Søger...

Øv! Der var ingen artikler, der matchede din søgning.

Webshop og Dinero – hvilke muligheder har jeg?

  • Læsetid: 5 minutter

  • Sidst opdateret 08/09/2021


Denne guide er til dig, der har en webshop og gerne vil bruge Dinero som regnskabsprogram. Der er to metoder til det, og dem gennemgår vi nedenfor.

Bogføring mellem Dinero og webshop

Der findes to forskellige muligheder for få bogført dine webshop salg i Dinero. Faktisk sker der præcist det samme i sidste ende, om du bruger den ene metode eller den anden.

  • Metode 1 er at lave en integration mellem din webshop og Dinero. På denne måde kan flere af de steps vi gennemgår nedenfor ske af sig selv. Det er noteret øverst i hvert punkt hvis integration gør noget automatisk. Denne løsning kræver et Dinero Pro abonnement, samt et abonnement til en webshopintegration. Til gengæld sker det meste af sig selv.
  • Metode 2 er at bogføre det hele manuelt fra start til slut. Dette koster ikke ekstra hvis du på egen hånd kan administrere bogføringen. Til gengæld kan det være tidskrævende.

Lad os komme i gang!

  1. Integration > Her vil integrationen typisk oprette alt for dig, og ellers opretter du beholdningen som vist og kobler den på din integration.

    Indledning

    Når du har en webshop, har du (typisk) også en indløser, så du kan modtage penge via kreditkort, MobilePay osv. Det kan være Stripe, Bambora, Epay og lignende.

    Indløseren tager ofte et gebyr pr. transaktion, hvilket vil sige, at det beløb, du sælger for, og det, du faktisk får udbetalt, ofte er forskelligt fra hinanden. Derfor skal vi have lavet denne konto som en mellemstation for de penge, du har til gode.

    Vejledning

    Gå først til Regnskab -> Kontoplan, og tryk “Opret ny konto”

    Vælg “Beholdning” i listen. Det er vigtigt, du vælger “Beholdning”, for at vores opsætning kommer til at fungere.

    Opret konto - Beholdning - vigtigt med beholdning

     

    Den nye beholdning giver vi kontonummer 55100 for at adskille den fra bankbeholdningerne. Vi døber den bare Indløser.

    Alle felter om reg. nummer og kontonummer for beholdningen efterlader vi tomme, da der ikke er tale om en almindelig bankkonto.

    55100 - Indløser bankoplysninger tomme

     

    Opsætningen er nu på plads, og vi er klar til at bogføre vores salg.

  2. Integration > Din integration opretter selv faktura i Dinero og bogføre alt dit salg. Husk dog at registrer dine faktura betalt med din indløser konto, hvis dette ikke sker automatisk.

    Indledning

    Så er vi nået til det sjove – du har fået et eller flere salg fra din webshop, og du har nu to muligheder for at bogføre det:

    1. Bogfør dine salg pr. faktura
      • Smart, hvis du har få salg om dagen/ugen
    2. Bogfør en samlet dagsomsætning
      • Smart, hvis du har mange salg om dagen

    Det er vigtigt, at din webshop selv danner og afsender en faktura til din køber. Denne faktura skal du gemme; det er nemlig din fornemmeste dokumentation, hvis Skattestyrelsen banker på døren en dag.

    Du kan, som nævnt, også bogføre dine indtægter ud fra disse fakturaer – eller bruge rapporten over en hel dags salg, hvis du i din webshop kan hente sådan en.

    Du må ikke tage en uge eller en måned ad gangen som udgangspunkt.

    Vejledning

    Bogføringen sker i et finansbilag, som du finder under Bogføring -> Skabeloner.

    Dato: Datoen for salget
    Tekst: Webshop salg d. X – eller – Webshop Faktura X (afhængigt af, om du bruger en dagsopgørelse eller pr. faktura)

    Konto: 55100 Indløser (som vi lavede i punkt 1)
    Modkonto: 1000 Salg af varer med moms (Momsfritaget: 1050.)
    Beløb: I plus det du har solgt for (ikke det, du modtager, men salgsværdien på dine faktura).

    Viser bilaget som beskrevet ovenfor

     

    Dit salg er nu bogført, og du har penge til gode ved din indløser.

    Bemærk: Konto, modkonto og positivt beløb. Det er vigtigt, at du følger samme opsætning. Bytter du rundt på noget af det, så kikser det.

  3. Integration > Dette afhænger af din integration. Hvis denne også integrere til din betalingsløsning kan alt dette ske automatisk.

    Indledning

    Herligt – du har fået solgt noget og bogført dit salg. Nu kommer pengene ind.

    Nogle indløsere udbetaler pr. faktura, andre i puljer en gang om dagen – og andre igen en gang om ugen. Det er ikke så vigtigt, du skal blot lave en bogført pr. udbetaling så det kan afstemmes med din bank.

    Vil du gøre dit eget liv let, og kan du undvære dine penge et par dage? Så vælg udbetaling pr. uge, så du slipper for en MASSE bogføring.

    Vejledning

    Vi skal tilbage ind på Bogføring -> Skabeloner, og her skal vi finde Flyt af penge mellem beholdninger.

    Vi skal nemlig bogføre, at vi flytter pengene fra indløseren og over i banken.

    I mit eksempel solgte jeg for 5.000 kroner. Lad os sige, at jeg får 4.900 kroner udbetalt, imens de sidste 100 kroner er gebyrer til indløseren.

    Dato: Penge ind på banken
    Overført fra: Indløser (går ud af dit tilgodehavende)
    Hertil: Bank (går ind på din firmakonto)
    Beløb: I plus det du har fået ind på banken.

    Viser bogføring som beskrevet ovenfor

     

    Så vil den skarpe observatør jo hurtigt opdage, at vores gebyr mangler. Det kan vi heldigvis nemt fikse i vores opsætning.

    Igen kan vi samle vores gebyrer for fx en dag eller en uge, hvis vores indløser giver os muligheden for at se de samlede gebyrer for en periode.
    (Er du i tvivl, så kontakt din indløser).

    Tryk på knappen “Opret” øverst til højre i Dinero og vælg “Nyt køb”.

    Du kan fint vælge, at købet er betalt med det samme pr. den dato, du bogfører gebyrer.

    Dato: Dato for gebyr afregningen
    Beholdning: Indløser (kontoen fra step 1)
    Beløb: Dine gebyrer i plus
    Beskrivelse: Gebyr
    Forslag: Gebyr UDEN moms.

    Købsbilag udfyldt som beskrevet ovenfor

    På den måde kan du altså få bogført en udgift på 100 kroner i gebyrer, som er modregnet i dit tilgodehavende hos indløseren. Og så er vi faktisk helt i mål.

  4. Indledning

    Hvis du nogensinde er i tvivl om, om din indløserkonto stemmer, kan du nemt finde ud af det. Har du læst mit eksempel ovenfor, vil du vide, at vi havde et dagssalg på samlet set 5.000 kroner, som vi havde til gode.

    Så fik vi udbetalt 4.900 kroner, og de sidste 100 kroner var gebyrer, som vi også fik bogført.

    Så langt – så godt. Men vi kan faktisk også tjekke, om det stemmer.

    Vejledning

    På fanen Regnskab -> Rapporter (som du finder øverst) kan du gå til den rapport, som hedder Balance, og se, både hvad der er bogført på din indløserkonto. Men du kan også se, om den går i nul, når du ikke har noget til gode. Denne saldo bør følge dit faktiske tilgodehavende ved indløseren og giver dig derfor mulighed for at afstemme.

    Viser rapporten som beskrevet ovenfor

     

    Hvis du vil se, præcist hvad der er bogført på din indløserkonto, kan du trykke på de fire streger ved siden af saldoen – men spørg endelig på chatten, hvis du er i tvivl.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram