Hvad er en personalehåndbog?
En personalehåndbog indeholder virksomhedens regler og normer, der skal overholdes på arbejdspladsen. Den har til formål at videreformidle virksomhedens værdier, gennem netop disse regler og normer.
Personalehåndbogen kan være et hæfte, mappe eller en side på virksomhedens intranet/platforme.
Ofte vil personalehåndbogen være nævnt i ansættelsekontrakterne og være supplerende regler for medarbejderne, i forbindelse med en ansættelse.
Er håndbogen et krav?
Det er ikke et krav til virksomheder at have personalehåndbogen, men den kan indeholde emner som er bestemt af loven. Det kunne være rygepolitik eller politik om arbejdsmiljøet, herunder opførsel og lignende (se fx arbejdsmiljøloven). Har man som virksomhed ikke en personalehåndbog, skal sådanne lovpligtige informationer beskrives på en anden måde.
Hvad skal den indeholde?
Det er arbejdsgiveren/virksomheden, der bestemmer hvad personalehåndbogen skal indeholde. Oftest vil indholdet være relateret til virksomhedens værdier, politikker, regler og krav til ansættelsesforholdet.
Som nævnt er der dog emner, som bestemt af loven, skal beskrives og her vil dette oplagt kunne beskrives i personalehåndbogen.
Nogle gange vil en virksomheds fritvalgsordning også være nævnt i personalehåndbogen (hvis medarbejderne har sådan en). Der kan være en fordel ved kun at nævne den i personalehåndbogen i stedet for ansættelseskontrakten. På den måde kan den nemlig ændres med det samme.
Skabelon til personalehåndbogen
En skabelon til personalehåndbogen kan blandt andet indeholde følgende:
- Rygepolitik
- Arbejdsmiljø
- Sygdomshåndtering
- Værdier
- IT-sikkerhed
Download personalehåndbog skabelon
Skabelon til personalehåndbog: Få en gratis skabelon. Du tilmelder dig samtidigt Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.
Ansvarsfraskrivelse: Denne artikel/skabelon har kun til formål at orientere og skal ikke ses som juridisk rådgivning.
Del denne artikel
-
Del på Facebook
-
Del på Linkedin
-
Del på X
-