Spring til indholdet

Læsetid: 3 minutter

Inkasso – Sådan sender du en kunde til inkasso

Det irriterende er sket! Du har sendt flere rykkere til din kunde, men har ikke modtaget betalingen. Du ser nu ingen anden udvej end at sende fakturaen til inkasso.

Det kan heldigvis klares uden alt for megen bøvl for dig.

Da Dinero har samarbejde med inkassobureauet Collectia, er dine penge, hvis du er Pro-bruger, kun ét klik væk – og hjælpen koster dig som udgangspunkt intet. Det behøver derfor ikke længere være en stor overvejelse at sende dårligt betalende kunder til inkasso, når de ikke reagerer på rykkere.

Hvordan sender jeg en rykker til inkasso gennem Dinero?

Salg –> Tryk ind på fakturaen –> Opret inkassosag

Denne knap kommer frem, når der er sendt minimum to rykkere på en faktura, og rykker nummer to (eller tre) er sendt for minimum ti dage siden.
Er du i tvivl om, hvordan du sender en rykker til en kunde? Så tag et kig her.

Opret inkassosag

Hvad koster det at sende en sag til inkasso? 

Henter Collectia dine penge hjem, får du hele din hovedstol (fakturaens total) og evt. egne pålagte rykkergebyrer og renter retur. Collectia lever af de gebyrer, renter og inkassoomkostninger, de selv pålægger din kunde. Med andre ord koster inddrivelsen dig ikke noget.

Se her, hvordan du bogfører det.

Såfremt Collectia ikke formår at hente dine penge hjem, har processen været omkostningsfri for dig, hvis du vælger IKKE at gå videre med den. Nedenfor kan du læse mere om, hvad du kan gøre for at tage sagen videre. Formår Collectia ikke at hente dine penge hjem kommer de nemlig med en vurdering af, hvor stor sandsynlighed der er for, at du får dine penge hjem. Udfra vurderingen får du tre valgmuligheder:

  • Send sagen i retten
  • Overfør sagen til overvågning
  • Afslut sagen omkostningsfrit

Du skal være opmærksom på, at dit sagsforløb ændrer sig, hvis du vælger én af de to første muligheder. Vælger du at sende sagen i retten, kan Collectias samarbejdspartner, Advokat Burmeister, hjælpe. Indledningsvis vil du lægge ud for et retsgebyr til staten, som du får retur, når kunden betaler. Vælger du at overføre sagen til overvågning, vil dit krav blive forfulgt i tre år. Ved at overføre sagen til overvågning tager Collectia en provision på 25% + deres egne pålagte rykkergebyrer af din faktura.

Med andre ord – hvis dit sagsforløb ændrer sig, så sørg for at tage en grundig snak med Collectia inden du vælger én af ovenstående muligheder, så du er helt klar over, hvad konsekvenserne kan blive.

Er dig og din kunde uenige omkring betalingen af din faktura? Så kan du fra juni 2020 lade Collectia hjælpe dig med at behandle sagen retsligt til en fast pris på 3.200 kr. ekskl. moms.

Den faste pris betyder, at du slipper for uforudsigelige advokatregninger og kan læne dig trygt tilbage.

Så nemt er det:
Du overdrager sagen via Dinero på samme måde, som du normalt ville overdrage en inkassosag. Du skal bare huske at sætte klikke i feltet ‘JA’ ved indsigelse.
Når Collectia modtager sagen, kontakter de dig for endelig bekræftelse.

En indsigelse vil sige, at:
• din kunde ikke anerkender kravet
• din kunde er uenig i beløbsstørrelsen på faktura
• din kunde mener, at der er fejl og/eller mangler på det udførte arbejde

Inkluderet i Collectias fastprisaftale:
• Fremsendelse af varsel om stævning
• Vurdering og forberedelse af sagen
• Udarbejdelse af stævning
• Anlæggelse af sagen på minretsag.dk
• Besvarelse af svarskrift og frister fra retten
• Afholdelse af telefonisk forberedende retsmøde

Obs.: Tilbuddet gælder for sager under 50.000 kr.

På udenlandske kunder arbejder Collectia med en provision, der fordeler sig 70/30. Dvs. at 70% af hovedstolen (fakturaens total) går til dig, og 30% af hovedstolen (fakturaens total) går til dem. Derudover tager Collectia et overførselsgebyr, på 300 kr. + destinationens særskilte prisliste. Ring evt. til Collectia, hvis du har nogle spørgsmål til en udlandssag. De forklarer det gerne. Telefonnummeret står længere nede.

Yderligere informationer:

  • Collectias generelle betingelser kan du læse her.
  • Inden du afsender en sag til inkasso fra Dinero, har vi skrevet lidt om, du skal acceptere – det kan du læse inden du afsender din sag til Collectia. Vær blandt andet opmærksom på, at din sag ændrer sig, hvis din kunde er uenig i kravet.
  • Har du haft en sag til inkasso, hvor det er lykkedes at hente pengene hjem? Se her, hvordan det bogføres i Dinero.

Held og lykke med at få dine penge inddrevet!

Yderligere informationer:

  • Collectias generelle betingelser kan du læse her.
  • Er der noget, du er i tvivl om, så tag og giv Collectia et kald på tlf. 77 30 13 62 eller send dem en mail på 17@collectia.dk.
  • Har du haft en sag til inkasso, hvor det er lykkedes at hente pengene hjem? Se her, hvordan det bogføres i Dinero.

Held og lykke med at få dine penge inddrevet! 🙂

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 06/10/2020

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?