Sidst opdateret 30/06/2023
Læsetid: 2 min.

Facebook

Facebook er et socialt medie, hvor du kan chatte, dele billeder og statusopdateringer med venner og familie. Facebook er det største sociale medie i Danmark.

Hvad er Facebook?

Facebook blev i 2004 grundlagt af amerikaneren Mark Zuckerberg for at gøre det lettere for folk verden over at kommunikere med hinanden. Danskerne begyndte så småt at oprette sig som brugere i 2006, og i 2017 er 80 % af danskerne på Facebook. Mere end halvdelen af brugerne, anvender mediet på daglig basis.

På det sociale medie er det let at holde sig opdateret på nyheder og venner og familiens liv. Facebook gør det muligt at slå statusopdateringer op med tekst og billeder, så venner, bekendte og familie kan kommentere og ”like” opdateringen. Hertil har mediet en integreret chatfunktion, hvor du kan skrive private beskeder til andre Facebook-brugere.

Hvad kan du bruge mediet til?

Hvis du har en profil på Facebook, kan du altså holde dig opdateret på mange forskellige fronter. Du kan udover at følge venner og familie også melde dig ind i forskellige grupper. Det kan være køb og salg af forskellige varer, eller det kan være en gruppe, hvor du og de andre gruppemedlemmer deler råd og erfaringer om et bestemt emne med hinanden.

På Facebook bliver det også lettere at invitere dine venner til en fødselsdag, baby shower eller en anden anledning. Du kan nemlig oprette en begivenhed på det sociale medier, som de inviterede gæster enten kan melde sig til eller fra.

Facebook som markedsføring

Det er ikke kun venner og familie, du kan følge på Facebook. Det er også blevet en vigtig platform for virksomheder. Derfor kan du også følge forskellige virksomheder og holde øje med, når de eksempelvis poster nye varer eller laver Facebook-annoncering.

Har du selv en virksomhed, er det altså en god idé at oprette en virksomhedsprofil på Facebook. Det er nemlig blevet en vigtig del af at brande sig selv. Det er effektiv markedsføring, der ikke koster en krone, fordi det netop er gratis at oprette sig. Dog kan du sponsere eller booste et opslag. Det koster til gengæld et beløb, fordi du betaler dig til et større reach – altså at du når ud til flere brugere.

Flere virksomheder afholder løbende konkurrencer. Det er en måde at få flere følgere og ikke mindst engagement fra brugerne på, som i sidste ende kan føre til et øget salg. Men der findes et regelsæt for afholdelse af konkurrencer.

Regler for markedsføring og posts på Facebook

Hvilke regler gælder, når du vil forkæle dine følgere med en konkurrence? Det er ikke usædvanligt, at du kan komme om ved konkurrencer på Facebook, hvor virksomheder opstiller deltagelseskrav, der beder brugeren om at tagge venner i opslaget eller dele opslaget. Men faktisk er det ikke lovligt for dig som virksomhed at bede konkurrencedeltagerne om det. Her kan du få et overblik over, hvad du rent faktisk må bede om, og hvad du ikke må bede om, når du afholder en virksomhedskonkurrence.

Du må gerne bede folk:                           Du må ikke bede folk:

– Synes godt om dit opslag                       – Dele dit opslag eller din side

– Lave et opslag på siden                          – Tagge venner

– Kommentere opslaget                            – Synes godt om din side

Når du både som privatperson og virksomhed poster opslag på din Facebook-profil, må du ikke slå opdateringer eller indhold op, der er krænkende, overtræder andres rettigheder eller på nogen anden måde overtræder loven.

Se her hvordan du bogfører en faktura fra Facebook

Se også Instagram og YouTube

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram