Spring til indholdet

5 tips til at effektivisere din fragthåndtering

Se, hvordan du optimerer ordre- og fragtflow med store og små tricks.

Shipmondo deler gode råd om fragt.

Uanset om du har godt gang i biksen eller er helt grøn i felten, gør du dig selv en tjeneste ved at få skabt en god struktur for håndtering af ordrer og tilhørende fragt. Det giver Shipmondo dig et par råd med på vejen om – lige her.

En effektiv fragthåndtering kan betyde meget for dit arbejdsflow. Både som nystartet og etableret virksomhed kan du vinde tid på automatisere dele af din arbejdsgang og få rum til andre opgaver og projekter, der får din forretning til at vækste. Samtidigt kan en effektiviseret arbejdsproces mærkes på bundlinjen. Her giver vi dig de fem bedste tips til at effektivisere din ordre- og fragthåndtering.

1. Få styr på dine produkter – og på lageret

Præmissen for et godt operationelt arbejdsflow er struktur. Der er mange måder, hvorpå du kan skabe struktur, men fælles for dem er, at et godt grundarbejde er godt givet ud.

Jeg kan derfor kun anbefale, at du som en del af din rutine er omhyggelig med at oprette varer på webshoppen, så eksempelvis vægten på produktet bliver indskrevet korrekt. Jeg forklarer senere, hvorfor lige netop denne information er så pokkers vigtig, hvis du vil opnå et effektiv ordre- og fragthåndtering.

Samtidigt skal der være styr på lagerbeholdning og lagerstrukturen – det er en uundgåelig del af en effektiv fragthåndtering, når du eller dine lagermedarbejdere skal pakke ordrerne ud fra pluksedler.

2. Vælg den rigtige udbyder til dine behov

Mange webshopsplatforme tilbyder et udmærket ordresystem til at håndtering af ordrer; herunder at hæve penge og sende e-mails til dine kunder. Fragten skal du håndtere ved hver enkelt transportør.

Men du kan også bruge et eksternt system, som specialiserer sig i at tilbyde dig en effektiv ordre- og fragthåndtering og samler det hele i ét system.

Således vil du kunne give dine kunder langt flere leveringsmuligheder og billigere fragtpriser, ligesom du kan få et næsten automatisk forløb. Typisk vil et eksternt system også give dig flere services som fx nemme returforsendelser, personlig e-mail og SMS-advisering og fragtmodul, så dine kunder selv kan vælge pakkeshop.

Vær opmærksom på, at nogle udbydere kun tilbyder abonnementsordning og tager betaling for support, hvor du ved andre udbydere kun skal betale for dit forbrug og har gratis support. Find den udbyder, der passer bedst til dine behov.

3. Automatisér uden at gå på kompromis med leveringsmuligheder

Du kan integrere langt de fleste webshopsplatforme, og dine ordrer vil automatisk blive importeret til fragtsystemet.

Når du automatiserer og integrerer din webshop eller dit regnskabsprogram, skal du ikke sortere i dine nuværende leveringsmetoder. Tværtimod. Med et eksternt system får du adgang til en række transportører og services, så du kan kombinere lige de leveringsmuligheder, som du ønsker at tilbyde dine kunder.

Du kan samtidigt automatisere bookingen af fragt, så den stemmer overens med den leveringsmetode, som kunden har valgt. På den måde vil dine pakkelabels ligge klar.

Som lovet vender jeg nu tilbage til den vægt, som du har tilføjet på dine produkter i din shop. Vægten på den samlede kurv, som kunden har bestilt, bliver importeret og matchet med den rigtige vægtklasse i din fragtbooking. Den automatiske vægtoverførsel gør, at du er du fri for at justere og tjekke dine forsendelser, så den korrekte vægt bliver angivet på din label.
Smart og effektivt!

4. Tilbyd en attraktiv returpolitik

Et vigtigt element i din fragthåndtering er din returpolitik. Måske er det vigtigere, end du aner. Mange forbrugere anser returmulighederne som et væsentligt punkt i købsprocessen.

Hvis du har mange returforsendelser, så bruger du sikkert en masse tid på besvare mails og sende retursedler m.m. Eller måske du bruger en masse tid og papir på at vedlægge retursedler i dine forsendelser?

En løsning, som kan spare dig både tid og penge, er at oprette en returportal. Her kan dine kunder selv udfylde deres oplysninger og printe et returlabel og returseddel. Dine kunder kan tilgå portalen gennem et link eller som en pop-up-løsning på dine online handelsbetingelser.

Når du opretter din returportal, kan du selv bestemme, hvor returpakkerne skal sendes til, samt om returforsendelsen skal koste noget for dine kunder.

5. Bogfør dine ordrer automatisk i dit regnskabsprogram

Det sidste tip, som jeg kan give dig for at optimere din fragthåndtering er, at du nemt kan bogføre dine ordrer fra din webshop, når du har oprettet dine leverancer. Det giver fragtløsningen Shipmondo dig også mulighed for. Opsæt blot en bogføringsintegration – når en ordre er håndteret, og der er booket fragt, vil den automatisk blive importeret til dit regnskabsprogram.

Shipmondo er en ekstern og online fragtløsning, der taler sammen med langt de fleste webshopsplatforme og regnskabsprogrammer. Du kan bruge Shipmondo til at effektivisere din ordre- og fragthåndtering og sende til hele verden på tværs af transportører. Og du kan også bruge vores bogføringsintegration, returportal og fragtmodul.

Opret en gratis Shipmondo-konto eller kontakt Shipmondo for at høre nærmere om vores løsning til dine behov.

Tea Krestine Johansen fra Shipmondo
Tea Krestine Johansen
Tea Krestine er marketing manager hos virksomheden Shipmondo, der arbejder for at gøre det nemt for virksomheder at håndtere ordrer og forsendelser.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?