Hvad er breakeven?
Driver du en virksomhed, har du brug for at vide, hvor lønsom en forretning du har. Det kan regnskabsbegrebet breakeven hjælpe dig med at regne dig frem til.
Du rammer dit breakeven-punkt, når du har lige så mange indtægter, som du har udgifter. Man kan altså sige, at du kan regne dig frem til, hvor mange varer eller ydelser du skal sælge i din virksomhed, før det er en profitabel forretning.
Er breakeven det samme som nulpunktsomsætning?
Nej, breakeven er ikke det samme som nulpunktsomsætning. Den primære forskel på de to er, om du skal betale moms eller ej.
Hvis du ikke har haft en omsætning, skal du indberette en såkaldt nulpunktsomsætning, så du ikke skal betale moms for perioden. Det er typisk nystartede virksomheder, der laver denne form for indberetning.
Med breakeven har der været omsætning, og derfor skal du betale moms, selvom indtægter og udgifter går i nul.
Sådan regner du dit breakeven-punkt ud
Når du skal lave en breakeven-beregning, ser regnestykket ud som følgende:
Breakeven-punkt: 0 = Faste udgifter – dækningsbidrag
Vi har gjort det nemt for dig at lave din egen breakeven-beregning. Du skal bare taste dine faste udgifter og dækningsbidrag ind i formularen nedenfor. Så beregner vi, hvor mange varer eller ydelser du skal sælge for at nå breakeven.
Beregn selv:
Den vågne læser vil her opdage, at der kommer et andet nøgletal ind i billedet, når du skal lave beregningen. Du bliver altså nødt til først at have styr på dit dækningsbidrag, før du kan begynde at arbejde med begrebet breakeven.
Derfor tager vi nu et kig på nøgletallet dækningsbidrag.
Hvad er et dækningsbidrag, og hvordan regner du det ud?
For at du kan finde dit breakeven-punkt, skal du først regne dit dækningsbidrag ud.
Dækningsbidraget er et andet vigtigt nøgletal, når du skal analysere på din virksomheds økonomi. Det er forholdsvis nemt at beregne dit dækningsbidrag, som giver dig et svar på, hvor rentabelt hvert produkt eller hver ydelse, du sælger, er.
Dækningsbidraget er et solidt pejlemærke for, hvilke produkter det bedst kan svare sig for dig at satse på i din forretning. Du finder dit dækningsbidrag ved at bruge følgende metode:
Dækningsbidrag = salgspris – variable omkostninger
Når du har styr på dit dækningsbidrag, kan du beregne breakeven for det enkelte produkt eller ydelse, du tilbyder i din virksomhed.
Regneeksempel
Hvis du hellere vil regne dit breakeven-punkt ud selv, eller hvis du bare gerne vil vide, hvordan man gør, kan du se på dette regneeksempel.
Du har en forretning, hvor du sælger roser til valentinsdag. En rose hos dig koster 50 kr. stykket. Roserne har direkte omkostninger i form af deres indkøbspris på 20 kroner, cellofan til at pakke dem pænt ind på 10 kroner og fragt på fem kroner.
For at beregne breakeven-punktet, må vi først udregne dækningsbidraget. Det gør man sådan:
(Omsætning) – (Indkøbspris + cellofan + fragt) = dækningsbidraget
Eller:
(50 kr.) – (20 kr. + 10 kr. + 5 kr.) = 15 kr.
Det vil sige, at du har 15 kr. pr. solgt rose til at dække dine faste udgifter som eksempelvis leje af kontor, løn til supportmedarbejder og så videre.
For at finde din roseforretnings breakeven-punkt, skal du finde ud af, hvor mange roser du præcis skal sælge, for at dine omkostninger går i nul. Med andre ord:
0 = Faste udgifter – dækningsbidrag
I dit tilfælde bruger du hver måned 1000 kr. på leje af kontor samt 1000 kr. på at have en medarbejder til at tage telefonen en gang om ugen. Dine faste udgifter ligger altså på 2000 kr. om måneden, eller 24.000 kr. om året (2000 kr. x 12 = 24.000 kr.) Bruger man breakeven-formlen, ser regnestykket sådan ud:
0 = (24.000) – (15)x X
–> 0 = 24.000 – 15X
–> 15X = 24.000
–> X = 24.000 / 15
= 1.600 roser
Det vil sige, at du skal sælge 1.600 roser om året for at få dækket alle dine faste udgifter. Først når du har solgt 1.600 plus én rose, har din forretning lavet overskud.
Kendskab til breakeven og dækningsbidrag skaber overblik
Vil du gerne drive en sund og rentabel virksomhed, er det afgørende, at du har styr på dine tal og din økonomi. Du skal vide præcis, hvad du tjener på hvert eneste produkt eller hver ydelse, du forhandler, for at du kan bevare et overblik over, hvor du tjener penge, og hvor du taber penge.
Dækningsbidrag såvel som breakeven er to afgørende nøgletal, når du skal skabe dig et overblik over din virksomheds økonomi og fortjeneste. Med dem kan du nemmere analysere dig frem til, hvad det er klogt at satse på i din virksomhed, og hvad du bør skære fra for at skabe en sund og lønsom forretning.