Hvad er Instagram?
Instagram er et socialt medie, der er ejet af Facebook. Det er et medie hvori man kan dele billeder og videoer. Det blev stiftet i 2010 og er som nævnt siden blev opkøbt og kommet under Facebooks portefølje-vinger.
Det sociale medie bruges ligesom de fleste andre sociale medier til at følge med på famille, venner, bekendte, kendte, virksomheder, sportsklubber m.m. Du kan med en profil på Instagram holde dig orienteret og opdateret i dem du følger, om det så er din kusine eller dit yndlings tøjmærke.
På Instagram kan du også lave “stories”, der er løbende billede- og/eller videoopdatering fra en bruger. Det er også muligt “at gå live”, hvor vedkommendes følgere kan følge med live.
Instagram som markedsføring
Idet mediet har vundet utrolig stort indpas og i dag er det næstmest brugte sociale medie i Danmark, er der mange muligheder for markedsføring, som ikke bør ignoreres.
Markedsføringen på denne platform kan sammenlignes med Facebook. Der er en gratis-del, det er blot at have din virksomhedsside på Instagram og lave opslag mv. der. Men derudover er det muligt at annoncere efter bestemte målgrupper, ud fra blandt andet demografi og adfærd.
En tredje ting der er muligt i markedsføringsøjemed på Instagram, er at du kan benytte dig af shopping-integration, på dine produktopslag. Et eksempel på dette kunne være:
En virksomhed sælger t-shirts, de laver derfor et opslag af dette. På opslaget er der tre forskellige t-shirts. I nederste venstre hjørne kan der trykkes “få vist produkter”. Herefter kommer produkternes navn og pris op, her kan trykkes, så der kommer mere information om købsmuligheder.
Regler for markedsføring og opslag
Reglerne for Instagram er de samme som ved Facebook, og de kan der læses mere om her.
Arbejder du som influencer via Instagram, kan du læse her, hvilke skatte- og momsregler, som gør sig gældende for dig.
Influencer
Med de sociale medier og især Instagram, er en ny type markedsføring fremsprunget, nemlig influencers. En influencer er en person, som laver sit eget indhold og deler med dennes mange følgere. Der findes dog også kategorier af influencers med mindre følgere, de kaldes microinfluencers.
Disse mennesker har stor indflydelse på deres følgere og kan være et effektivt markedsføringsværktøj.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på reglerne for skjult reklame ved influencer-markedsføring. Dem kan du lære meget mere om hos Forbrugerombudsmanden.