Instagram

Instagram et socialt medie hvorpå der kan deles billeder og videoer. Lig. Det er i dag ejet af Facebook og bruges af mange af samme årsag. Nemlig at følge med i livet hos familie, venner, kendte, virksomheder mv.

  • Læsetid: 7 min.

  • Sidst opdateret 07/07/2023


Hvad er Instagram?

Instagram er et socialt medie, der er ejet af Facebook. Det er et medie hvori man kan dele billeder og videoer. Det blev stiftet i 2010 og er som nævnt siden blev opkøbt og kommet under Facebooks portefølje-vinger.

Det sociale medie bruges ligesom de fleste andre sociale medier til at følge med på famille, venner, bekendte, kendte, virksomheder, sportsklubber m.m. Du kan med en profil på Instagram holde dig orienteret og opdateret i dem du følger, om det så er din kusine eller dit yndlings tøjmærke.

På Instagram kan du også lave “stories”, der er løbende billede- og/eller videoopdatering fra en bruger. Det er også muligt at “gå live”, hvor vedkommendes følgere kan følge med live.

Instagram som markedsføring

Idet mediet har vundet utrolig stort indpas og i dag er det næstmest brugte sociale medie i Danmark, er der mange muligheder for markedsføring, som ikke bør ignoreres.

Markedsføringen på denne platform kan sammenlignes med Facebook. Der er en gratis-del, det er blot at have din virksomhedsside på Instagram og lave opslag mv. der. Men derudover er det muligt at annoncere efter bestemte målgrupper, ud fra blandt andet demografi og adfærd.

En tredje ting der er muligt i markedsføringsøjemed på Instagram, er at du kan benytte dig af shopping-integration, på dine produktopslag. Et eksempel på dette kunne være:
En virksomhed sælger t-shirts, de laver derfor et opslag af dette. På opslaget er der tre forskellige t-shirts. I nederste venstre hjørne kan der trykkes “få vist produkter”. Herefter kommer produkternes navn og pris op, her kan trykkes, så der kommer mere information om købsmuligheder.

Regler for markedsføring og opslag

Reglerne for Instagram er de samme som ved Facebook, og de kan der læses mere om her.

Arbejder du som influencer via Instagram, kan du læse her, hvilke skatte- og momsregler, som gør sig gældende for dig.

Influencer

Med de sociale medier og især Instagram, er en ny type markedsføring fremsprunget, nemlig influencers. En influencer er en person, som laver sit eget indhold og deler med dennes mange følgere. Der findes dog også kategorier af influencers med mindre følgere, de kaldes microinfluencers.

Disse mennesker har stor indflydelse på deres følgere og kan være et effektivt markedsføringsværktøj.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på reglerne for skjult reklame ved influencer-markedsføring. Dem kan du lære meget mere om hos Forbrugerombudsmanden.

Threads – en ny app fra Instagram

Meta Platforms (selskabet bag bl.a. Facebook og Instagram) har lavet en app, der beskrives som en konkurrent til Twitter. Den blev introduceret som; “A new way to share with text”, og i appen kan du lave dine egne tråde og svare på andre med tekst, billeder, videoer og links, som du kender det fra Twitter.

Kort om Threads:

  • Lav posts på op til 500 tegn
  • Tilføj links, billeder og op til 5 minutter lange videoer
  • Log ind med din Instagram-konto
  • Alle under 16 år får automatisk en privat profil på Threads

Threads blev først rullet ud i USA, men det rulles løbende ud til mere end 100 lande til både iOS og Android. Der kan dog gå noget tid, inden appen kommer til EU, da der er tvivl om, den lever op til gældende EU-regler.

Sådan kommer du i gang med Threads.

Oftest stillede spørgsmål

  1. Instagram er et socialt medie, hvor du kan dele billeder og videoer, som du kan tilføje filtre og organisere med geotagging og relevante hashtags. Du kan også lave stories og gå live med den populære app.

  2. Du sletter din Instagram-konto ved at gå ind på “instagram.com/accounts/remove/request/permanent/”.

    Inde på siden skal du først vælge årsagen til, at du vil slette din Instagram-konto og  herefter indtaste din kode for at bekræfte, at du vil slette din profil permanent. Når du har gjort det, kan du klikke på en rød knap med teksten “Slet kontoen permanent”.

  3. Threads er en ny app og socialt medie, der kaldes den nye Twitter-dræber. Du kan lave tråde og svare på andres tråde med tekst, video links og billeder, ligesom du kender det fra Twitter.

    Du logger ind med din Instagram-konto, og du kan sætte den til automatisk at følge dem på Threads, du også følger på Instagram.

  4. Fodboldspilleren, Christiano Ronaldo, har flest følgere på Instagram – nemlig 595 mio. følgere pr. 1/7-2023.

    De kendte med næstflest følgere er blandt andet; Lionel Messi, Kylie Jenner, Selena Gomez, The Rock og Ariana Grande.

  5. Du skal være mindst 13 år for at få Instagram. Det er den officielle aldersgrænse på Instragram.

    Det samme gælder Threads, hvor alle brugere under 16 år (for brugere i nogle lande 18 år) automatisk får en privat profil, når de opretter sig.

  6. Det er bedst at poste på Instagram onsdag og fredag ved middagstid. Det er nemlig her, der er flest brugere online.

    Der kan dog være stor forskel – især hvis du har en virksomhed og gerne vil ramme din målgruppe. Derfor bør du altid selv eksperimentere med, hvornår det er bedst for dig at poste på Instagram.

  7. DM betyder “Direct Message” og er en privat samtale mellem dig og personen, du skriver med.

    Du kan også sende en DM til flere personer, hvor alle personer i samtalen kan se alle beskeder.

    Virksomheder kan bruge Instagram Direct til at sende tekst, billeder, opslag og historier privat til én eller flere personer.

  8. Instagram er ejet af Meta Platforms Inc., som også ejer Facebook. Meta Platforms Inc. hed indtil oktober 2021 Facebook Inc.

  9. Du kan tjene penge på Instagram ved fx at lave sponsorerede indlæg og samarbejder med virksomheder. Du kan også tjene penge ved at bruge affiliate marketing, hvor du bruger Instagram til at købe produkter eller besøge en hjemmeside og bruge din kode.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram