Hvad er pakkelabels?
Pakkelabels er små labels eller et stykke papir, du sætter på pakker, så omdeleren (fx GLS eller dao) kan se al relevant information – afsender, modtager og informationer om pakken. Pakkelabels har typisk alle de felter med information, der er behov for at blive udfyldt for, at pakken når frem til rette modtager.
Du skal bare have informationerne klar og skrive dem ind i de felter, der matcher. Det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at automatisere denne proces, da der er rigtig meget tid at spare. De fleste systemer og platforme har i dag automatiseret denne proces, så du kun skal sætte dit pakkelabel på pakken.
På et pakkelabel skal det noteres, hvem modtager er, og hvem afsender er. Dernæst skal der være en række informationer, som er nødvendige for, at pakken kommer frem.
Alle nødvendige informationer informationer er:
- Afsenders fulde navn
- Afsenders adresse
- Afsenders postnummer og by
- Modtagers fulde navn
- Modtagers adresse
- Modtagers postnummer og by
- Eventuel vedhæftning (attachment) med note
Du får som regel alle disse informationer ifm. købet. Herefter er det blot at printe en pakkelabel, klistre den på pakken og sende den afsted.
Der kan stå rigtig mange ting på en pakkelabel. Der er nemlig både information om afsender og modtager, ligesom der også er information om selve pakken. Information om pakken er fx valgt leveringsmetode og valgte servicer.
En pakkelabel indeholder blandt andet:
- Information om afsender
- Information om modtager
- Stregkode og/eller QR-kode med information om pakke og levering
- Max. vægt
- Tracking-ID
- Forsendelses-ID
- Valgte servicer (fx advisering via SMS og e-mail)
Ovenstående er blot nogle af de ting, der kan stå på din pakkelabel. Det varierer fra transportør til transportør, samt hvad du skal sende.
De forskellige transportøres krav til pakkelabels gør også, at du skal være særlig opmærksom, hvis du selv printer dine pakkelabel (som du kan læse mere om senere i indlægget).
Eksempel på pakkelabel fra Shipmondo
Køb pakkelabels direkte hos fragtfirmaet
Det kan ofte betale sig at lave individuelle aftaler med 2-3 transportører, så du kan få lavere priser på dine pakkelabels. Mange webshop giver mulighed for at vælge levering med 2-3 forskellige transportører, så kunden selv kan vælge. Fx foretrækker mange privatkunder at hente deres pakke i en pakkeboks eller -shop.
Køb pakkelabel direkte hos transportøren:
Hvis du vil lave en individuel aftale med nogen af ovenstående fragtfirmaer, stiller de dog krav til bl.a. antallet af pakker, så det kræver samtidig, at du har nok ordre og leveringer til det.
Hvis du kun skal sende pakker en gang imellem, kan du bruge en tjeneste som pakke.dk. Her indtaster du dimensionerne på pakken og få oplysninger omkring afsender og modtager. Når du har gjort det, kan du se, hvad det vil koste hos en række fragtfirmaer – herefter er det bare at vælge den ønskede løsning.
Hvorfor er der et sort kryds henover afsenderfeltet min pakkelabel?
Du sætter typisk et tyndt kryds henover afsenderfeltet for ikke at forvirre postsystemet og omdeleren. Pakkelabels kan se forskellige ud alt efter, hvem der har produceret dem. Derfor vil postsystem og omdeler komme til at arbejde med mange forskellige labeldesign.
For at gøre arbejdet nemmere for dem fortæller du dem derfor, at de ikke skal kigge på afsenderfeltet med krydset men udelukkende modtagerfeltet uden kryds. Dette gør du naturligvis for at undgå, at pakken ved en fejl bliver sendt til afsenderadressen i stedet for modtageradressen.
Pakkelabels til privat og erhverv
Egentlig er der ikke forskel på pakkelabels til privat og erhverv. De skal begge indeholde de samme informationer i forhold til modtager og afsender – dog med firmanavn i modtagerfeltet i stedet for direktørens navn, hvis det er en pakke til erhverv.
Priserne for en pakkelabel vil derfor heller ikke variere, men der kan alligevel være en forskel i pris på afhængig af den gældende aftale mellem virksomhed og omdeler.
Skal du sende til en bestemt person i virksomheden, vil du typisk skrive “Att: Kenneth fra marketing”, “Att: Marketing” eller lignende, så omdeleren ved, hvor pakken skal sendes hen, og virksomheden ved, hvem modtageren er. Det er især en stor hjælp for større virksomheder, så de nemt og hurtigt kan se, hvem modtageren er.
Print dine egne pakkelabels
Som virksomhed, der dagligt sender mange pakker afsted, er det optimalt selv at have maskineriet til at kunne printe pakkelabels. På den måde kan også elektronisk sørge for, at alle informationer på pakkerne noteres automatisk.
PostNord bruger eksempel PacSoft, som udskrivningssystem. Der sikrer, at en pakkelabel har de nødvendige informationer samt eventuelle stregkoder.
Når du skal bruge en pakkelabel, skal du “booke” det hos transportøren – hvilket du kan sætte op til at ske helt automatisk ifm. kundens bestilling. Når du booker, sker der helt konkret det, at dit og transportørens systemer snakker sammen og udveksler data (EDI-data).
Det sker som regel gennem en systemintegration, der lader de to (eller flere) systemer tale sammen, så de kan udveksle de elektroniske dokumenter og data, der er behov for, så du kan printe din pakkelabel.
Oftest stillede spørgsmål