Multi Level Marketing

Multi Level Marketing (MLM) er en forretningsmodel, der også går under betegnelsen Network Marketing. Det, der kendetegner forretningsmodellen, er, at der bliver solgt direkte fra producent til forbruger. Det kan eksempelvis være via home parties eller personlige referencer.

  • Læsetid: 2 min.

  • Sidst opdateret 10/01/2024


Hvad er Multi Level Marketing?

Multi Level Marketing går i mange sammenhænge under forkortelsen MLM, og det er en branche, der er i stærk vækst. Kernen i Multi Level Marketing forretningsmodellen er, at det er et net af selvstændige forhandlere eller sælgere. Som afsætter den pågældende virksomheds produkter.

Den enkelte sælger har ikke sin egen butik eller forhandlersted, men sælger produkterne via netværk og personlige referencer. Det kan eksempelvis være ved at afholde home parties for venner og bekendte eller for kollegaer på arbejdspladsen. Fører indsatsen nye forhandlere eller sælgere med sig, vil det typisk udløse provision i form af en bid af det, som den nye forhandler får solgt for.

Der er altså mange led, når vi taler om Multi Level Marketing, og det er netop det, der har givet anledning til forretningsmodellens navn. Det er ofte virksomheder, der producerer produkter til personlig pleje eller husholdning. Der bygger en forretning op som et Multi Level Marketing foretagende.

Eksempel på en Multi Level Marketing virksomhed

Et helt klassisk eksempel på en virksomhed, der følger en MLM forretningsmodel, er den amerikanske virksomhed Tupperware.

Hos Tupperware bliver der solgt og markedsført direkte fra producenten til forbrugeren. Der findes ingen fysiske Tupperware butikker, og du kan heller ikke købe produkterne online. Du kan kun købe Tupperware-produkter, hvis du kender en privatperson, som er forhandler af Tupperware.

Tupperware er bygget op som et net af privatpersoner, der fungerer som selvstændige sælgere. De afholder home parties, hvor de fremviser Tupperware-produkterne, og hvor de deltagende gæster kan aflægge en bestilling gennem den private forhandler.

Den private forhandler får hovedsageligt provision for sit salg. Hvis han hverver flere sælgere, der også gerne vil afholde home parties og fungere som private forhandlere, vil det typisk også blive belønnet på forskellig vis.

Af andre eksempler på MLM kan nævnes virksomheder som Herbalife eller Amway, som begge producerer produkter til personlig pleje.

Forskellen ift. pyramidespil

Pyramideforetagender er ulovlige i det meste af verden. De udbydere, der tilbyder pyramidespil, vil i rigtig mange tilfælde udgive sig for at være en Multi Level Marketing virksomhed. Det er deres dække, og det kan være svært at skelne en helt lovlig MLM virksomhed fra et pyramideforetagende, som bruger betegnelsen som et skalkeskjul.

Den primære forskel går på, at i en lovlig MLM virksomhed får de private forhandlere som regel provision ved det salg, som de formår at præstere. I et pyramideforetagende er det derimod det at hverve nye personer, som giver provision. De nye personer skal ofte betale et tilmeldingsgebyr, og det er også tit, at de skal forpligte sig til at købe flere varer, end de kan sælge. Det er hele ideen ved pyramideforetagender og måden som de, der står bag, indkasserer penge.

Var denne artikel nyttig?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram