Hvad er Instagram?
Instagram er et socialt medie, der er ejet af Facebook. Det er et medie hvori man kan dele billeder og videoer. Det blev stiftet i 2010 og er som nævnt siden blev opkøbt og kommet under Facebooks portefølje-vinger.
Det sociale medie bruges ligesom de fleste andre sociale medier til at følge med på famille, venner, bekendte, kendte, virksomheder, sportsklubber m.m. Du kan med en profil på Instagram holde dig orienteret og opdateret i dem du følger, om det så er din kusine eller dit yndlings tøjmærke.
På Instagram kan du også lave “stories”, der er løbende billede- og/eller videoopdatering fra en bruger. Det er også muligt at “gå live”, hvor vedkommendes følgere kan følge med live.
Instagram som markedsføring
Idet mediet har vundet utrolig stort indpas og i dag er det næstmest brugte sociale medie i Danmark, er der mange muligheder for markedsføring, som ikke bør ignoreres.
Markedsføringen på denne platform kan sammenlignes med Facebook. Der er en gratis-del, det er blot at have din virksomhedsside på Instagram og lave opslag mv. der. Men derudover er det muligt at annoncere efter bestemte målgrupper, ud fra blandt andet demografi og adfærd.
En tredje ting der er muligt i markedsføringsøjemed på Instagram, er at du kan benytte dig af shopping-integration, på dine produktopslag. Et eksempel på dette kunne være:
En virksomhed sælger t-shirts, de laver derfor et opslag af dette. På opslaget er der tre forskellige t-shirts. I nederste venstre hjørne kan der trykkes “få vist produkter”. Herefter kommer produkternes navn og pris op, her kan trykkes, så der kommer mere information om købsmuligheder.
Regler for markedsføring og opslag
Reglerne for Instagram er de samme som ved Facebook, og de kan der læses mere om her.
Arbejder du som influencer via Instagram, kan du læse her, hvilke skatte- og momsregler, som gør sig gældende for dig.
Influencer
Med de sociale medier og især Instagram, er en ny type markedsføring fremsprunget, nemlig influencers. En influencer er en person, som laver sit eget indhold og deler med dennes mange følgere. Der findes dog også kategorier af influencers med mindre følgere, de kaldes microinfluencers.
Disse mennesker har stor indflydelse på deres følgere og kan være et effektivt markedsføringsværktøj.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på reglerne for skjult reklame ved influencer-markedsføring. Dem kan du lære meget mere om hos Forbrugerombudsmanden.
Threads – en ny app fra Instagram
Meta Platforms (selskabet bag bl.a. Facebook og Instagram) har lavet en app, der beskrives som en konkurrent til Twitter. Den blev introduceret som; “A new way to share with text”, og i appen kan du lave dine egne tråde og svare på andre med tekst, billeder, videoer og links, som du kender det fra Twitter.
Kort om Threads:
- Lav posts på op til 500 tegn
- Tilføj links, billeder og op til 5 minutter lange videoer
- Log ind med din Instagram-konto
- Alle under 16 år får automatisk en privat profil på Threads
Threads blev først rullet ud i USA, men det rulles løbende ud til mere end 100 lande til både iOS og Android. Der kan dog gå noget tid, inden appen kommer til EU, da der er tvivl om, den lever op til gældende EU-regler.
Sådan kommer du i gang med Threads.
Oftest stillede spørgsmål