Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Udgift

Den betaling, du som en virksomhed lægger, når den anskaffer sig et aktiv, kaldes for en udgift. Der findes flere forskellige typer af udgifter. En udgift er det modsatte af en indtægt.

Hvad er en udgift?

Driver du en virksomhed, vil du unægteligt anskaffe dig en række aktiver. Det kan være alt fra kontorstole eller IT-udstyr til en ejendom eller en firmabil. Når du anskaffer dig aktiver, får du en række udgifter til købet. Udgifterne er den betaling, som du skal lægge for dine aktiver, og alle dine udgifter skal bogføres i dit regnskabssystem.

En indtægt er det modsatte af en udgift.

Hvad er en indtægt?

Lige såvel som du har udgifter, når du driver en virksomhed, har du også indtægter. Indtægter er ikke penge, der ryger ud af kassen, men derimod penge, der ryger i kassen. Hver gang du sælger en vare til en kunde eller fakturerer dem for en ydelse, får du en indtægt. Alle dine indtægter skal bogføres i dit regnskabssystem på samme vis som dine udgifter.

Hvad er forskellen på en udgift og en omkostning?

Det er ikke nemt at skelne mellem udgifter og omkostninger. Faktisk kan det være rigtig svært. Som hovedregel kan du sige, at en udgift har en kortere tidshorisont end en omkostning.

Lad os sige, at du beslutter dig for, at din virksomhed skal investere i en maskine til produktion. Når du køber maskinen, falder udgiften, og du betaler for at anskaffe den til din virksomhed. Du betaler altså prisen for maskinen til leverandøren – det anses for en udgift.

Når først du har fået maskinen, har du betalt for den. Men det koster stadig penge at bruge maskinen i praksis. Der skal ansatte til at betjene den, den skal vedligeholdes, og der er en masse omkostninger relateret til driften. De penge, som det koster at forbruge produktionsmaskinen, kan betegnes som omkostninger.

Hvad er en omkostning?

For at få indtægter til din virksomhed vil det altid være nødvendigt at afholde en række omkostninger. Omkostninger bliver sædvanligvis delt op i to forskellige former. Nemlig kapacitetsomkostninger og variable omkostninger.

Kapacitetsomkostninger

Kapacitetsomkostninger kaldes også med andre ord for faste omkostninger. Kendetegnende for disse omkostninger er, at de ikke er afhængige af omsætningen. Uanset hvor meget din virksomhed tjener i en given periode, vil du stadig skulle betale den samme løn til dine ansatte. Løn og husleje er typiske eksempler på kapacitetsomkostninger.

Variable omkostninger

De variable omkostninger afhænger af omsætningens størrelse. Sælger du meget i en periode, vil du eksempelvis have et stort vareforbrug og bruge mange penge på fragt, hvis du sender dine varer til kunden. Har du en lav omsætning i en periode, vil du ikke bruge lige så mange penge på vareforbrug og fragt. De variable omkostninger svinger altså i takt med størrelsen på din omsætning.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding