Inkasso – sådan sender du en kunde til inkasso

  • Læsetid: 2 minutter

  • Sidst opdateret 01/09/2022


Det irriterende er sket! Du har sendt en eller flere rykkere til din kunde, men stadig ikke modtaget betaling. Du ser nu ingen anden udvej end at sende fakturaen til inkasso.

Det kan heldigvis klares uden alt for megen bøvl – og som udgangspunkt uden omkostninger for dig, da Dinero samarbejder med Collectia, som er en IT-virksomhed med speciale i inddrivelse.

Med blot ét enkelt klik kan du sende din ubetalte faktura til inkasso. Det kræver kun, at du er Dinero Pro-bruger.

Hvordan sender jeg en rykker til inkasso gennem Dinero?

Klik på Salg Tryk ind på fakturaen Klik på Opret inkassosag

Knappen til “Opret inkassosag” kommer frem, når der som minimum er sendt én rykker inkl. inkassovarsel til din kunde, og der er gået minimum ti dage siden.

Klik her, hvis du er i tvivl om, hvordan du sender en rykker til din kunde.

Inkasso dinero

Hvad koster det at sende en sag til inkasso? 

  1. Du får 100% af hovedstolen (fakturaens total), rykkergebyrer og renter retur, når Collectia henter alle dine penge hjem i inkassoforløbet.

    Collectia får først betaling, når der kommer penge ind på din sag, da de udelukkende lever af de omkostninger, din kunde pålægges. Med andre ord har selve inkassoforløbet været omkostningsfrit for dig.

    Se her, hvordan du bogfører det.

  2. Betaler din kunde ikke i inkassoforløbet, vil du få en anbefaling om, hvordan sagen bør fortsætte.
    Du får følgende tre muligheder:

    1. Få sendt sagen i retten. Du laver udlæg til retsafgift, som pålægges din kunde
    2. Lad sagen fortsætte i overvågning. Afskriv fakturaen, men få 75 procent, hvis pengene kommer hjem
    3. Stop sagen: Uden omkostninger for dig

    Tag en grundig snak med Collectia, inden du vælger, så du er helt klar over konsekvenser og pris.

  3. Er dig og din kunde uenige omkring betaling? Så kan sagen ikke overdrages til et almindelig inkassoforløb – men Collectia kan stadig hjælpe dig med at få sagen behandlet.

    Hvad kan en indsigelse være?

    • Din kunde vil ikke anerkende kravet
    • Din kunde er uenig i beløbet på faktura
    • Din kunde mener, at der er fejl og/eller mangler på det udførte arbejde.

    Så nemt er det

    Du overdrager sagen via Dinero på samme måde, som du normalt ville overdrage en inkassosag. Bare husk at sætte hak i “JA“ ved indsigelse.

    Hvad koster det

    Når Collectia modtager sagen, kontakter de dig til en snak om den eventuelle videre proces og pris. Sagen sættes ikke i gang, uden at du har taget stilling til den videre proces, og Collectia har modtaget en endelig skriftlig bekræftelse fra dig.

  4. Har du kunder i udlandet, som ikke betaler, så kan Collectia også hjælpe.

    Du betaler et overdragelsesgebyr samt provision af inddrevet beløb – som afhænger af destinationen.

    Ring eller send mail til salg@collectia.dk, hvis du vil høre mere eller have tilsendt priser.

Tips & bonusinfo

  • Ring på 77 30 13 62 og få en uforpligtende snak med Collectia, hvis du er i tvivl om noget.
  • Her finder du Collectias generelle betingelser – Husk at læs dem og acceptere, inden du sender sagen.
  • Hvornår kan jeg sende en kunde til inkasso? Når du har sendt mindst én rykker, hvor inkassovarsel fremgår og der er gået ti dage siden rykkeren er blevet sendt til kunden.
  • Se her, hvordan du bogfører i Dinero, hvis du har haft en sag til inkasso, hvor det er lykkedes at hente pengene hjem.

Held og lykke med at få dine penge inddrevet!

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram