Spring til indholdet

Læsetid: 3 minutter

Artikel kun for Dinero Pro

Varelager og varelagerregulering – Sådan håndteres det

Der er i princippet to måder, hvorpå du kan håndtere lageret. I Dinero har vi valgt den mest gængse og nemme løsning for små virksomheder. Herunder vil du kunne se en guide til, hvordan du håndterer dit lager i Dinero.

Lad os tage et eksempel:

Du køber i løbet af året en masse varer, som du sælger videre. I slutningen af året skal varelageret gøres op, så regnskabet giver et korrekt overblik. Når du indkøber varer til din virksomhed i løbet af året, bogfører du hele købet i driften (resultatopgørelsen). I nedenstående eksempel (1. del af guiden) har vi købt varerne i Danmark, hvorfor vi anvender konto 2000. Køber du varer fra udlandet, skal du bruge konti 2050 – 2200.

I slutningen af året skal du som nævnt gøre værdien af dit varelager op. Det skal du fordi, at vi skal have “fjernet” de varer du ikke har solgt fra resultatopgørelsen – varerne skal flyttes til balancen, så de ikke “forstyrrer” dit resultat. Det gør vi fordi, at man kun skal have de solgte varer med i regnskabet for indeværende år. Resten skal være i din balance. Bogføringen skal laves på årets sidste dag (31/12/20xx).

Bemærk – Når du laver din optælling af dit varelager er varens værdi dens indkøbspris ex. moms.

Sådan bogfører du dit varelager i Dinero

I nedenstående eksempel har jeg købt varer i Danmark for 12.000 kr. ekskl. moms i løbet af året.

Du har bogført dit varekøb – Se i næste afsnit, hvad du skal gøre med varelageret, når du afslutter regnskabsåret.

Når du skal afslutte dit regnskab, skal du flytte de varer, som du ikke har solgt endnu. Derfor skal du tælle de varer, du har liggende på dit varelager. Husk at disse skal opgøres til varens indkøbspris ex. moms.

Hvordan du bogfører værdien af dit samlede varelager afhænger af, om det første gang du laver denne optælling eller du har noget stående på dit varelager i Dinero fra tidligere år. Nedenfor gennemgår vi, hvordan du bogfører det.

2.1 – Sådan bogfører du varelagerets værdi, hvis det er første gang du laver en optælling

Lad os sige, at du er kommet frem til, at du har varer for 50.000 ex. moms på dit varelager pr. 31/12/2018. De 50.000 skal vi nu sørge for at få bogført på dit varelager i din balance. Selve bogføringen foretager du i et finansbilag. Bilaget udfyldes således:

Med ovenstående postering har vi nu bogført at vores varelager pr. 31/12/2018 har en værdi på 50.000 kr. For at tjekke om du har gjort det korrekt, kan du gå til mappen (regnskab) -> Rapporter -> Balance -> Find konto “Varebeholdning”.

Varelager optælling - Dinero

2.2 – Sådan bogfører du varelagerets værdi, hvis du har noget stående på dit varelager fra tidligere år

 

Lad os tage et eksempel:

Fra tidligere år (bogført d. 31/12/2017) har vores varelager en værdi på 2.000 kr. I år (31/12/2018) er vi nået frem til, at vores varelager nu har en værdi på 5.000 kr. De 5.000 kr. er derfor det, vi skal ende med at have stående på vores varebeholdning, når vi er færdige med at bogføre.

Det vi skal bogføre er derfor 3.000 (5.000 – 2.000), da det vil opskrive vores værdi fra 2.000 til 5.000. Posteringen laves igen i et finansbilag, og ser således ud:

Når ovenstående er bogført kan du i din balance (Regnskab -> Rapporter -> Balance) se om du har fået det bogført korrekt. Har du det, vil det ser ud som nedenfor

 

Skærmbillede 2016-03-10 kl. 13.20.10

 

Tips og bonunsinfo: 

  • I Dinero har vi ikke lagerstyring – derfor gør vi det som vist i ovenstående guide. Er dit behov for lagerstyring ikke så stort, kan du evt. holde dit lager i et Excel-ark.
  • Er du i tvivl om, hvad der egentlig sker i din bogføring, når du laver en varelagerregulering? Så tag et kig på nedenstående video.
  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 13/03/2019

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?