1) Opret konto:
Som det første skal du oprette en ny konto i din kontoplan i dit regnskab.
Vi anbefaler, at du opretter en ny konto, så du har styr på, hvad der er modtaget fra hjælpepakken, og hvad der er dit reelle regnskab.
Kontoen oprettes under Regnskab (mappe-ikonet) -> Kontoplan -> Opret konto -> Konto:
Kontoen oprettes med følgende oplysninger:
- Kontonr.: 63237
- Kontonavn: Hjælpepakke – tilbagebetaling af moms/A-skat
- Moms: Ingen moms
2) Bogføring i Dinero
Med kontoen på plads i dit regnskab er det tid til at bogføre det.
Bogføringen klares under Bogføring -> Skabeloner -> Finansbilag (du finder det nederst under diverse).
Bilaget udfyldes som følger:
Dato: Penge ind
Tekst: Hjælpepakke – Tilbagebetaling af moms
Konto: 55000 Bank
Modkonto: 63237 Hjælpepakke – tilbagebetaling af moms/A-skat
Beløb: I plus det du har modtaget
3) Når du tilbagebetaler lånet
Når du skal tilbagebetale lånet skal du lave den omvendte øvelse af det du gjorde før. Tilbagebetaler du i rater, skriver du blot det beløb du har betalt tilbage hver gang.
Så du udfylder dit finansbilag med:
Dato: Penge ud
Tekst: Tilbagebetaling af corona momslån
Konto: 55000 Bank
Modkonto: 63237 Hjælpepakke – tilbagebetaling af moms/A-skat
Beløb: I minus det du har betalt
Det er vigtigt du i alle finansbilag bruger præcist samme opsætning af Konto, Modkonto og fortegn på beløb. Bytter du rundt på noget af det, kan der gå kage i det. 👍