CAC (Customer Acquisition Cost)
CAC er en forkortelse for customer acquisition cost. CAC er lig med den pris, som det koster din virksomhed at få en ny kunde i hus. Har du brugt 100 DKK på marketing i en uge, og fået 10 nye kunder, har din CAC været 10 DKK.
-
Læsetid: under 2 min.
-
Sidst opdateret 12/04/2023
Hvad er CAC?
CAC bliver hyppigt anvendt, når det kommer til at udregne, hvad der skal laves af markedsføringstiltag for at generere nye salg. Med Customer Acquisition Cost kan du se tilbage på tidligere markedsføringstiltag og danne dig et overblik over, hvilke tiltag der bedst har kunnet svare sig.
Anvender du CAC, kan du ikke alene få syn for sagen i forhold til, hvor mange salg et specifikt markedsføringstiltag har ført med sig. Du kan også finde ud af, hvor meget hver enkelt ny kunde har kostet din virksomhed i markedsføringskroner.
CAC kan give dig et overblik over, hvad der skaber vækst
Oftest er der et markedsføringsbudget, der sætter rammerne for, hvor meget du kan bruge på at skabe nye salg. Det gælder derfor om at investere i de markedsføringstiltag, der giver dig flest nye kunder.
Det kan Customer Acquisition Cost hjælpe dig med at få et overblik over.
Når du beregner CAC for hvert enkelt af dine markedsføringstiltag, kan du danne dig overblik over, hvilke tiltag der skaber flest mulige salg. Du kan også regne ud, hvor mange kroner hvert enkelt nye salg koster dig.
Faktisk bør du i den ideelle verden tænke CAC ind i samtlige af dine markedsføringstiltag.
Hvordan regner du det ud?
Customer Acquisition Cost bliver beregnet ud fra et forholdsvist simpelt regnestykke:
Penge anvendt på konkret markedsføringstiltag / antal nye salg = CAC
Eksempel på beregning
I følgende eksempel antager vi, at din virksomhed har investeret en del af dit markedsføringsbudget i Facebook-annoncering. Du har haft udgifter til annoncering på Facebook for 3.000 kroner, og de annoncer, du har haft, har skabt 45 nye salg.
For at finde CAC skal du tage de 3.000 kroner, som du har brugt på at annoncere på Facebook, og dividere dem med de 45 nye salg, som din annoncering har genereret:
3.000 kr. / 45 = 66,67 kr.
Her ender du altså ud med et Customer Acquisition Cost på 66,67 kroner.
Beregn din egen CAC
Hvilken CAC skal du stile efter?
Det er en individuel sag, hvilket tal det er fornuftigt at stræbe efter i forhold til begrebet Customer Acquisition Cost. En lav er dog klart at foretrække, fordi det betyder, at anskaffelsen af en ny kunde har krævet få omkostninger.
Opsummerende kan man sige: Jo lavere en CAC er, jo færre kroner har du brugt på at skabe et nyt salg. Og jo højere en CAC er, jo flere penge har det kostet dig at skaffe nye kunder til din virksomhed.
Du kan bl.a. bruge din CAC til at beregne Customer Lifetime Value (CLV), som viser, hvor meget en kunde er værd i den tid, kunden køber hos dig i din virksomhed.
Et andet nøgletal der også kunne være relevant for dig er LTV (Life Time Value). Det kan du læse om her. Derudover skal Average Revenue Per Customer (ARPC) nævnes. ARPC giver dig et indblik i den gennemsnitlige omsætning, du har fra hver af dine kunder.
Spørgsmål & svar
Customer Acquisition Cost.
Var denne artikel nyttig?