Firmanavn-generator – idéer og forslag til gode virksomhedsnavne

Få masser af inspiration og idéer samt gode eksempler til dit kommende virksomhedsnavn. Brug en god firmanavn-generator i jagten på det helt rigtige navn.


Indlægget er en del af vores ny virksomhed-univers

Det kan være svært at finde det helt rigtige navn til sit nye firma. For gider man høre på det i længden? Hvad signalerer forskellige navne? Og er navnet fremtidssikret? Heldigvis behøver det ikke være så svært igen at finde på noget.

Start med en brainstorm eller brug en firmanavn-generator til at få tankerne til at flyde – og gør dig selv den tjeneste at holde det enkelt, nemt at huske og generisk. Husk i øvrigt også altid at tjekke, om dit valgte domæne er ledigt på markedet.

Et godt tip er at lade være med at sammenligne dit kommende firmanavn med velkendte og etablerede brands, som allerede har en historie og fortælling bag sig. Det tager tid at opbygge et brand, og dit spritnye firmanavn vil aldrig give samme følelse som fx Nike.

Find det helt rigtige navn med en firmanavn-generator

Hvad skal barnet hedde? Det er typisk en af de svære beslutninger i opstarten af en ny virksomhed, når du skal finde på et navn. Virksomhedsnavnet er nemlig ikke uden betydning, da det er det, som kunderne skal genkende dig på. Derfor kan en firmanavn-generator være en god måde at få en masse inspiration på.

Brug nedenstående generatorer til firmanavne til at få gode idéer til det helt rigtige navn. Du skal bare taste et keyword ind; så får du en masse forskellige muligheder. Taster du fx “phone”, får du muligheder som “notifica”, “cellulari” og “decrypter”. Hver firmanavn-generator har forskellige funktioner, så prøv gerne mere end én.

Et godt firmanavn afhænger ofte af, hvilken branche det er til. Valg af virksomhedstype spiller ofte også ind på navnet. Enkeltmandsvirksomheder – som fx rådgivere og terapeuter – bruger typisk mere personlige navne sammenlignet med ApS-selskaber. Det gør nemlig virksomheden mere nemt at relatere til, ligesom det ofte i højere grad sætter ‘ansigt’ på.

Hvis du er på helt bar bund, kan det være en fordel at starte med at brainstorme eventuelle navne og idéer. Hvad vil du for eksempel gerne have dit firmanavn til at fortælle om din virksomhed? Herefter kan du finde synonymer og anderledes stavemåder. 

Guide til valg af regnskabsprogram

Har du endnu ikke besluttet dig for, hvilket regnskabsprogram du vil vælge – eller overvejer du at skifte regnskabsprogram? Vi har lavet en guide, hvor du gode råd og anbefalinger til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge regnskabsprogram. Hent den her.

Idéer og inspiration til det perfekte firmanavn

Helt overordnet kan man sige, at der er tre slags firmanavne. Det kan henvise til et produkt, en person eller noget helt nonsens. Du kender sikkert allerede til elevatortalen og har øvet dig på den utallige gange. Prøv så at tænke på firmanavnet som en mini-elevatortale, som skal overtale en potentiel kunde til at vælge dig frem for en konkurrent.

Hvis det er til en helt ny og ukendt virksomhed, er det typisk bedst, hvis navnet fortæller noget om dit produkt eller din service. Tænk på, at jo mere firmanavnet fortæller om virksomheden, jo nemmere er det for dine kunder at forstå, hvad du laver eller sælger.

En firmanavn-generator kan give dig en masse potentielle navne, du kan bruge som inspiration på rejsen hen mod at finde det navn, der passer perfekt til dig og din virksomhed. Et godt firmanavn er typisk symboliseret ved fem ting:

  1. Nemt at huske (og sige)
  2. Kort og simpelt
  3. Fortæller en historie
  4. Viser kunden værdien
  5. Unikt

Idéer kommer, når du mindst venter det. Det kan være i badet, mens du går en tur, sidder i bilen eller ligger på sofaen. Hvis du løber hovedet mod muren, kan det være en god idé at lave noget helt andet, så hjernen fokuserer på noget nyt. Underbevidstheden arbejder nemlig stadigvæk. 

Savner du gode iværksætteridéer? Så har vi samlet en masse til dig, hvor du bliver meget klogere på, hvilke eventyr du skal kaste dig ud i – og hvem ved: Måske finder det helt perfekte navn den vej omkring?

Tænk også over, hvad kunderne søger efter, når du vælger firmanavn. Hvis de bruger ord, som du har i dit virksomhedsnavn, er der større chance for, at de klikker på dig, når de googler. Når du har fundet navnet, er det bare med at komme i gang med din virksomhed.

Det kan jo være, at andre har fået den samme gode idé. Så husk at undersøge, om navnet allerede er taget, og om du kan få domænet.

Overvejelser, inden du bruger dit eget navn

Der kan være mange gode grunde til bruge sit eget navn i virksomhedsnavnet. Det lyder eksempelvis mere nærværende og personligt. Der kan dog også være nogle negative ting ved at bruge dit eget navn til din nye virksomhed. 

Først og fremmest bliver dit eget navn et varemærke. Det betyder, at du faktisk kan miste retten til at bruge det, hvis du fx træder ud af virksomheden eller går konkurs. Det samme kan være tilfældet, hvis du beslutter dig for at sælge din virksomhed på et senere tidspunkt. 

Undersøg også, om du overhovedet må bruge navnet. Det er typisk kun et problem ved slægtsnavne, eller hvis navnet er overdraget til andre. Det kan også være, at navnet minder for meget om et allerede eksisterende brand – fx vi så det i striden mellem Jensen’s Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant.

Hvad er et binavn, og skal mit selskab have et? 

Udover et hovednavn, som er virksomhedens primære navn, kan dit selskab også få et binavn. Et binavn er et sekundært virksomhedsnavn, som har til formål at forhindre, at andre virksomheder registrerer sig under det registrerede navn. Et binavn er oftest en god idé, hvis din virksomhed markedsfører flere produkter eller brands. 

Det er kun selskaber, der kan registrere et binavn. Hvis du ejer en personligt ejet mindre virksomhed, er det ikke muligt at få et binavn. Selskaber kan registrere op til fem binavne hos Erhvervsstyrelsen, og binavnet skal stå i selskabets vedtægter

Bud på gode navne til din virksomhed

Et firmanavn skal være nemt at stave til og udtale – og så gør det ikke noget, at det siger noget om virksomheden. Det lyder nemt, men det er det sjældent. Du skal fx overveje, om navnet er for “specifikt”, så du ikke kan bruge det senere hen, når du skal vækste.

Vi har fundet et par gode, generiske firmanavne* til dig, som du kan blive inspireret af – se det som vores egen mini firmanavn-generator:

  • MyAdvisor
  • Alertes
  • Foodizoo
  • CameraSnap
  • eBeauty
  • Docsis
  • Mobifon
  • Loguest
  • Hired
  • Customerce
  • Costrategist
  • Registradora
  • FoodSend
  • Topcast
  • Vegetably
  • Consultact
  • Paymob
  • Luxuritz
  • Hyperbeauty

*Nogle navne kan allerede være taget.

Eksempel på gode eksisterende virksomhedsnavne

Du kan lade dig inspirere af eksisterende navne, når du skal finde på det helt rigtige til din virksomhed. Coca-Cola er en såkaldt allitteration (bogstavrim), hvor de to ord begynder med samme bogstav og ordlyd. Det gør det nemmere at huske. Desuden har navnet også rødder i kokablade og kolanødder, som er ingredienser i drikken.

En anden mulighed er at gøre ligesom LEGO, som er en sammentrækning af ordene “Leg” og “Godt”. Du kan også gøre ligesom IKEA, der faktisk er en forkortelse for “Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd” (grundlæggerens navn og adresse). 

“Volkswagen” er et eksempel på, at navn og funktion er 1:1. Det betyder nemlig “folkets bil”, og det var lige præcis dét, der var tanken bag de første Volkswagen-biler (som Porsche dog stod bag – vidste du det?).

“Hotmail” blev navnet på den populære e-mail-tjeneste, da navnet havde både “mail” og bogstaverne “html” i sig. 

Du kan også gå nonsens-vejen, ligesom fx Google gjorde. Google-navnet kommer fra “googol”, som er et tal, der består af et 1-tal efterfulgt af 100 nuller. Det vil dog være nonsens for de fleste.

Spørgsmål & svar

Hvis du ønsker at beskytte dit firmanavn, kan du vælge at få lavet et såkaldt “Registered Trademark”.

Det er relativt simpelt at ændre firmanavn. Det foregår på CVR-registrets hjemmeside, som også er stedet, hvor du kan ændre adresse, hjemmeside, kontaktinfo osv.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

Skriv en kommentar

3 kommentarer

  1. Jeg glæder mig til at høre fra dig.Meget gerne så hurtigt som muligt, da jeg allerede har kunder.

  2. Hej Lasse. Jeg vil gerne starte et servicefirma på Møn, som skal hedde servicefirmaet Supergreen.Jeg skal selv eje firmaet , og dermed være min egen chef.Mit koncept skal tilbyde rengøring i daginstitutioner, hos firmaer og virksomheder, samt hos private.Jeg vil også tilbyde hjælp til indkøb, madlavning, samt hjælp til personlig hygiejne, såsom bad og fodbad hos ældre hjemmeboende mennesker.Endelig vil jeg tilbyde hjælp til havearbejde hos virksomheder, firmaer og daginstitutioner, selvejende boinstitutioner og skoler, samt hos private.Priserne skal harmonere med, at jeg gerne vil hjælpe så mange mennesker som muligt.Jeg vil gerne have en stor kundekreds.Jeg vil besøge mine interesserede kunder, så vi i fællesskab kan blive enige om en rimelig pris.

    1. Hej Anette

      Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du spørger om. Vil du uddybe?

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram