Spring til indholdet

Læsetid: 3 minutter

Sådan bogføres modtaget kompensation fra hjælpepakkerne

Omsætning, faste omkostninger og lønkompensation. Alle sammen økonomiske hjælpepakker fra staten ifm. coronavirussen. Se her hvordan det bogføres i Dinero.

Corona hjælpepakke kompensation for faste omkostninger

Har du modtaget økonomisk hjælp fra én af statens hjælpepakker? Så læs med i dette indlæg og lær, hvordan du bogfører det i dit Dinero-regnskab.

Sådan bogføres modtaget kompensation i Dinero

Klik på den af hjælpepakkerne nedenfor, som du har modtaget kompensation for – så viser vi dig præcist, hvordan det skal bogføres i dit regnskab i Dinero.

Ved årsskiftet er der indført praksis for hvordan kompensationen skal bogføres. Og det skal ske som en driftsindtægter og ikke en nedskrivning i den udgift kompensationen har dækket. Derfor har vores antagelser desværre været forkerte – men – det er heldigvis let at rette sin bogføring. Se mere i menuerne nedenfor.

Dette gælder alle typer kompensation modtaget fra staten i forbindelse med corona.

1) Opret konto:
Som det første skal du oprette en ny konto i din kontoplan i dit regnskab.

Vi anbefaler, at du opretter en ny konto, så du har styr på, hvad der er kompensation, og hvad der er reel omsætning.

Kontoen oprettes under Regnskab (mappe-ikonet) -> Kontoplan -> Opret konto -> Konto:

Kontoen oprettes med følgende oplysninger:

  • Kontonr.: 1897
  • Kontonavn: Kompensation ifm. corona
  • Moms: Ingen moms

2) Bogføring i Dinero

Med kontoen på plads i dit regnskab er det tid til at få tjek på bogføringen. 👍

Bogføringen klares under Bogføring -> Skabeloner -> Finansbilag (du finder det nederst under diverse).

Finansbilaget udfyldes som vist i nedenstående skærmbillede.

Du skal selvfølgelig tilpasse til dine forhold:

  • Indsæt den dato, hvor kompensationen er indbetalt på din bankkonto
  • Indsæt det beløb, du har modtaget
  • Vælg den bankkonto, du har modtaget pengene på (vil typisk være kontonr. 55000)

Slut af med et klik på godkend:

Så skal du have rettet din bogføring. Dette gælder kun hvis du tidligere har bogført efter vores gamle vejledning hvor der blev særskilt konto til hver kompensation. Alle kompensationer skal nemlig indregnes som en indtægt.

1) Opret først og fremmest kontoen fra step 1, hvis du ikke allerede har gjort det.

Alle kompensationer skal nemlig bogføres der nu. Havde du tidligere kun bogført kompensation for tabt omsætning, har du altså allerede bogført korrekt. 👌

2) Find din gamle bogføring

Sørg først for at stå i dit 2020 regnskab og find herefter dit bilag på Bogføring -> bilagsoversigt. Du burde kunne søge det frem oppe til venstre.

Viser bilagsoversigten i Dinero og man skal klikke ind på bilaget

 

3) Ret bogføring

Når du er inde på bilaget trykker du på Mere -> Ret i bunden.

Der vises Mere og ret bilag

 

Herinde kan du nu ændre kontoen til 1897 og godkende dit bilag. Det er herefter rettet og bogført efter den nye praksis. Det var ret nemt ik’? 🙌

Konto ændres på corona bilag for lønkomp til 1897 og der godkendes

 

1) Opret konto:
Som det første skal du oprette en ny konto i din kontoplan i dit regnskab.

Vi anbefaler, at du opretter en ny konto, så du har styr på, hvad der er modtaget fra hjælpepakken, og hvad der er dit reelle regnskab.

Kontoen oprettes under Regnskab (mappe-ikonet) -> Kontoplan -> Opret konto -> Konto:

Kontoen oprettes med følgende oplysninger:

  • Kontonr.: 63237
  • Kontonavn: Hjælpepakke – tilbagebetaling af moms/A-skat
  • Moms: Ingen moms

2) Bogføring i Dinero

Med kontoen på plads i dit regnskab er det tid til at bogføre det.

Bogføringen klares under Bogføring -> Skabeloner -> Finansbilag (du finder det nederst under diverse).

Finansbilaget udfyldes som vist i nedenstående skærmbillede.

Slut af med et klik på godkend.

Du skal selvfølgelig tilpasse vores eksempel til dine oplysninger:

  • Indsæt den dato, hvor momsen er indbetalt på din bankkonto
  • Indsæt det beløb, du har modtaget
  • Vælg den bankkonto, du har modtaget pengene på (vil typisk være kontonr. 55000)

3) Når du tilbagebetaler lånet

Vi ved endnu ikke, hvordan det kommer til at foregå med tilbagebetalingen, hvor denne del endnu ikke er tilføjet.

Vi tilføjer den, så snart vi ved mere.

Spørgsmål?

Vi har lavet et univers, der er fyldt med informationer om de forskellige corona-hjælpepakker. Har du endnu ikke set siden, så tjek den lige her.

Husk også, at vores chatsupport er åben alle dage fra kl. 8-23 – med Dinero Pro har du adgang til vores bogholdersupport helt gratis.

Theis Jørgensen
Theis Jørgensen
Theis er ansat hos Dinero, hvor han hver dag arbejder for at sikre glade Dinero-brugere. Han er velbevandret i økonomiske termer og har været en del af Dinero-holdet en god portion år efterhånden.

43 kommentarer

  1. Fedt – nu mangler vi så blot at man begynder udbetalingerne….. indtil videre har det taget 23 dage

    1. Hej Stig

      Jeg ved de er begyndt, men de har nok også rigtig mange ansøgninger de skal igennem. Lad os håbe de kommer igennem alle hurtigst muligt!

  2. Hej Dinero, Hvorledes vil I mene man skal bogføre den delvis betalte revisorerklæring som dækkes sammen med kompensationen for de faste omkostninger ? Sammen med denne post eller separat ?

    1. Hej Niels

      Nej den ville jeg bogføre på kontoen for revisor. Når man modtager kompensationen vil jeg så smide den ind i den store samlede post, og faktisk lade den stå der, så man kan se hvor meget man har fået dækket i alt.

      Du kan også fordele den store post her, ud i alle de små dele som den har kompenseret, så flytte husleje kompensation til husleje, revisor til revisor osv.

  3. Når man opretter konto 1897 “Kompensation ifm. corona” bliver den oprettet med momskode U25 – Dansk salgsmoms – og det står ikke til at ændre?

    1. Hej Flemming

      Slet kontoen igen inden du bogfører på den, og prøv en gang mere, og udfyld det i rækkefølge: kontonummer, kontonavn, momskode: ingen moms.

      Hvis du vælger momskode: ingen moms, og så kontonummer 1897, så smider den salgsmoms på, og du skal fjerne salgsmoms igen, inden du opretter kontoen. 😉

      Men ja, når kontoen først er lavet kan man ikke fjerne en momskode fra den, hvis du bliver i tvivl på spørg på chattten.

    2. Jeg har samme problem. Jeg kan ikke vælge “Ingen moms” så snart kontonummer er indtastet. Nu kan jeg heller ikke slette den fejlagtige konto

    3. Hej Henrik

      Hvis du har fået bogført på den kan den ikke længere slettes nej, så kan du skjule den og lave en ny konto i stedet.

    1. Hej Yan

      Godt spottet, det var lige gået for stærkt med skærmbilleder, det er 3727 til lønkompensation som det står i teksten, og skærmbilledet er rettet til! 🙂

    1. Hej Jan

      Hvis du indregner det i din resultatopgørelse (altså følger vores eksempler) så bliver beløbet beskattet som en del af dit “overskud” når året gøres op. 😉

  4. Som et par stykker har nævnt længere oppe, så låser formularen moms-feltet, når man har valgt kontonr. 1897, så det er umuligt at ændre til “ingen moms”. Vil I kigge på det? Tak. 🙂

    1. Hej Simon

      Helt bestemt. Spørg meget gerne på chatten, jeg ved der har været et par stykker igennem der, som har fået løst det i dialog med vores supportere!

  5. Hejsa Vedr. bogføring af kompensation. På skærmbillede er beløbet positiv. Så vidt jeg kan se, skal det være med minus foran. Er det korrekt?

    1. Hej Vagn

      Hvis du opstiller konto og modkonto som i vores eksempler (med bank i konto og kompensationskontoen i modkonto) så skal beløbet være i plus i alle tilfælde. 🙂

  6. Tak for denne vejledning. Jeg har nu bogført efter angivelserne. Når jeg derefter går tilbage til “Overblik” skærmbilledet, angiver Dinero under “Kompensation for manglende omsætning”, at den bogførte støtte er en del af min omsætning. Jeg troede, at øvelsen gik ud på, at støtten ikke ville regnes ind i omsætningen – for så skrider overblikket i forhold til næste ansøgningsrunde samt afrapportering efter periodens ophør. Eller måske har jeg gjort noget galt?

  7. Hej Morten

    Du har helt ret i, at det bliver medregnet i din omsætning (altså modtaget kompensation for manglende omsætning), og det kommer vi ikke udenom. Men det er også derfor, vi anbefaler dig at oprette en helt ny konto i kontoplan – netop for senere, at være i stand til at pille den ud af omsætningen og have et overblik.

    Vi har også lavet en ekstra boks i vores to beregnere, hvor du kan fratrække den kompensation du har modtaget, så du også har et overblik der.

    Jeg lover dig, at vi nok skal være behjælpelige når det er tid til at sende dokumentationen ind 🙂

  8. Har ledt og ledt på erhvervstyrelsen, google – cirka alle steder. Og så skulle jeg bare kigge øverst i mit genialle bogføringssystem. Tak for hjælpen!

  9. hej hvorfor er det kun til 8 juni man skal taste forventet tab ? er det ikke perioden fra 1 april til 30 juni jeg skal efter sende tal for ?

    1. Hej Casper

      Der er to tal i spil: 1. Referenceperioden, det du sammenligner med fra tidligere, det er 1. april til 30. juni (som udgangspunkt). 2. Kompensationsperioden, det er det som faktisk sker her under coronatiden og de tal du forventer at have her. Det kan være både fra 9. marts til 8. juni eller frem til 8. juli nu i den udvidet kompensationsordning. 🙂

      Håber det giver mening, hvorfor begge perioder er i spil. 🙂

  10. Hvis nu jeg, i min nuværende situation, ikke er berettiget til kompensation, men tidligere har søgt og fået fordi jeg dengang var berettiget til det. Ved i hvordan jeg skal betale tilbage og hvornår?

    1. Hej Lars

      Der bliver åbnet for at man kan indsende sine faktiske tal på et tidspunkt, og efter det vil du blive reguleret op eller ned i kompensations, så hvis du ikke længere kunne få det, ville du skulle betale det tilbage der når du indsender dine faktiske tal.

      Hvornår det åbner har vi ikke noget konkret på endnu, da de stadig er i gang med at behandle ansøgninger på kompensations, tror jeg ikke vi skal forvente noget, før efter d. 31/8 hvor der nu er frist, men inden december hvor de har varslet frist for at indsende de faktiske tal (den frist udskydes måske også til starten af 2021).

      Mit bud vil derfor være engang i løbet af efteråret, når der er frigivet nogle ressourcer hos erhvervsstyrelsen, men mit bud er så godt som så mange andre, det kan også være de åbner før. 🙂

  11. indtaster kompensation for faste udgifter men konto 7627 er brugt ifm kompensation for tabt omsætning. dinero laver en ny konto7650 og jeg indtaster som angivet men systemet melder konstant, at bilagsbalancen skal være 0 ?????????? hvad gør jeg galt ?????

    1. Hej Vibeke

      Jeg tror det går lidt for hurtigt, for du mangler at udfylde modkonto hvis den siger bilagsbalance skal være nul. Spørg evt. chat supporten når du sidder med det, og kig eksemplet godt efter med konto, modkonto og fortegn på beløb. 🙂

  12. Hej Dinero Jeg foretrækker at bruge kassekladden – kan jeg lave en linje sådan her?: Konto 1897 – beløbet tastet i minus og banken som modkonto?

    1. Hej Anette

      Det kan du godt, eller vende det på samme måde som i vores eksempel. Begge dele virker fint og ens 🙂

  13. Hej. Hvordan skal jeg bogføre en frivillig tilbagebetaling af hjælpepakke? 🙂 Med venlig hilsen Anders

    1. Hej Anders

      Så skal du nedskrive beløbet du har modtaget. Hvis du laver et finansbilag magen til de i guiden her, kan du blot vende fortegnet på beløbet om.

      Er du i tvivl, så husk bogføringshjælpen på chatten kan vejlede dig direkte. 👍

  14. Hvordan trækker man et skriv ud som viser reference periode fra 9. juli. 2019- 31.august. 2019.??

    1. Hej Elisabeth

      Beklager det sene svar! Jeg håber du har kontakte vores chat support, hvor du kan få svar på den slags spørgsmål! 🙏

  15. Hej Rasmus Jeg har et uddybende spørgsmål til et svar, du gav tidligt i tråden her, på et spørgsmål om, hvordan man bør bogføre udgiften til revisor, som jo dækkes i kompentation for faste omkostninger. Du skrev: “den ville jeg bogføre på kontoen for revisor. Når man modtager kompensationen vil jeg så smide den ind i den store samlede post, og faktisk lade den stå der, så man kan se hvor meget man har fået dækket i alt”. Hvad betyder “at smide den ind i den samlede post”? 🙂

    1. Hej Line

      Jeg kan godt se det ikke var super godt formuleret.

      Jeg mente egentlig bogfør regningen som normalt, og bogfør kompensationen som vist i vejledningen her. Simpelthen. 🙂

  16. Frivilig tilbagebetaling. Der har været en enkelt kommentar på at man bare skal oprettet en bilag med modsat fortegn. Men nu er vi jo inde i ’21 – dvs. et nyt regnskabs år, så der er vel behov for at periodisere bilag som oprettes. Det er jo omsætningen er maj ’20 der er blevet hævet pga. hjælpepakken. Så hvis pengene/dele af pengene skal betales tilbage er det vel omsætninge tilbage i maj ’20 der skal modregnes, og ikke en omsætning på den dag man trækker pengene ud af banken engang i løbet af ’21

    1. Korrekt Susanne – Det bør periodiseres tilbage til 2020. Du kan evt. se hvordan i vores vejledning angående periodisering her: https://dinero.dk/support/periodisering/ 🙌

  17. Hej

    Må man opdele kompensation, der er modtaget i 2021, men egentlig primært relaterer sig til 2020? Fx hvis vi har fået tilkendt 4 måneders kompensation for tabt omsætning, og tre af disse måneder ligger i 2020.

    Hvis ja, hvordan bogføres det så korrekt?

    1. Hej Jeppe, Det bør periodiseres tilbage til 2020, så det som du selv siger dækker over de 4 måneder du har modtaget kompensationen. Du kan evt. se hvordan i vores vejledning angående periodisering her: https://dinero.dk/support/periodisering/ 🙌

      Og ellers skriver du endelig til os på chatten, så hjælper vi dig i mål med det.

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?