Markedsføringsplan og
-strategi – modeller, kanaler og eksempler

Markedsføringsplan og -strategi er to vigtige elementer at have styr på, hvis du vil mestre din markedsføring og tiltrække endnu flere kunder – men hvad er det egentlig for nogle begreber?


Indlægget er en del af vores ny virksomhed-univers

Hvad er en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan beskriver, hvordan du planlægger at markedsføre din virksomhed, dit produkt eller din ydelse. Du kan derfor se din markedsføringsplan som samlingspunktet for al din markedsføring.

Formålet med en markedsføringsplan er at sikre, at dine marketingaktiviteter er gennemtænkte og bliver implementeret på den rette måde og tidspunkt.

Tidsmæssigt strækker en markedsføringsplan sig ofte over et år – typisk samtidigt med dit regnskabsår. For nogle virksomheder giver det dog mening at lave en markedsføringsplan kvartalsvis. 

Få succes med din markedsføring

Markedsføring er ikke altid simpelt og ligetil. Du kan derfor hurtigt komme til at bruge meget tid og mange penge på din markedsføring uden, at det har den store effekt. Hvis du fx ikke har en god PR-strategi, vil det ofte være spildt arbejde, og du vil aldrig komme i medierne.

Derfor vil du formentlig have mere succes med din markedsføring ved at have en markedsføringsplan end ved bare at lave din markedsføring tilfældigt hen af vejen. Da du ofte, uden en plan, kan komme i tidsnød eller glemme begivenheder, som ellers kunne være vigtige for din markedsføring – fx black friday, fødselsdag eller noget helt tredje. Derudover skal du også sikre dig, at du overholder reglerne i markedsføringsloven.

Når du sætter dig ned for at lave en markedsføringsplan, kan du overveje følgende:

  • Hvilken målgruppe vil du ramme?
  • Hvilke marketingkanaler vil du anvende?
  • Hvilket budskab vil du ud med?
  • Hvad er dit budget?
  • Hvilke KPI’er vil du måle på?
  • Hvilke mål vil du opnå med din markedsføring?

Efterfølgende skal det gerne ende ud i, at du kan lave en kalender for udførelsen af de aktiviteter, du planlægger skal være en del af din markedsføring

Hvad er en markedsføringsstrategi?

En markedsføringsstrategi er en strategi for hvilke konkrete elementer, som din markedsføringsplan skal bestå af. 

Din strategi skal derfor tage udgangspunkt i den målgruppe, du vil ramme, hvilket budskab du vil ud med, være tilpasset dit budget og selvfølgelig være midlet til at opnå de mål, du har fastsat.

Hvilke markedsføringsstrategier kan du bruge?

Ingen virksomheder er ens, og derfor kan du heller ikke bare kopiere en anden virksomheds markedsføringsstrategi og forvente at få succes med det. Du bør derfor selv overveje mulighederne og hvilke, som passer bedst til din virksomhed.

Du kan vælge at bruge en online strategi og/eller en offline strategi.

Online marketing strategi

Hvis du tænker, at det vil være en god strategi at markedsføre din virksomhed online, kan du gøre det på forskellige måder. 

Sociale medier

Du kan vælge at bruge sociale medier, hvor du deler indhold, som bliver spredt organisk, eller du kan vælge at betale for annoncer.

Sociale medier er gode til at vise dine potentielle kunder, hvad du kan tilbyde, og de kan få større kendskab til dig – hvilket formentlig vil betyde, at de vil være mere tilbøjelige til at handle hos dig.

Når du skal vælge, hvilke sociale medier din virksomhed skal være til stede på, er det vigtigt, at du har et godt kendskab til din målgruppe og, at du dermed ved, hvilke medier de befinder sig på – fx Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Pinterest og TikTok.

Via sociale medier kan du også vælge at bruge influencers, som dermed bruger deres profiler som talerør til at reklamere for din virksomhed. For at det skal være en profitabel strategi for dig, skal du have et godt kendskab til influencerens følgere, så de stemmer overens med din målgruppe, og dit budskab passer til personens indhold.  

Blogindlæg

En anden måde, du kan skabe interesse omkring din virksomhed, er ved at udgive indhold, hvor du på samme måde kan tilbyde gratis indhold til potentielle og eksisterende kunder. 

Det kan fx være blogindlæg, som sætter fokus på spørgsmål, som din målgruppe ofte undres over. 

Ved at udgive blogindlæg skaber du interesse omkring dit brand, og det kan få potentielle kunder ind på din side, som måske ikke kender dig i forvejen – ligesom du er inde på vores blog lige nu. 

SEO

Eftersom de fleste onlinekøb starter med, at kunder søger på bestemte søgeord på fx Google, er det vigtigt, at din virksomhed er placeret som en af de første – på grund af god SEO – da der dermed er større sandsynlighed for, at kunderne vil besøge din side.

Et begreb i forhold til SEO er linkbuilding, hvilket også er en faktor, som har betydning for din placering på søgemaskiner. Ved at linke internt på din side, og få andre til at linke til din side, kan det være med til at øge din placering på søgemaskiner.

Skab leads

Når du får kunder ind på din hjemmeside, vil det være en god idé at finde en måde, hvor du kan tilbyde kunderne noget gratis indhold ved, at de blot afgiver deres e-mail. 

Det kan fx være, at de kan deltage i en konkurrence, de får en rabatkode til deres første køb tilsendt, eller de får en skabelon. På denne måde kan du opbygge en mailliste, så du har endnu en kanal, hvor du kan informere kunderne om din virksomhed. 

Det er dog vigtigt, at du ikke bare får indsamlet en lang liste med e-mailadresser og stopper der. Du skal lave et godt mailflow og sende relevante nyhedsmails, som skaber flere salg og sørger for, at kundernes interesse fastholdes. 

Flere muligheder

Mulighederne inden for online marketing er efterhånden mange, og der kommer kun flere til. Du bør derfor hele tiden være opmærksom på, hvilke trends og tendenser der er online. Det kan være, at der kommer et nyt social medie – ligesom TikTok har været i stor vækst de seneste år. 

Det kan også være med trends inden for fx podcast, som også er blevet et større marked, hvor der er mange forskellige podcasts og dermed mange potentielle kunder, som lytter. Hvis der er en podcast, som rammer din målgruppe, kan det dermed også være et relevant sted at annoncere.

Offline marketing strategi

Offline, altså uden internettet er involveret, er der også en masse forskellige muligheder, du kan bruge til at markedsføre din virksomhed. For mange vil disse strategier nok ses som mere traditionelle måder at markedsføre sig på.  

Fysiske blade/aviser

Det kan være, at din målgruppe stadig er fast læser af papiraviser eller fysiske blade, og det dermed vil give mening for dig at annoncere i dem. 

Hvis du ønsker det, skal du selvfølgelig ikke bare vælge en tilfældig avis/blad, men en du kender målgruppen på og ved, at dens målgruppe passer sammen med din virksomhed.

Outdoor-reklamer

En anden traditionel offline marketing-strategi er at anvende outdoor-reklamer. Det kan være alt fra store billboards til reklamer ved busstoppesteder og togstationer. 

For at få mulighed for at reklamere sådanne steder skal du i kontakt med de virksomheder, ofte kommunikationsbureauer, som ejer de forskellige “reklamesøjler”. 

Event

Du kan også vælge at markedsføre dig ved at afholde et event, hvor omdrejningspunktet er din virksomhed eller dit produkt. 

Det kan både være et event, hvor den almene forbruger har adgang, eller måske et event, hvor du inviterer en række influencers/kendte personer, som dermed får mulighed for at kommunikere omkring din virksomhed til deres følgere.

Messe

En anden mulighed er, hvis der afholdes en messe, som er relevant for din virksomhed at være til stede på. På en messe vil du have mulighed for at kommunikere direkte til kunderne og i højere grad have en samtale. Og kunderne vil have god mulighed for at se dit produkt fysisk. 

Andre muligheder

Der er selvfølgelig et hav af andre muligheder til at markedsføre sig offline. Det er fx:

  • Busreklamer
  • Flyers og brochure 
  • Sponsorat 
  • Telemarketing
  • TV-reklamer

Så det er bare med at komme i gang og undersøge, hvilke af mulighederne som passer til din virksomhed, og hvor du bedst muligt fanger din målgruppe.

Fordele og ulemper ved online og offline markedsføringsstrategi

Der er fordele og ulemper ved begge markedsføringsstrategier.

Online:

  • Online markedsføring er ofte billigere end offline
  • Online markedsføring er ofte lettere at måle på
  • Online markedsføring kan bedre målrettes efter et bestemt segment

Offline:

  • Offline markedsføring er ofte et stærkere værktøj til branding
  • Offline markedsføring kan nå ud til mange mennesker på relativ kort tid

Det kan ofte være et godt valg at bruge en kombination af de to typer markedsføring, da de spiller godt sammen og kan skabe gode resultater sammen. 

Hvis du kun vil benytte en af de to strategier, vil online være vejen frem for de fleste virksomheder, eftersom vores samfund er blevet så digitalt i dag.

Sæt mål for din markedsføring

Når du sætter dig ned for at få styr på din markedsføringsplan og vælger, hvilken markedsføringsstrategi du vil bruge, bør du have nogle mål med det hele.

Målsætningen for din markedsføring kan tage udgangspunkt i forskellige faktorer, som du kan måle på:

  • Eksponering: Hvor mange kunder vil du nå ud til?
  • Gensalg: Hvor mange eksisterende kunder vil du have til at købe igen?
  • Image: Har potentielle og eksisterende kunder det rette billede af din virksomhed og produkter?
  • Kendskab: Hvor mange kunder skal have kendskab til din virksomhed og produkter?
  • Kunder: Hvor mange nye kunder vil du have?
  • Kundetilfredshed: Hvor stor en andel af dine kunder skal være tilfredse med din virksomhed og produkter?
  • Mersalg: Hvad kan du gøre for at få kunderne til at købe flere produkter per køb?
  • Salg: Hvor meget vil du sælge målt på omsætning og/eller antal enheder?

Du kan helt sikkert også finde på andre faktorer, som er relevante for din virksomhed at måle på i forhold til markedsføring. Det vigtigste er bare at sætte nogle mål, så der er et større formål med din markedsføringsplan. 

Markedsføringsplan og -strategi for B2B 

Selvom du sælger til virksomheder, er det stadig mennesker, som sidder bag, og mennesker, du skal sælge til. Derfor er markedsføring stadig en vigtig del af driften for en B2B-virksomhed, og du bør derfor også have styr på din markedsføringsplan, og hvilken strategi du vil bruge.

Det betyder også, at det er mennesker, som har nogenlunde de samme krav til en virksomhed, som forbrugere har til B2C-virksomheder. Hvis du har en webshop, skal den derfor fungere og ikke være besværlig, så du mister kunder i købsprocessen. 

Din B2B-hjemmeside bør derfor også være optimeret til mobile enheder – selvom dine købere er virksomheder, kan det ikke udelukkes, at de også bruger deres telefoner til at tjekke din virksomhed ud eller handle hos dig.

I forbindelse med at kunder besøger din hjemmeside, bør du, ligesom B2C-virksomheder, finde en måde, hvorpå du kan få kunderne til at give deres mailadresser til gengæld for, at du tilbyder dem noget, fx gratis indhold. 

SEO

Kunderne på B2B-markedet starter ofte også deres købsproces ved en Google-søgning, hvorfor du også bør have godt styr på din SEO, så du ligger i toppen, når der søges efter relevante søgeord for din virksomhed – her kan Google Ads også være relevante. 

Sociale medier

Selvom det er en virksomhed, som køber hos dig, er personerne bag formentligt til stede på sociale medier. Derfor kan sociale medier også være relevante for dig som B2B-virksomhed. 

Særligt LinkedIn kan være et godt sted at være til stede, da det er et erhvervsorienteret socialt medie. 

Længere købsrejse for B2B

Et punkt, hvor B2B adskiller sig fra B2C, er ved, at der ofte er mere research forbundet med et køb for virksomheder, og de er derfor ofte langt i købsprocessen, før de tager kontakt til dig – hvilket du derfor også skal være opmærksom på i din kommunikation.

Når du skal markedsføre din B2B-virksomhed, skal du være opmærksom på, at købsrejsen ved B2B ofte er længere grundet, at der er flere beslutningstagere involveret i købsprocessen. Det betyder derfor, at du skal huske at kommunikere forskelligt til de forskellige beslutningstagere.

Din markedsføringsstrategi kan som udgangspunkt indeholde de samme elementer som en B2C-virksomhed. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at dit budskab og strukturering af kampagner skal være tilpasset din B2B-virksomhed.

Budget for markedsføringsplan

Når du skal fastsætte et budget for din markedsføring, kan du gøre det efter forskellige metoder. 

Du kan vælge at gøre det efter den metode, som kaldes build-up, hvor du starter med at se på, hvad dine mål og midler er, og hvor meget det koster. Derefter tilpasser du dit budget efter det. Med denne metode er dine ønsker til din markedsføring vigtigere end budgettet. 

En anden metode du kan bruge er break-down. Med denne metode har du fokus på budgettet og ser derefter på, hvad du kan opnå med det budget – hvorefter du tilpasser dine mål efter det. 

Modeller, der kan hjælpe med din markedsføring 

Der findes en række modeller, som du kan bruge som hjælp til at udarbejde din markedsføringsstrategi og -plan.

6-trins model til markedsføringsplan

Du kan lave din markedsføringsplan ved at tage udgangspunkt i en klassisk 6-trins model. Denne model hjælper dig med at skabe overblik over de nødvendige trin, som gør din markedsføringsplan knivskarp.

Trin 1: Fastlæggelse af målgruppe

⬇️

Trin 2: Formulering af mål

⬇️

Trin 3: Budget

⬇️

Trin 4: Valg af parametre

⬇️

Trin 5: Formulering af budskab

⬇️

Trin 6: Opfølgning

De 4 p’er – også kendt som marketing mix

De 4 p’er – produkt, pris, place og promotion – udgør fundamentet af din virksomhed. Derfor er de ikke til at komme udenom, når du skal lave din markedsføringsplan. 

  • Produkt

Det er vigtigt, at du har helt styr på dit produkt, og dermed hvordan det opfylder dine kunders behov, krav og ønsker. Du skal vide, hvad der gør dit produkt bedre end dine konkurrenters, hvilket du dermed kan bruge til at markedsføre dig.

  • Pris

Pris kan være et parameter, som er relevant at kigge nærmere på i forhold til din markedsføring. 

Du bør undersøge, hvordan din virksomheds prisniveau er i forhold til dine konkurrenters. Måske du kan tilbyde det samme som dine konkurrenter, men til en billigere pris – så kan du brug det i din markedsføring for at tiltrække kunder. 

Det kan også være, at du måske er lidt dyrere end dine konkurrenter, men du derimod lægger stor vægt på kvalitet, og derfor har fokus på det i din markedsføring. 

  • Place

Place beskriver distributionen af dit produkt, altså hvilke kanaler du vil sælge dit produkt igennem fx via en grossist, detailhandel eller egen webshop.

  • Promotion

Det sidste parameter er promotion, og her skal du beskrive, hvordan du markedsfører dit produkt – hvordan skal dine potentielle kunder høre om dit produkt eller din virksomhed.

Det er særligt her, din markedsføringsstrategi kommer i spil, og hvor du skal vælge, om du vil anvende online og/eller offline marketing – alt efter, hvad der passer til din virksomhed. 

Ved at kigge nærmere på de fire parametre, får du en god ide om, hvordan du bedst markedsfører din virksomhed og dit produkt.

SWOT-analyse

En anden model, du kan bruge som hjælp til at få den skarpeste markedsføring, er den klassiske SWOT-model. Denne model tager udgangspunkt i en vurdering af eksterne markedsforhold og interne forhold i din virksomheden. 

  • Eksterne forhold: Analyse af muligheder og trusler fra omverdenen, som påvirker din virksomhed
  • Interne forhold: Analyse af hvilke styrker og svagheder, din virksomhed har

Ved at analysere disse forhold kan du skabe et overblik over markedssituationen – hvilket kan være med til at belyse, hvordan din markedsføringsindsats bør være, og om der er nogle forhold, du bør tage særligt forbehold for i din markedsføring.

Download markedsføringsplan-skabelon

Få en gratis skabelon til Excel. Du tilmelder dig samtidigt Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.

"*" indikerer påkrævede felter

Oftest stillede spørgsmål

Formålet med en markedsføringsplan er at sikre, at dine marketingaktiviteter er gennemtænkte og bliver implementeret på den rette måde og det rette tidspunkt.

Som selvstændig har du sikkert en masse idéer i hovedet om, hvordan du vil markedsføre din virksomhed. For ikke at glemme disse idéer vil det derfor være en god ide at få skrevet dem ned og lave en plan over, hvordan du kommer bedst muligt i mål med dine idéer.

En markedsføringsplan kan indeholde følgende punkter:

  • Målgruppe
  • Marketingkanaler
  • Budskab
  • Budget
  • Mål

Disse punkter kan samles i en kalender, som giver overblik over de forskellige aktiviteter.

Når du skal lave en markedsføringsplan, bør du starte med at skabe et overblik over hvilken målgruppe du vil ramme, med hvilket budskab, igennem hvilke marketingkanaler, med hvor stort et budget og til sidst, hvad målet skal være med din markedsføring. 

Når du har styr på det, kan du fx downloade vores skabelon til markedsføringsplan og få inspiration til, hvordan du kan lave din markedsføringsplan.

Clara Andreasen
Clara Andreasen
Clara Andreasen er marketing assistant hos Dinero. Hun hjælper med at tage de tunge og svære regnskabsbegreber og -regler ned på et niveau, hvor alle iværksættere kan forstå det - så du kan slippe for at gennemsøge nettet for at finde en tekst, som er forståelig uden en økonomisk baggrund.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram