, en online annonce eller andet.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram