Hvad er AdWords?
Google Adwords, bruges af mange virksomheder for at få potentielle nye kunder som en del af markedsføringsstrategien. Når du har en virksomhed, er du helt sikkert interesseret i, at potentielle købere finder frem til dine produkter eller ydelser. I dag finder langt de fleste de ydelser eller de produkter, som de ønsker, på nettet via en simpel Google-søgning.
Men da der er mange virksomheder om buddet, kan det hurtigt vise sig at være udfordrende at blive placeret højt nok i Googles søgeresultater til. Så dine kunder finder dig og ikke en anden konkurrerende virksomhed først. Men du kan købe dig til et bedre resultat – og dermed lettere blive fundet af potentielle købere – og her kommer AdWords ind i billedet.
Hvordan fungerer Google Ads/Adwords?
Men hvordan fungerer Google Ads? Her skal du huske på, at Google er en søgemaskine, der har til opgave at sørge for, at du som bruger finder, hvad du leder efter på nettet. Det er på mange måder søgemaskinens eksistensberettigelse. AdWords er et såkaldt PPC produkt – PPC betyder Pay Per Click – og det betyder, at du kun skal betale, når der bliver klikket på din annonce.
Det betyder så at sige, at du betaler for en række søgeord. Lad os eksempelvis antage, at du sælger babytøj. Så er der en lang række af ord, som du i den forbindelse vil gøre klogt i at købe. En potentiel kunde kan nemlig finde på at søge på eksempelvis barnevogn, og hvis du har købt dette ord, dukker din annonce op på Google, når kunden foretager sådan en søgning.
Det vil altså sige, at det er afgørende, at du bruger kræfter på at afdække, hvilke søgeord dine potentielle kunder søger på for på den måde at få en større chance for at trænge gennem mængden og blive opdaget af de potentielle købere.
Men du skal også huske på, at du ikke er den eneste, som reklamerer for et givent produkt. Her vil Google rangere dig efter blandt andet disse parametre:
- Kvalitet Score/Quality score
- Jo højere pris du betaler, jo højere kommer du op på siden
- Jo flere der klikker på din annonce, jo højere kommer du op på siden
Igen kan du her se vigtigheden af, at du har styr på, hvilke søgeord du skal anvende. Hvis du bruger de forkerte søgeord eller bruger dem på den forkerte måde, risikerer du, at ingen interagerer med dig. Og så er dine penge spildt.
Du styrer selv dine penge
Når AdWords er indrettet med PPC, kan du naturligvis komme ud for, at du kommer til at skulle betale en del penge, hvis der er mange, som klikker på dine annoncer. Men her er AdWords så smart indrettet, at du har mulighed for at lægge et budget.
Hvis du eksempelvis har sagt, at du vil betale 5 kroner per klik i forhold til børnetøj, og dit budget tillader en månedlig udgift på 1.000 kroner, stopper Google simpelthen med at vise din annonce, når pengene er brugt. På den måde risikerer du ikke at komme til at stå tilbage med en meget stor regning.
Se her hvordan du bogfører Google Ads