Bliv klogere på den nye frivillige ordning, om den er relevant for dig, og hvordan du indberetter og betaler i dette blogindlæg.
Hvad er Moms One Stop Shop?
D. 1. juli 2021 kommer der en fælles EU-grænse på 10.000 euro ved fjernsalg til private i EU. Momsen skal betales i forbrugerens land, hvis du overstiger grænsen – gælder kun for virksomheder i EU.
Fjernsalg er salg af varer, som en virksomhed sælger og sender til en privat forbruger over en landegrænse, hvor sælger medvirker til transporten. Det gælder oftest ved salg via internettet. Der bliver fremadrettet lagt moms på første krone ved import til private fra lande uden for EU, da momsfritagelsen for varer under 80 kr. ophæves.
Moms One Stop Shop er en frivillig ordning, som gør det nemt for dig at følge de nye momsregler og indberette og betale moms ved salg til private i EU. Momsen skal betales i forbrugslandet – altså landet, hvor produktet/tjenesten bruges.
Din administration bliver forenklet med muligheden for at indberette og betale i ét EU-land. Med ordningen skal du kun indberette og betale moms af dit salg til hele EU ét sted – i stedet for i hvert enkelt land.
Har du spørgsmål om moms ved salg til private i EU eller Moms One Stop Shop-ordningen? Ring til Skattestyrelsen på 72 22 28 67.
Dinero understøtter ikke ordningen, da det kun er en håndfuld af vores brugere, der bliver omfattet af det nye regelsæt.
Er Moms One Stop Shop relevant for mig?
Moms One Stop Shop er relevant for dig, hvis dit samlede salg til private i andre EU-lande overstiger 10.000 euro pr. kalenderår – det er en fælles EU-grænse. Hvis du er under grænsen, er du ikke omfattet af de nye regler.
Moms One Stop Shop består faktisk af tre ordninger:
- EU-ordningen – virksomheder i EU kan registrere, indberette og betale moms ét sted
- Ikke-EU-ordningen – virksomheder uden for EU kan indberette og betale ét sted
- Importordningen – gør det nemmere at importere varer fra lande uden for EU
Med EU-ordningen indberetter du moms via dit eget hjemland i stedet for de enkelte EU-lande, mens du med Ikke-EU-ordningen kan vælge et land, som du indberetter til resten af EU via.
Importordningen er for dig, der sælger varer til private forbrugere i EU med en værdi, der ikke overstiger 150 euro. Forbrugeren undgår en ekstraregning for moms og gebyrer, hvis du er tilmeldt ordningen, så længe værdien af varen ikke overstiger de 150 euro. Ordningen er etableret, da momsfritagelsen for varer under 80 kr. ophæves med den nye ordning.
Tilmeld din virksomhed EU-ordningen her. Du skal have forskellige dokumenter og oplysninger klar – se en samlet oversigt via linket.
Tilmeldt den nuværende One stop moms-ordning? Sådan skal du forholde dig
Du må ikke forveksle den danske ordning med EU’s af samme navn. EU’s moms på digitale tjenester har i Danmark været kendt som One Stop moms og bliver fra d. 1. juli 2021 udvidet og fremover omtalt som Moms One Stop Shop.
Den europæiske Mini one stop moms-ordning trådte i kraft d. 1. januar 2015. Den gjorde det lovpligtigt at indberette og betale moms i alle EU-lande, som en virksomhed sælger fx digitale tjenester til.
Hvis du er tilmeldt den eksisterende ordning fra 2015, bliver du automatisk en del af den nye Moms One Stop Shop-ordning. Du skal dog indtaste lidt flere registreringsoplysninger om virksomheden. Du bliver kontaktet af Skattestyrelsen, så du kan tilføje oplysningerne. Ændringer til indberetninger før 2021 skal stadig laves i den gamle løsning.
Ønsker du ikke automatisk at blive overført til den nye ordning, kan du afmelde One stop moms-ordningen.
Indberet og betal moms via Moms One Stop Shop
Indberetning og betaling af moms fra salg af varer eller ydelser til private forbrugere i EU bliver nemt og enkelt med den nye ordning. Husk, du skal stadig indberette, selvom du ikke har haft salg i en periode – ligesom du kender det fra 0-moms. Det gælder selvfølgelig kun, hvis du er tilmeldt ordningen.
Alle salg skal indberettes i danske kroner. Systemet laver efterfølgende en automatisk omregning til euro og tilbage til danske kroner igen, når du skal betale. Derfor kan der opstå en lille difference mellem det, du indberetter, og det du skal betale på grund af kursforskelle.
Indberetning med Moms One Stop Shop efter d. 1. juli 2021:
- Log på TastSelv Erhverv med NemID eller TastSelv-kode
- Klik på “Moms” og “Moms One Stop Shop” under den
- Vælg perioden, du vil indberette for
- Indberet, om du har solgt varer/ydelser i perioden – og hvorfra
- Skriv beløb (ekskl. moms), momssats på de enkelte varer/ydelser, som du har solgt i perioden, og momsbeløb for hvert land
- Godkendt indberetning
Når du har godkendt indberetningen, får du en kvittering. Her er information om, hvordan du betaler. Det er vigtigt, at du bruger den specifikke betalingslinje (OCR-linje), som hører til den periode, du lige har indberettet for.
Indberet via fil-upload
I stedet for at taste de forskellige oplysninger kan du uploade en fil i TastSelv Erhverv, hvor du normalt indberetter moms for en periode. Vær opmærksom på, at filen skal indeholde de samme oplysninger, du taster og indberetter via selvbetjeningsmenuen (se vejledning).
Indberetning med fil-upload:
- Log på TastSelv Erhverv med NemID eller TastSelv-kode
- Klik på “Moms” og “Moms One Stop Shop” under den
- Vælg perioden, du vil indberette for
- Vælg indberetning via fil-upload
- Udfyld, og upload fil
- Godkend indberetning
Også her skal du være opmærksom på, at du benytter den specifikke betalingslinje (OCR-linje), som hører til den periode, du indberetter for.
Så ofte skal du indberette og betale
Når du skal indberette og betale for en periode, kan du gøre det fra den første dag efter periodens udløb og indtil den sidste dag i måneden efter periodens udløb. Du skal også indberette, selvom du ikke har haft salg i perioden.
Hvis du er tilmeldt EU-ordningen eller Ikke-EU-ordningen, skal du indberette og betale kvartalsvis – det gælder også, selvom du fx kun indberetter din almindelige moms halvårligt. Hvis du er tilmeldt Importordningen, skal du indberette og betale hver måned.
Moms One Stop Shop-frister
Her kan du se fristerne i Moms One Stop Shop for EU-ordningen og Ikke-EU-ordningen samt Importordningen. Vær opmærksom på, at det er frister for den nye ordning.
Frister for EU-ordningen og Ikke-EU-ordningen
Afregningsperiode | Indberet og betal senest |
4. kvartal 2022 | 31. januar 2023 |
1. kvartal 2023 | 30. april 2023 |
2. kvartal 2023 | 31. juli 2023 |
3. kvartal 2023 | 31. oktober 2023 |
4. kvartal 2023 | 31. januar 2024 |
Frister for Importordningen
Afregningsperiode | Indberet og betal senest |
1. oktober – 31. oktober 2022 | 30. november 2022 |
1. november – 30. november 2022 | 31. december 2022 |
1. december – 31. december 2022 | 31. januar 2023 |
1. januar – 31. januar 2023 | 28. februar 2023 |
1. februar – 28. februar 2023 | 31. marts 2023 |
1. marts – 31. marts 2023 | 30. april 2023 |
1. april – 30. april 2023 | 31. maj 2023 |
1. maj – 31. maj 2023 | 30. juni 2023 |
1. juni – 30. juni 2023 | 31. juli 2023 |
1. juli – 31. juli 2023 | 31. august 2023 |
1. august – 31. august 2023 | 30. september 2023 |
1. september – 30. september 2023 | 31. oktober 2023 |
1. oktober – 31. oktober 2023 | 30. november 2023 |
1. november – 30. november 2023 | 31. december 2023 |
1. december – 31. december 2023 | 31. januar 2024 |
Hvis du mangler at indberette eller betale
Det er ikke dansk moms, du betaler ved salg til private i EU via Moms One Stop Shop. Det er derimod moms, du skal betale til andre EU-lande, og det er derfor også deres regler, der gælder ved manglende betaling.
Du får en besked fra Skattestyrelsen, når din frist for at indberette og betale er overskredet. Jo længere du venter, jo dyrere kan du forvente, det bliver. Får du en besked fra Skattestyrelsen, skal du gøre følgende:
- Indberet så hurtigt som muligt. Du kan blive pålagt afgifter og gebyrer af andre EU-lande, da det er deres regler, der er gældende
- Du skal også indberette, selvom du ikke har råd til at betale lige nu
- Lav en nulindberetning, hvis du ikke har haft salg i perioden
- Få en anden til at indberette og betale, hvis du selv er forhindret – fristen kan ikke udsættes
Undlader du at indberette og/eller betale gentagende gange, risikerer du at blive afmeldt ordningen og udelukket i op til to år. Sker det, skal du indberette og betale moms i hvert enkelt EU-land, du sælger til.
Sådan registrer du din virksomhed i Moms One Stop Shop
Du skal have forskellige oplysninger klar, når du vil tilmelde din virksomhed Moms One Stop Shop. Selve registreringen består af syv trin, og du skal have følgende klar:
- Om du laver en fællesregistrering, og om du har en platformsvirksomhed*
- Virksomhedens eventuelle forretningssteder i andre EU-lande – registreringsnummer, navn, adresse etc.
- Har du tidligere været registreret i Moms One Stop Shop-ordningen (One Stop moms) – hvis ja, hvilket land og med hvilket momsregistreringsnummer
- Kontaktoplysninger – kaldenavne (fx i andre lande), hjemmesider etc.
- Bankoplysninger, så andre lande kan tilbagebetale evt. moms – blandt andet navn på kontoejer, BIC-kode og IBAN- eller OBAN-nummer
Du skal også vælge, hvilken af de tre ordninger virksomheden skal registreres under – du kan kun registreres under én. Skattestyrelsen har tilføjet hjælpeikoner undervejs i registreringen, men du kan også ringe til dem på 72 22 28 67 – eller læse mere på skat.dk.
*Du kan registrere flere virksomheder under ét med en fællesregistrering. Gør du det, bliver de betragtet som én afgiftspligtig virksomhed og hæfter solidarisk for betaling af moms. En platformsvirksomhed formidler fjernsalg af varer indført fra lande uden for EU ved hjælp af en elektronisk grænseflade – fx en markedsplads, platform eller portal