Din resultatopgørelse i regnskabet giver et overblik over dine indtægter og udgifter indenfor en bestemt periode. Du finder din resultatopgørelse ved at klikke på Regnskab → Rapporter → Resultatopgørelse.
I resultatopgørelsen står din omsætning i minus og udgifter i plus.
Lad os bruge et eksempel med Søren, som har et tømrerfirma.
Når Søren køber værktøj eller terrassebrædder er det køb i virksomheden, som vil stå i plus (debet) i resultatopgørelsen. Når terrassebrædderne bruges i forbindelse med et salg i virksomheden og salget skal faktureres ville dette salg være i minus (kredit).
Hvis du gerne vil blive klogere på debet og kredit, kan du læse mere om dette her.
Eksempel på en resultatopgørelse ses herunder:
Balancen i et bilag skal gå i 0.
Lad os tage endnu et eksempel. Hold fast, nu kan det godt blive lidt regnskabsteknisk. Når man bogfører et bilag, skal balancen gå i 0, hvilket betyder, at der skal være samme beløb i plus og i minus for at du kan godkende bilaget.
Hvis du bogfører et salg og modtager pengene på banken, skal banken være i plus og omsætningskontoen være i minus. En god tommelfingerregel er at tænke på hvad der sker med banken. Hvis pengene går ind i på banken, skal denne konto være i plus.
Omvendt hvis du køber noget og bliver trukket på banken, skal banken være i minus og udgiftskontoen være i plus.