Derfor skal du udnytte mulighederne med AI
Der er skrevet meget om AI – også rigtig meget af AI selv. I dag er der kunstig intelligens i mange af de ting, du allerede bruger i dagligdagen. Og der kan være rigtig god hjælp at hente og mange timers besparelse med de rigtige værktøjer.
AI giver nemlig både privatpersoner og virksomheder adgang til muligheder og færdigheder, de ikke tidligere har været i nærheden af. Teknologien vil overtage nogle arbejdsroller, men der vil stadig være brug for menneskelig ekspertise i de fleste jobroller.
10 områder, hvor AI kan gøre en forskel i dag:
- Investering
- Logistik
- Finansiering
- Computerspil
- Advokater
- Fødevarer
- HR og ledelse
- Medicin
- IT
- Energi
Listen kan i virkeligheden fortsætte i det uendelige, da der stort set ikke findes en branche, hvor AI på en eller anden måde kan effektivisere og optimere.
Kunstig intelligens kan fx sammenfatte omfattende mængder data, bearbejde kæmpe datasæt, renskrive indhold, udarbejde tekst og indhold til marketing, agere sparringspartner og meget andet. Du kan også skabe din egen sekretær og kundesupport, der er til rådighed 24 timer i døgnet.
Rigtig meget kan klares med fx simple prompts i ChatGPT, men der findes også værktøjer, der kan automatisere flere af arbejdsprocesserne og skabe værdi i din virksomhed. Vi kigger på muligheder for privatpersoner og virksomheder i de kommende afsnit.
Brug af data i AI-værktøjer
Du må gerne benytte offentligt tilgængelig data i AI-værktøjer, mens det skal altid bero på en konkret vurdering, hvis du vil bruge data, der ikke er offentligt tilgængelige.
Du må fx gerne stille generelle spørgsmål til ChatGPT – eksempelvis “hvad er mulighederne med AI?”, ligesom du også gerne må bruge AI-værktøjer til at lave konkurrentanalyser med offentlige data (det kan fx være data, der står på dine konkurrenters hjemmesider).
Kontrakter anses som et ikke-offentligt dokument, da det er en aftale mellem to parter, og det må derfor ikke bruges i AI. Det samme gælder andre dokumenter, der ikke er offentligt tilgængelige og/eller har personfølsomme oplysninger.
Du må nemlig under ingen omstændigheder dele personoplysninger eller kundedata med offentligt tilgængelige AI-tjenester.
AI-værktøjer til private og almen brug
Der findes rigtig mange forskellige værktøjer og teknologier, der kan effektivisere alt fra indkøb og madplanlægning til kommunikation og investeringer.
Der er selvfølgelig de klassiske generative AI-modeller som ChatGPT og Claude, men det er ikke kun virksomheder, der kan nyde godt af AI-bølgen med interessante værktøjer og løsninger.
Madplaner og dagligvarepriser er noget, der interesserer mange, og der er faktisk både tid og penge sparet med et værktøj som SmartMadPlan. Her får du en personlig madplan baseret på dine præferencer og budget – den laver endda indkøbslisten for dig.
Europa-Kommissionen har lavet en oversigt med spørgsmål og svar omkring AI-modeller til generelle formål. Her kan du bl.a. se, hvordan AI-forordningen definerer open source- og generelle AI-systemer med systemiske risiko.
AI-systemer og -løsninger til selvstændige
Når det kommer til AI i virksomheder, er der flere ting, der er vigtige – især med tanke på indholdet i EU’s AI Act.
Hvis AI skal blive en succes i virksomheden (og ikke kun bruges af engagerede ildsjæle med interesse for kunstig intelligens), kræver det blandt andet, at nogen er ansvarlig, det bliver en del af strategien, og der er mulighed for opkvalificering af medarbejdernes AI literacy.
Udvalgte AI-løsninger til selvstændige:
ChatGPT er især godt, hvis flere personer skal dele små prompts (GPT’s), mens NotebookLM hjælper dig med at forstå de oplysninger, der betyder mest for dig. Med Synthesia kan du lave videoer ud fra en kort tekst, og Sintra.ai er en avanceret AI-assistent, der hjælper med det hele.
Download tjekliste – brug af data i offentlige AI-værktøjer
Det er vigtigt at skelne mellem offentlige og ikke-offentlige informationer (data) – især når det kommer til AI og AI-forordningen. Derfor har vi lavet en praktisk tjekliste, du nemt kan bruge i en travl hverdag.
Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik. Tjeklisten er vejledende og skal ikke ses som juridisk rådgivning.
Tjeklisten består af konkrete eksempler, hvor du kan få svar på, om det er okay at bruge data i et AI-værktøj samt årsagen til dette. De er opdelt i rød, gul og grøn – ligesom et trafiklys.
Oftest stillede spørgsmål
Virksomheder kan blandt andet bruge AI til at optimere processer og øge produktiviteten. AI kan især spare virksomheder for tid og penge, når det kommer til at bearbejde store datasæt, udarbejde tekst og indhold samt agere kundesupport og sekretær døgnet rundt.
Du bruger AI ved at bruge en eksisterende løsning eller lave din egen. Typisk bruger du AI i dagligdagen, uden at du er klar over det. Korrektur i Docs/Word, anbefalinger på Netflix og autocomplete på mobilen/computeren er allesammen lavet med AI.
Kunstig intelligens bruges i hverdagen af stort set alle mennesker. Et eksempel på AI i hverdagen er grammatik- og korrekturlæsning i Docs/Word, og din mobiltelefon er også fyldt med smarte AI-løsninger, der hjælper dig i dagligdagen – med Siri, Google Assistant og Alexa som ansigtet udadtil.
Musikanbefalinger på Spotify, chatbots og NPC’s i spil er også eksempler på, hvordan AI gør en masse ting muligt i hverdagen, uden at du overhovedet ligger mærke til det. Det er også kunstig intelligens, der hjælper dig, når du fx søger på Google og Bing.
Der er ulemper ved kunstig intelligens, men de er alle bundet op på, hvordan vi bruger teknologien. Ingen AI-systemer eller -modeller er bedre end deres data, og stort set alle datasæt indeholder en eller anden form for bias.
Systemer med uacceptabel risiko kan potentielt manipulere og udnytte folk i sårbare situationer, og derfor blev de forbudt d. 2. februar 2025.
En anden ulempe ved AI-systemer er også, at vi ikke altid ved, hvordan en AI-model kommer frem til det endelige resultat, selvom vi kender alle arbejdsprocesserne. Det betyder, at vi reelt set ikke ved, hvilken “logik og tanker” der ligger bag.
Ja, robotter kommer til at overtage job i fremtiden. Men der vil samtidig også komme nye typer job relateret til kunstig intelligens. Det kan fx være vedligeholdelse og optimering af robotterne.