En ny bogføringslov har set dagens lys – og med den kommer en række nye krav til, hvad vi som regnskabsprogram skal tilbyde. Ændringen gør, at vi har måttet omrokere i vores funktioner og abonnementer og tilføjer et tredje abonnement til flokken; nemlig Dinero Starter+.
Et tredje abonnement og en omsætningsgrænse
Lad os starte med det helt centrale: Den nye sammensætning af vores abonnementer.
Hvor man som selvstændig tidligere har haft valget mellem Dinero Starter og Dinero Pro, tilføjer vi nu et tredje abonnement, som vi har døbt Dinero Starter+.
Dinero Starter+ er identisk med Dinero Starter – kun adskilt af en omsætningsgrænse på 100.000 kroner og muligheden for at sende reklamefri fakturaer som Dinero Starter+.
Begge abonnementer får en række ekstra funktioner oven i hatten, hvilket er en af grundene til, at vi indfører en omsætningsgrænse.
Pro-funktioner rykkes til Starter og Starter+
Men hvilke funktioner er der så tale om?
De mest centrale krav i loven går på, at følgende funktioner fremadrettet skal være mulige fra et digitalt bogføringssystem:
- at uploade bilag
- at bankafstemme
- at sende og modtage e-fakturaer.
De krav kan vi naturligvis sætte flueben ved fremover. Samtidigt tilføjer vi også adgang til alle skabeloner samt ubegrænsede opslag i vores digitale bogføringsassistent, Dinero Crowd.
Den vakse bruger vil bemærke, at der delvist er tale om tidligere Dinero Pro-funktioner, som altså alle bliver tilgængelige for Dinero Startere – og for brugere af vores nye abonnement, Dinero Starter+
Med andre ord sker der et løft af vores to Starter-abonnementer – men ikke på bekostning af Dinero Pro, der fortsat er adgangsbilletten til fuld automatik og personlig bogføringshjælp fra vores chat-supportere.
Ønsker du bogholder-support, Assistentens bogføringsforslag, automatisk bankafstemning, aflæsning af bilag, bogføring fra mobilen, brug af integrationer, og tilbuds-modul – ja, så er Dinero Pro det rette valg for dig,
Vil du vide mere om den nye bogføringslov og forstå, hvilke krav den stiller til virksomheder som din, så har vi lavet en komplet oversigt, hvor du kan dykke ned i de forskellige regler.
De nye lovkrav træder gradvist i kraft over de næste to år, alt afhængigt af hvilke virksomhedstype der er tale om.
Da vi som virksomhed skal sørge for, at vores regnskabsprogram lever op til alle kravene og har funktionaliteterne på plads allerede per 1. januar 2024, har vi valgt at lave ændringen én gang for alle.
Omsætningsgrænse skal sikre kvalitet og fortsat liv i gratisversion
Omsætningsgrænsen beregnes løbende ved at kigge et år tilbage.
Vi kigger på de sidste 365 dage inkl. dags dato. Så skulle vi 18. oktober 2023 beregne din omsætning over de sidste 12 måneder, ville vi kigge på din omsætning fra 19. oktober 2022 eksklusiv moms.
Fra den dag, vi blev stiftet, har vores mantra været, at vi er skabt af iværksættere til iværksættere. Vi vil gøre det muligt at lave regnskab selv, og vi vil fungere som løftestang for dansk iværksætteri.
Netop derfor har vi stædigt holdt fast i at have en gratis version, som gør det muligt at lave sit regnskab selv – uden at have en stor sum penge på lommen. For hvem har det som nystartet?
Det gratis tilbud vil vi gerne holde fast i.
Men med nye krav følger flere krav til ressourcer, ligesom vi giver afkald på funktioner, der før var forbeholdt betalende Dinero Pro-brugere.
Når vi indfører en omsætningsgrænse, er det altså for at leve op til alle krav, sikre fremtidig udvikling og bevare en håndsrækning til de små iværksættere – uden at gå på kompromis med at drive en sund forretning.
Og selvom vi ved, at det vil betyde, at nogle går fra gratis brugere til betalende brugere, imens andre måske vælger at gå fra at være betalende brugere til gratisbrugere, er det vores vurdering, at vi med denne model kan hjælpe flest muligt bedst muligt.
Oveni hatten betyder den nye lov, at alle Dineros brugere fremover kan:
- sende og modtage e-fakturaer til og fra danske og europæiske samarbejdspartnere – også til SE-numre og p-numre
- downloade og importere SAF-T filer
- downloade en fil til Regnskab Basis (kun til selskaber)
- nyde optimeret logging – under posteringer kan du nu se, hvem der har bogført hvad
- bruge nye konti i kontoplanen.