Sammenlign regnskabsprogrammer
Excel vs. Dinero

På siden her kan du se en sammenligning af Excel og regnskabsprogrammet Dinero. Dan dig et overblik over de største forskelle, som du vil møde ved at føre regnskab i hhv. Excel og Dinero.

Find det, du søger!

Med sammenligningstabellen kan du finde ud af, hvilken af de to muligheder, der tilbyder de regnskabsfunktioner, som netop du har brug for. 

Har du fx brug for et program, der kan hjælpe dig i din bogføring? Eller er du allerede en haj til at bygge dine egne ark op fra bunden med forskellige posteringer, bilag og transaktioner? Tjek sammenligningstabellen og find den rette løsning til dig!

Vær opmærksom på, at der med den nye bogføringslov er krav til digital bogføring for nogle virksomheder, hvilket ikke er muligt i Excel.

Dinero er et certificeret regnskabsprogram, hvilket betyder, at programmet lever op til kravene i den nye bogføringslov. Læs mere på vores side om den nye bogføringslov, hvor du bliver klogere på, hvad den nye lov betyder for netop din virksomhed og krav til din bogføring.

Excel vs. Dinero

Momsafregning

Ubegrænsede posteringer

Support

Mail

Mail og chat

Bogføringsassistent

Automatisk momsindberetning

Automatisk bankafstemning

Abonnementsfakturering

Rykkermodul

Rapporter – resultatopgørelse, balance & saldobalance

Tilbudsmodul

Mobil-app

Tabellen er senest opdateret: januar 2024

Guide til valg af regnskabsprogram

Har du endnu ikke besluttet dig for, hvilket regnskabsprogram du vil vælge – eller overvejer du at skifte regnskabsprogram? Vi har lavet en guide, hvor du gode råd og anbefalinger til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge regnskabsprogram. Hent den her.

Om Excel og Dinero

Må jeg overhovedet bruge Excel?

Kigger vi på myndighedernes anvisninger, anbefaler Skattestyrelsen, at du vælger et regnskabsprogram til dit regnskab – og med Dineros regnskabsprogram får du nemmere ved dit regnskab, ligesom det giver dig mere tid til at servicere dine kunder og få gang i salget.

Du risikerer også at komme i karambolage med bogføringsloven, hvis du bruger Excel. Du må ikke (eller være i stand til at) slette tidligere transaktioner i dit regnskab. Desuden må du ikke ændre i færdige fakturaer og regninger. Begge dele er muligt med Excel, så dit regnskab ikke længere overholder bogføringsloven.

I den nye bogføringslov stilles der også krav til digital bogføring for nogle virksomheder. Digital bogføring er ikke muligt med Excel, og du kan derfor ikke leve op til reglerne med bogføring i Excel. Med Dinero regnskabsprogram overholder du gældende lovgivning.

Hvem skal jeg vælge?

Når du skal vælge mellem et regnskabsprogram og Excel, skal du først og fremmest overveje, om du allerede har en meget stor viden om regnskab, bogføring og lovgivningen på området.

Ved du allerede en del, kan Excel være en fin løsning, hvis du også har erfaring med at sætte ark og data op i Excel. Du skal nemlig bygge dit eget Excel-ark fra bunden med forskellige posteringer, bilag og transaktioner – og du skal huske at have meget med allerede fra start. Det handler om at undgå, at du i fremtiden skal bruge lige så lang tid på at re-designe dit ark med de konti eller funktioner, som du glemte i første omgang..

Hvis du ikke allerede har stor viden om Excel, er dus med bogføringsloven og andre regnskabsregler, bliver Excel højst sandsynligt en besværlig omgang uden ordentligt overblik og med risiko for bøder.

Hvorfor skal jeg så vælge Dinero?

Med et regnskabsprogram fra Dinero får du et langt større overblik og en mere brugervenlig regnskabsmakker. Du kan desuden få notifikationer, så du har overblik over, hvem der ikke har betalt dig til tiden, og hvem der snart skal betale – ligesom du bliver prikket på skulderen, når det er ved at være tid til at dykke ned i dit momsregnskab. Det er alt sammen funktioner, som Excel-arket ikke kan hjælpe dig med uden en stor teknisk kunnen.

Derudover arbejder Dinero, modsat Excel, sammen med andre systemer, og gør det hele endnu nemmere.

Du kan fx koble fordelene fra MobilePay til dit regnskab og lade dine kunder betale dig med et swipe (og få beløbet bogført automatisk bagefter). Har du en webshop, hjælper en af vores mange integrationspartnere desuden med at gøre dit regnskabsliv lettere.

Det med prisen

Men hvad så med pengepungen? Jo, her har vi flere muligheder. I modsætning til Excel, som du kan få for 1099,99 kroner, er Dinero Starter gratis og Dinero Starter+ koster 197 kroner om måneden – og med Starter-pakkerne kommer du faktisk rigtig langt. Har du brug for endnu flere funktioner, findes Dinero også i en udvidet version, som kaldes Dinero Pro og koster 297 kroner om måneden.
Det er naturligvis en ekstra månedlig udgift, men hvis du sparer bare én time om måneden ved at bruge Dinero, så har du en time mere til dine kunder, og så er de penge hurtigt tjent hjem.

Support, support, support!

Husk også, at du med Dinero Pro får bogføringshjælp af vores dygtige supportere, som sidder klar til at hjælpe dig hver dag fra kl. 8-23 – året rundt. På den måde har du altid adgang til en betroet regnskabspartner, når du vælger Dinero.

Kan jeg bruge Dinero gratis?

I Dinero får du meget mere end et faktura program til en lav pris. Du får et regnskabsprogram, der med automatisk bogføring, fakturering og tilbudshåndtering sikrer dig økonomisk overblik. Hvis du ønsker at læse mere om vores mange funktioner – så kig ind på vores prisside og få svar på alle dine spørgsmål om vores produkter.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram