Google Ads – sådan bogfører du det

  • Læsetid: 4 minutter

  • Sidst opdateret 23/07/2021


Google Ads behøver næsten ikke en uddybende forklaring. Alle har set en annonce i forbindelse med en Google-søgning – det er Google Ads. Da alle bruger Google, er det naturligvis et super populært sted for virksomheder at annoncere.

Google fakturerer alle deres kunder fra Irland. Det betyder, at din faktura er uden moms. Derfor har vi lavet denne guide – den viser dig nemlig, hvordan du bogfører fakturaen og indbetalingerne i dit regnskab. 🙂

Sådan finder du fakturaen

Google har lavet en super fin guide, der viser, hvordan du finder fakturaen. Den kan du se her.

Sådan bogfører du dine Google Ads

  1. Indledning

    Når du bruger Google Ads, kan der ske to forskellige ting.

    • Google sender dig en faktura til betaling pr. opkrævning
    • Du indbetaler et beløb til Google, som langsomt forbruges.

    Vi kan dog heldigvis bruge samme løsning til begge metoder. Først og fremmest skal vi have lavet en Google-beholdning, vi kan indbetale til og holde styr på, hvad vi har til gode og skylder.

    Vejledning

    Gå til Regnskab -> Kontoplan (øverst til højre), og vælg Opret ny konto -> Beholdning. (Vigtigt, du vælger beholdning her)

    Opret konto - Beholdning - vigtigt med beholdning

     

    Udfyld med:

    Kontonummer: 54200 – Kontonavn: Google Ads

    Alle bankoplysninger skal efterlades tomme, da der ikke er tale om en bankbeholdning.

    Oprettet som beskrevet ovenfor

  2. Indledning

    Ok, nu skal vi holde tungen lige i munden, for denne del kan også ske i omvendt rækkefølge.

    Hvis du får din faktura først og betaler senere, så skal du hoppe til punkt 3 og lave det først. Herefter skal du lave punkt 2 (denne) bagefter – regning først, betaling bagefter.

    Hvis du indbetaler et fast beløb  til Google og får afregningen på, hvad der er forbruget af det løbende, så skal du starte her og gå videre til punkt 3, når du får din afregning.

    Dette step gentager du hver gang, du indbetaler penge til Google.

    Med det på plads skal vi nu have bogført, hvad vi har overført af penge til Google.

    Vejledning

    Vi skal have fat i et godt gammeldags finansbilag. Men frygt ej, vi viser præcist, hvordan det udfyldes. Det findes under fanen Bogføring -> Skabeloner.

    Dato: Penge ud af banken
    Tekst: Indbetaling til google Ads
    Konto: 55000
    Modkonto: 54200 Google Ads (Konto fra step 1)
    Beløb: Det du har betalt (i minus)

    Viser finansbilag som beskrevet ovenfor

    Det er vigtigt, du bruger præcist samme opsætning af Konto, Modkonto og fortegn på beløb. Ellers kan der gå ged i det.

    Fedt! Vi har nu bogført en indbetaling til Google. Næste step er, når vi modtager en afregning fra dem 💪

  3. Indledning

    Ok, som beskrevet i punkt 2 kan disse to punkter godt være i omvendt rækkefølge, afhængigt af hvordan du afregner med Google.

    I vores eksempel vil vi lave en afregning, vi har modtaget. Vi indbetaler altså først et fast beløb, som vi langsomt bruger og får nogle oversigter over. Det kan være, du indbetaler flere gange, før du får en afregning – eller du får en faktura, som du betaler bagefter. Tag tingene i den rækkefølge, de sker for netop dig. 👍

    Vejledning

    Vi har nu fået en afregning fra Google – i vores eksempel indbetalte vi 2.000 kroner til Google, og har de sendt os en afregning. Vi har brugt for 1.751 kroner i Ads, og dette skal altså nu modregnes i vores Google-beholdning.

    I Dinero trykker du på Opret oppe til højre og vælger Nyt køb.

    viser opret knappen til nyt køb i dinero oppe til højre

     

    Købet skal vi udfylde som “Betalt med det samme” – da vi vil have det direkte på vores Google-beholdning – med følgende information:

    Dato: Afregning/faktura dato fra bilaget fra Google
    Købt fra: EU (Google sender fra EU-momsnummer)
    Beholdning: Google Ads (Konto fra step 1)
    Beskrivelse: Reklame
    Forslag: Markedsføring
    Beløb: Det, du har forbrugt

    viser bogføringen i købsbilag som beskrevet ovenfor

     

    Så er beløbet enten tømt fra din Google-beholdning eller indskrevet som en gæld, du kan betale ved at følge step 2. Det afhænger igen af, om du  først får regningen eller indbetaler og afregner deraf 🙌

  4. Indledning

    Jeg nævner det lige igen for god ordens skyld. Beløbet her vil være forskelligt, alt efter om du modtager en regning, du betaler senere, eller du betaler først og får en afregning bagefter.

    Får du først en regning, du betaler senere, vil beløbet herinde stå i minus, da det er en gæld.

    Indbetaler du først, og får en afregning senere, vil beløbet typisk stå i plus, fordi du har penge til gode hos Google, indtil du bruger dem på Ads.

    Vejledning

    Ok, vi skal ind på Regnskab -> Rapporter (oppe til højre) og finde den rapport, der hedder Balance. Heri kan vi nemlig se, præcist hvad der står på vores Google Ads-konto. Dette bør i regnskabet følge det, som du faktisk skylder eller har til gode ved Google.

    viser rapporten og et tilgodehavende som passer med vores eksempel bogføring

     

    Er du nysgerrig på de præcise bevægelser på din Google-konto, eller stemmer beløbet ikke? Så klik på de fire linjer ved siden af saldoen, så du kan se præcist, hvad der er bogført af betalinger og regninger.

God fornøjelse!

Tips og bonusinfo: 
Er du endnu ikke kommet i gang med Google Ads? Vi har lavet et samarbejde med Google, hvor du får en velkomstgave. Det kan du læse mere om her.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram