Skift regnskabsprogram til Dinero - vi flytter dit regnskab HELT GRATIS - Læs mere her
X

Opret gratis konto

Tilbage til regnskabsordbogen Sidst opdateret: 03/09/2018

Efterspørgsel

Efterspørgsel er et økonomisk princip, der fortæller noget om interessen for en bestemt vare eller serviceydelse. Hvor meget forbrugerne er villige til at betale for et produkt beskriver kernen i begrebet efterspørgsel.

Hvad er efterspørgsel?

Efterspørgsel er et udtryk for mængden af produkter eller ydelser, som forbrugerne på et bestemt tidspunkt er villige til at betale en bestemt pris for. Efterspørgslen måles ret beset ud fra forbrugernes behov og trang til at købe et bestemt produkt. Det omhandler derfor forbrugernes ønske om at få fat i en given vare. Jo flere, der ønsker en bestemt vare eller ydelse, desto større er efterspørgslen altså. Og efterspørgsel kan på den måde sammenstilles med interessen for et produkt.

Udbud vs. efterspørgsel

I modsætning til efterspørgsel står udbud. Det er et begreb, der fortæller, hvor tilgængelig en vare er. Udbud og efterspørgsel er derfor to dele af mikroøkonomien, som beskriver, hvor mange tilgængelige varer, der er på markedet, og hvor stort forbrugerens behov er for varerne.

Udbud og efterspørgsel er en del af alle brancher i vores samfund, uanset om du er frisør, landmand, forbruger eller noget helt tredje. Det er simpelthen integreret i vores dagligdag på alle ledder og kanter.

Hvordan udvikler efterspørgslen sig?

Efterspørgslen på en vare kan både stige og falde. Men hvad er grunden til, at en efterspørgsel falder eller stiger? I mange tilfælde kan prisen være årsagen.

Hvis en computer eksempelvis kun koster 200 kroner, vil folk valfarte til for at anskaffe sig en. Det har de fleste nemlig råd til. Den ekstremt billige pris betyder også, at de formentlig vil købe mange af dem. Så kan de have en computer på arbejde, en på hjemmekontoret, en til underholdning osv.

Nedenfor er sammenhængen mellem pris og efterspørgsel forklaret.

Høj pris

Er prisen for produktet høj i forhold til kvalitet og markedsudbud, vil efterspørgslen typisk falde. Det betyder, at prisen må sættes ned, hvis forbrugernes interesse skal bevares.

Lav pris

Er prisen for produktet lav i forhold til kvalitet og markedsudbud, vil efterspørgslen typisk stige. Det resulterer i, at virksomheden sælger mere. Men er prisen for lav, kan det være en underskudsforretning.

Stor efterspørgsel

Er der stor efterspørgsel på et produkt, vil prisen højst sandsynligt stige, indtil efterspørgslen begynder at dale igen.

Lille efterspørgsel

Er der lille efterspørgsel på et produkt, vil prisen højst sandsynligt falde, indtil efterspørgslen begynder at stige igen.

Mikroøkonomiske begreber

Udbud og efterspørgsel er begreber, som hører til i mikroøkonomien. Og de to danner en økonomisk model, der netop undersøger fordelingen mellem behovet for en vare og mængden af den i et marked med fuldkommen konkurrence. Vil du vide mere om denne økonomiske model, skal du derfor dykke ned i mikroøkonomiens verden, hvor du også finder ud af, hvordan individuelle forbrugere, organisationer og virksomheder bruger deres ressourcer.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Gør som andre virksomheder!

Få en Dinero konto og få styr på dit regnskab - det er helt gratis og uden binding