Sidst opdateret 18/09/2023
Læsetid: 2 min.

LTV (Life Time Value)

LTV står for life time value eller livstidsværdien. Det er en beregning af den omsætning, en kunde giver gennem hele “levetiden”. LTV kan blandt andet give indsigt i, hvor mange penge der skal bruges på markedsføring. Er du eksempelvis god til at få kunder i hus og fastholde dem, kan investeringen i markedsføring ofte tjene sig hjem igen.

Hvad betyder LTV (life time value)? 

LTV er forkortelsen for kundernes life time value. Det er et udtryk for, den omsætning virksomhedens enkelte kunde giver i al den tid, kunden køber i virksomheden.

Omsætningen bliver målt ud fra, hvilken værdi kunden har for dig gennem hele “levetiden”. Det vil med andre ord sige, at det er den samlede omsætning, der kommer fra en kunde fra den dag, hvor en kunde køber hos din virksomhed for første gang, til den dag hvor kunden køber hos dig for sidste gang. 

Et eksempel kan være, hvis en kunde handler for 10.000 kroner hos dig hvert år. Stopper kunden med at handle hos dig efter 10 år, vil LTV være 100.000 kroner, da det er den samlede omsætning, den kunde giver dig. 

Hvad kan du bruge LTV til?  

Kendskabet til kundernes LTV kan bruges til en række af forskellige ting. Har din virksomheds marketingafdeling eksempelvis indsigt i tallet, kan det blive en stor hjælp, når det skal besluttes, hvilken markedsføring der skal føres. 

Hvis en kunde køber for 200 kroner den første gang, vedkommende handler med din virksomhed, kan det virke fordelagtigt, hvis der er brugt under 200 kroner på at få kunden i hus. Men hvis vedkommende ender med at blive en fast kunde over en lang årrække, kan beløbet, der blev brugt på markedsføring, vise sig at være en god investering. 

For mange virksomheder kan det derfor ofte betale sig at investere i markedsføring, god kundesupport og lignende. Investeringerne kan nemlig tjene sig hjem igen, hvis din virksomhed formår både at tiltrække og fastholde kunder. 

Inddel dine kunder i grupper, når du skal beregne LTV

Du kan sagtens udregne den omsætning, den enkelte kunde giver dig, men langt de fleste vælger at regne et gennemsnit ud for en bestemt gruppe. Det kan for eksempel være køberne af et bestemt produkt. 

Find værdien af dine kunder med en simpel udregning

Når du skal beregne kundernes LTV, er der nogle nøgletal, du skal have kendskab til. Du skal have de gennemsnitlige tal for: 

  • Hvad det koster dig at få en ny kunde i hus. 
  • Hvor meget du tjener om året på en kunde.
  • Hvor stor en procentdel af dine kunder, der hvert år vælger at forlade virksomheden (dette kaldes også for customer churn). 

Regnestykket ser således ud: 
Den gennemsnitlige levetid x omsætning fra en kunde per år – hvad en ny kunde koster = LTV

For mange virksomheder kan en udregning af LTV give et indblik i, hvor vigtigt det er at fastholdelse kunderne.

Forskellen på Life Time Value og Customer Lifetime Value

Customer Lifetime Value (CLV) er et begreb, der minder meget om Life Time Value. Den centrale forskel på de to nøgletal. LTV måler omsætningen på det samlede antal kunder, hvor Customer Lifetime Value måler omsætningen på den enkelte kunde.

CAC (Customer Acquisition Cost) er et andet nøgletal der er relevant, når du løber gennem dine omkostninger ved at anskaffe kunder. Derudover skal Average Revenue Per Customer (ARPC) nævnes. ARPC giver dig et indblik i den gennemsnitlige omsætning, du har fra hver af dine kunder.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram