Påmindelse, rykker og registrering af betaling på app

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


I denne guide får du et indblik i, hvordan du nemt og hurtigt kan sende påmindelser eller rykkere til dine kunder via appen, hvis du skulle ende i en situation, hvor dine kunder har glemt at betale.

Derudover viser vi, hvordan du registrerer betalingen, når dine kunder betaler – både hvordan du kan registrere den fulde betaling eller dele den op, hvis du har modtaget flere overførsler for den samme faktura. Sidst, men ikke mindst, gennemgår vi også, hvordan du kan registrere betalingen, hvis der er fratrukket et gebyr.

Sådan sender du en påmindelse via appen

Så snart din faktura har overskredet forfaldsdato, får du mulighed for at oprette en påmindelse eller rykker. Ønsker du ikke at oprette en rykker, kan du altid starte med at sende en påmindelse til din kunde.

Apppåmindelse
1. Find fakturaen, det vedrører, under fanen Salg. Når fakturaen er forfalden, bliver Påmind-knappen aktiv. Klik på den for at oprette en påmindelse.
2. Her ses, hvad der står i mailen, der bliver sendt afsted til kunden. Du har mulighed for at vedhæfte fakturaen som PDF samt sende påmindelsen afsted som SMS.

Sådan opretter du en rykker

Hvis påmindelsen ikke virkede, eller hvis du gerne vil sende en rykker, så snart betalingsdato er overskredet, er det også en mulighed via appen.

1. Når du er inde på fakturaen, som du finder under fanen Salg, klik da på Opret 1. Rykker.
2. Her skal du tage stilling til, hvilke ting der skal medtages på rykkeren. Vær opmærksom, på at inkassovarseltekst skal være med, hvis du skal have mulighed for at sende kunden til inkasso efterfølgende.
3. Når du har godkendt rykkeren, kan du sende den afsted til kunden med det samme.

Registrer betalingen både helt eller delvist samt eventuelt gebyr

Når du har modtaget betalingen for din faktura, kan du nemt og hurtigt registrere betalingen på appen, både helt og delvist – og endda hvis du har modtaget et mindre beløb, fordi der er blevet fratrukket et gebyr.

1. Inde på den forfaldne faktura kan du klikke på Registrer betaling. Du kan også klikke på Betalinger og se de betalinger, du har registreret.
2. Vælg den beholdning, hvor du har modtaget pengene. Hvis ikke du har modtaget det fulde beløb, kan du rette i beløbet og registrere betalingen ad to omgange, hvis du fx har modtaget to overførsler.
3. Hvis restbeløbet er under 250 kr. får du mulighed for at sætte flueben ved, at restbeløbet er et gebyr. I dette eksempel er der allerede registreret en indbetaling på 750 kr. Herefter registreres 700 kr. i anden betaling, hvor de resterende 50 kr. registreres som et gebyr.

Tips & bonusinfo

  • Hvordan udregnes rykkerrenter? Tjek vores forklaring her.
  • Hvordan er det nu med inkasso? Det kan du læse meget mere om her.
  • Se, hvordan du ændrer standardteksten i dine mailudsendelser her.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram