Opret kontingentopkrævninger i Dinero

  • Læsetid: 3 min.

  • Sidst opdateret 05/03/2024


Med Dinero Pro kan du klare foreningens kontingentopkrævninger ved at oprette og sende fakturaerne til medlemmerne helt automatisk.

Sådan opsætter I automatisk kontingentopkrævning

Inden I opretter jeres kontingent, skal medlemmerne oprettes. For at oprette et medlem kan du klikke ind på fanen Kontakter → Opret ny kontakt.

Indtast al information på medlemmet og klik på Opret medlem.

Når medlemmet er oprettet, har du mulighed for at tilføje det på kontingentopkrævningen.

For at oprette kontingentopkrævninger til jeres medlemmer, skal I klikke ind på fanen
Salg Kontingentopkrævning Vælg Ny kontingentopkrævning.

Først skal du vælge de medlemmer, som skal modtage dette kontingent. Tryk på Vælg kontakt(er)

Vælg kontakt på kontingent

Du har nu mulighed for at vælge én eller flere medlemmer, som skal modtage denne kontingentopkrævning.

Søg efter kontakter og gå videre

Du har nu valgt personerne, der skal modtage kontingentopkrævningerne.

Inden kontingentet godkendes, skal I dog udfylde indstillingerne for, hvor ofte opkrævningen skal ske. Dette gøres i højre side.
I det nedenstående tilfælde har vi valgt at oprette og sende en kontingentopkrævning hver 6. måned

Kontingentopkrævning hver 6. måned

 

Hvis I har forskellige medlemstyper med forskellige satser, skal I lave separate kontingenter, som I knytter de forskellige medlemmer på.

I kan oprette lige så mange kontingenter, som I har brug for – og flytte rundt på medlemmerne, hvis de skifter status. Det kan fx være, at I har forskellige satser for unge, voksne og seniorer. Medlemsnummeret til de forskellige kan være U1, V1 og S1 og så fremdeles for hver gruppe. Så kan I under kontakter også se, hvilken medlemsgruppe “kontakten” hører til.

Måske har I både aktive og passive medlemmer, som skal opkræves forskelligt. Det kan være en fordel med en oversigt i fx et Excel-ark, som I opdaterer én gang om måneden – samtidig med medlemsnummeret i Dinero, så det hele stemmer. På den måde har I en nem oversigt og medlemmerne faktureres automatisk på en nem og effektiv måde.

Tags bruges til at indsætte en tekst på fakturaen; fx måned, så teksten automatisk opdateres fra måned til måned.

I kan bruge følgende dynamiske tags:

  • {{week}} Ugenummer
  • {{month}} Måned
  • {{quarter}} Kvartal
  • {{halfYear}} Halvår
  • {{year}} Årstal
  • {{nextMonth}} Næste måneds navn
  • {{nextMonthYear}} Næste måneds årstal
  • {{nextQuarter}} Næste kvartal
  • {{nextHalfYear}} Næste halvår
  • {{nextYear}} Næste års årstal
  • {{lastMonth}} Sidste måneds navn
  • {{lastMonthYear}} Sidste måneds årstal

I nedenstående eksempel skal der faktureres kontingent for en specifik måned og et specifikt årstal.

Når kontingentet er oprettet som en faktura, ser fakturaen ud som nedenfor. I kan se, fakturaen i eksempler er oprettet med dato i april 2019.
Kontingent april 2019

God fornøjelse 😊

Typiske spørgsmål ved kontingentopkrævning

  • Hvor ender fakturaer, når vi godkender et kontingent? Når I har godkendt abonnementet, lægges fakturaer under Salg Igangværende. Det er også her, I skal ind og sende fakturaen, hvis I ikke har valgt indstillingen ‘Godkend og afsend’. Her registrerer I også betaling på fakturaen.
    Brug Salg Kontingentopkrævning til at holde styr på, hvilke kontingenter I har lavet.
  • Hvilken tekst står på fakturaen, når den sendes? Når kontingentopkrævningen sendes fra Dinero, sendes den med samme tekst, som følger med standardfakturaerne. Se og ret teksten under Indstillinger → Sprog Udsendelser.
  • Hvornår på dagen sender I abonnementsfakturaerne? Abonnementsfakturaerne sendes én gang i døgnet – typisk hver morgen. Når fakturaerne sendes, modtager I en kopi af fakturaen via mail. Ønsker I ikke den mail, kan I slå det fra, når I laver et abonnement.
  • Kan vi rette i et kontingent? Ja. Klik på Salg Kontingentopkrævning. Ud for det kontingentet, I vil rette, klikker I på Mere Ret abonnement.
  • Hvis der er tale om store foreninger eller meget individuelle opkrævninger med flere forskellige tillægsydelser, kan det eventuelt være en fordel med et fuldt medlemssystem, som kan klare det hele.
  • Har I yderligere spørgsmål? Tag endelig fat i os på chatten. Vi holder åbent klokken 8-23 hele året rundt – kig i nederste højre hjørne.
Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram