Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Inkasso – sådan sender du en kunde til inkasso

  • Læsetid: 2 minutter

  • Sidst opdateret 23/04/2021


Det irriterende er sket! Du har sendt flere rykkere til din kunde, men stadig ikke modtaget betaling. Du ser nu ingen anden udvej end at sende fakturaen til inkasso.

Det kan heldigvis klares uden alt for megen bøvl – og som udgangspunkt uden omkostninger – for dig.

Da Dinero samarbejder med inkassovirksomheden Collectia, kan du med blot ét enkelt klik, hvis du er Dinero Pro-bruger, sende din ubetalte faktura til inkasso, hvis kunden ikke reagerer på rykkerne.

Hvordan sender jeg en rykker til inkasso gennem Dinero?

Salg –> Tryk ind på fakturaen –> Opret inkassosag

Knappen til “Opret inkassosag” kommer frem, når der er sendt minimum to rykkere på en faktura – og sidste rykker er sendt for minimum ti dage siden.

Klik her, hvis du er i tvivl om, hvordan du sender en rykker til din kunde.

Opret inkassosag

Hvad koster det at sende en sag til inkasso? 

  1. Du får 100% af hovedstolen (fakturaens total), rykkergebyrer og renter retur, når Collectia henter alle dine penge hjem i inkassoforløbet.

    Collectia får først betaling, når der kommer penge ind på din sag, da de udelukkende lever af de omkostninger, din kunde pålægges. Med andre ord har selve inkassoforløbet været omkostningsfrit for dig.

    Se her, hvordan du bogfører det.

  2. Betaler din kunde ikke i inkassoforløbet, vil du ud fra din kundes inkassoscore (vurdering af sandsynligheden for at få dine penge retur) få en anbefaling om, hvordan sagen bør fortsætte – som kan være en af følgende:

    1. Få sendt sagen i retten – du laver udlæg til retsafgift, som pålægges din kunde
    2. Lad sagen fortsætte i overvågning – afskriv faktura, men få 75%, hvis pengene kommer hjem
    3. Stop sagen – uden omkostninger for dig

    Tag en grundig snak med Collectia, inden du vælger, så du er helt klar over, hvad konsekvenser og pris kan blive.

  3. Er dig og din kunde uenige omkring betaling? Så kan Collectia hjælpe dig med at behandle sagen retsligt til en fast pris på 3.200 kr. ekskl. moms.

    Hvad kan en indsigelse være?

    • Din kunde vil ikke anerkende kravet
    • Din kunde er uenig i beløbet på faktura
    • Din kunde mener, at der er fejl og/eller mangler på det udførte arbejde

    Inkluderet i fastprisaftalen:

    • Fremsendelse af varsel om stævning
    • Vurdering og forberedelse af sagen
    • Udarbejdelse af stævning
    • Orientering til din kunde om stævningen
    • Anlæggelse af sagen på minretsag.dk
    • Besvarelse af svarskrift fra modparten
    • Afholdelse af ét telefonisk forberedende retsmøde

    Så nemt er det

    Du overdrager sagen via Dinero på samme måde, som du normalt ville overdrage en inkassosag. 

    Bare husk at sætte hak i “JA ved indsigelse. Når Collectia modtager sagen, kontakter de dig for endelig bekræftelse.

    Obs: Tilbuddet gælder kun for sager under 50.000 kr.

  4. Har du kunder i Sverige, Norge eller Tyskland, som ikke betaler, kan Collectia også hjælpe.

    Prisen er 300 kr. for overdragelsen – samt 10% i provision og alle renter, hvis de henter dine penge hjem.

Yderligere informationer

  • Ring på 77 30 13 62 og få en uforpligtende snak med Collectia, hvis du er i tvivl om noget.
  • Her finder du Collectias generelle betingelser – Husk at læs dem og acceptere, inden du sender sagen.

Se her, hvordan du bogfører i Dinero, hvis du har haft en sag til inkasso, hvor det er lykkedes at hente pengene hjem.

Held og lykke med at få dine penge inddrevet! 🙂

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram